Nieuwe TGV-M voor SNCF maakt volle toeren tijdens testritten in Tsjechië

De toekomstige toelating van de nieuwe TGV-M voor de Franse SNCF is een nieuwe fase in gegaan. Sinds enkele maanden rijdt de eerste hogesnelheidstrein zijn testrondes op het testcircuit in het Tsjechische Velim. Inmiddels zou er tijdens de testen opgeschaald zijn naar volle snelheid die toegestaan is op het circuit.

In september vorig jaar maakte het eerste stel zijn 'roll-out' mee in de werkplaats van Alstom, waarna de voorbereidingen van start gingen door de testritten. Die vinden inmiddels plaats in Velim.

Testritten

De testritten vinden plaats met treinstel 996. Hier zullen gedurende een een half jaar vele proefritten gemaakt worden met vele duizenden kilometers die afgelegd zullen worden. Een tweede treinstel zou binnenkort vanuit de fabriek in La Rochelle onderweg gaan naar de klimaatkamer in Wenen, waar de trein in maart uitgebreid wordt beproefd op diverse klimaatomstandigheden, zoals temperaturen van 40 tot -20 °C en windtunneltesten tot 160 km/u .

In het voorjaar zal er een stel op het nationale spoornetwerk in Frankrijk worden getest waarbij er snelheden zullen worden gehaald van 320 km/u. Deze snelheid is in Velim op het testcircuit niet te halen.

TGV-M

De Franse SNCF tekende samen met treinbouwer Alstom in juli 2018 een raamcontract voor maximaal 200 treinstellen die gebaseerd zijn op het ontwerp van de Alstom Avelia. De Franse vervoerder heeft een  geplaatst voor 100 meerspannings TGV M-stellen voor binnenlandse diensten en 15 vier-spannings treinstellen voor intenationale inzet. De order heeft een totale waarde van 3,5 miljard euro. Drie treinen zijn tot nu toe gebouwd voor de testen die er de komende tijd zullen plaatsvinden. Tot 2031 worden jaarlijks tot 12 stellen geleverd. Naar verwachting moeten de eerste hogesnelheidstreinen ergens in 2024 in dienst worden gesteld.