CAF bouwt oude monumentale spoorloods om tot werkplaats
De Spaanse treinbouwer CAF neemt in Gelsenkirchen-Bismarck een oude loods over om die op te knappen tot een werkplaats. De locatie zal straks nodig zijn voor het onderhoud van nieuwe CAF-treinstellen die door de Duitse vervoersautoriteiten Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR) en Nahverkehr Westfalen-Lippe (NWL) zijn besteld.
In totaal zal CAF vanaf 2025 tot 2028 maar liefst 73 batterij-aangedreven Civity stellen leveren. In het contract die getekend is valt het onderhoud van de stellen er ook onder. Na een zoektocht kwam CAF uiteindelijk uit bij een historische loods in Gelsenkirchen-Bismarck die leeg stond. Voorheen werd de loods beheerd door de Regionale Vereniging Ruhr (RVR), maar zij konden niet de plannen rondkrijgen om de locatie om te bouwen naar een toeristische trekpleister.
Oud locomotief depot
De loods is het grootste oude monumentale spoorwegdepot voor geconserveerde stoomlocomotieven in het Ruhrgebied. CAF zal hier voor dertig jaar lang een werkplaats realiseren zodat de sporen na vele decennia weer gereactiveerd zullen worden. De bouw ervan zal moeten zorgen voor dertig nieuwe banen. In de loods zal zowel licht als zwaar onderhoud plaatsvinden. De loods is voorzien van een draaischijf, en kent bundels met sporen in beiden een verschillende richting.
CAF Civity voor de VRR en NWL
In juli 2021 werd bekend dat VRR en NWL gezamenlijk bij CAF een order geplaatst voor 73 Civity batterij-treinen. De nieuwe stellen moeten zorgen voor een duurzamer vervoer op de spoorlijnen. Uiteindelijk moet de aanschaf gaan zorgen tot minder dan tien procent aan materieel die nog op diesel rijdt.
De Civity is dezelfde trein die de NS ook besteld heeft voor de Sprinter-diensten en zijn bijna allemaal al geleverd. Wel valt op dat het model voor Duitsland een aangepaste voorkant heeft.