Stadler vraagt goedkeuring aan voor Euro9000 locomotief in Duitsland en Oostenrijk
Locomotief leasemaatschappij ELP en treinfabrikant Stadler hebben de volgende stap gezet met de aanvraag van goedkeuring van de EURO9000-locomotief voor inzet in Duitsland en Oostenrijk. Dit is een belangrijke stap voorwaarts in het Europese goederenvervoer per spoor.
ELP (European Loc Pool) is de eerste afnemer van de Stadler Euro9000 locomotief, die ze vervolgens weer doorverhuurt. Het bedrijf heeft dertig Euro9000's bij Stadler besteld die bij ELP geleased kunnen worden. Het contract laat een bestelling tot maximaal 100 locomotieven toe. Een van de goederenvervoerders in Nederland zal Rail Force One zijn.
Stadler Euro 9000
De Euro 9000 heeft 50 procent meer trekkracht en kracht heeft in vergelijking met standaard 4-assige locomotieven, waardoor hij zeer geschikt is voor goederenvervoer
De EURO9000 is een Co'Co'-locomotief met meerdere systemen (15/25 kV wisselstroom en 1,5/3 kV gelijkstroom) met een trekkracht vanaf 500 kN en een vermogen tot 9 MW in combinatie met een dieselmotor tot 1,9 MW (2 x 950 kW Caterpillar C32-motoren). De locootief is uitgerust met ETCS Level 2 baseLine 3, en is verder voorzien van een 3kV DC diesel-boost-modus tot 7,65MW, radiografische afstandsbediening. De locomotief is voorzien van een dieselaandrijving met twee energiezuinige motoren van 950 kW en accu tot 900 kWh.
Certificering
De locomotief zal gecertificeerd worden voor gebruik in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Italië, Nederland en België. Afgelopen jaar was er al een dergelijke locomotief te in Nederland te gast voor een uitgebreide reeks aan proef- en toelatingsritten. Naar verwachting zal Rail Force One dit jaar de locomotief in gebruik gaan nemen, waarmee er naast 'Sharky' een nieuwe interessante verschijning op het spoor zal zijn.
Stadler en ELP hebben deze locomotief in september vorig jaar gepresenteerd tijden InnoTrans in Berlijn.