Inspectie geeft officiële toelating voor inzet van ICNG door NS
De ICNG heeft een nieuwe mijlpaal bereikt, schrijft RailJournal. De Nederlandse Spoorwegveiligheidsautoriteit ILT heeft in de laatste week van vorig jaar officiële toelating verleend waarmee de door Alstom geleverde Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) in reizigersdienst kan worden genomen op het landelijke net.
Op 30 december werd de toestemming verleend. Hiervoor maakte de trein gebruik van een tijdelijke toelating. Omdat het over de binnenlandse dienst gaat, heeft NS ervoor gekozen om goedkeuring te vragen aan de ILT in plaats van aan het Bureau van de Europese Unie voor de Spoorwegen (ERA). De toelating voor de ICNG-B stellen voor de IC Brussel zal hoogstwaarschijnlijk wel via dit bureau geregeld worden.
Volgens de toelatingspapieren mag de trein in een aantal specifieke samenstellingen rijden. Dit zijn tot maximaal drie vijfdelige stellen aan elkaar, een enkele vijfdelige gekoppeld met een achtdelige, of twee achtdelige aan aan elkaar.
In de eerste helft van dit jaar start NS met de derde fase van het proefbedrijf. Dan gaan de treinen voor het eerst proefrijden met reizigers aan boord op het traject Amsterdam - Rotterdam - Breda. "Dat is belangrijk, want met reizigers in de dienstregeling kun je pas echt zien hoe de trein in de praktijk presteert en verdere aanpassingen doen", vertelt NS Programmamanager Maarten Bakker.
Aanpassingen
De officiële indienststelling laat nog even op zich wachten. Nu de toelating voor de binnenlandse ICNG rond is zal Alstom de laatste aanpassingen doen aan de ICNG-stellen. Dit betekent dat alle huidige stellen terug zouden moeten gaan voor afbouw naar de fabriek van Alstom, en dat er nieuwe definitieve stellen naar Nederland zullen komen. Ook zijn er stellen die gecontroleerd moeten worden op de lasnaden, waar problemen mee zouden zijn. Volgens onbevestigde bronnen zou er binnenkort een nieuw ICNG-stel aan moeten komen.
Momenteel staan diverse opstelterreinen bij Braunschweig, Magdenburg en bij de Alstom werkplaatsen overvol met ICNG-stellen voor afbouw of overbrenging naar Nederland.
Commerciële inzet: tweede kwartaal
De NS verwacht dat in het tweede kwartaal van dit jaar de eerste stellen in commerciële dienst op de HSL zullen rijden. Op dit moment worden er systeem- en opleidingsproefritten gereden met een divers aantal stellen.