NS doet melding vanwege datalek bij externe marktonderzoeker
De NS heeft dinsdag een groot deel van haar klanten benaderd vanwege een gegevenslek. Het gaat om 780.000 klanten die bekend waren bij marktonderzoeker Blauw. Zij hebben meegedaan aan een tevredenheidsonderzoek waarbij bijvoorbeeld e-mailadressen, telefoonnummers of namen zijn gelekt.
Blauw werkt samen met meerdere bedrijven, die ook mogelijk geraakt zijn door het datalek. De kans is aanwezig dat gegevens van de klanten van NS ook betrokken zijn bij het datalek bij marktonderzoeksbureau Blauw. "Afhankelijk van het onderzoek waaraan de klant heeft deelgenomen kan het gaan om persoonsgegevens zoals naam, e-mailadres en telefoonnummer. Het gaat niet om financiële gegevens of wachtwoorden.", meldt de NS. Wel vraagt het vervoersbedrijf aan de getroffen klanten om de komende tijd alert te zijn voor phishingberichten, die door criminelen worden gestuurd in naam van NS.
Onbevoegde toegang
Op 24 maart kreeg het onderzoeksbedrijf een bericht binnen dat er sprake was van onbevoegde toegang tot het netwerk van de softwareleverancier. Op 27 maart kon die bevestigen dat er data uitgelekt zou zijn. De NS noemt het een vervelende zaak, en heeft aan Blauw de opdracht gegeven om dit uit te zoeken. Blauw zou direct maatregelen getroffen om het lek te dichten en om herhaling te voorkomen. Ook is er door NS melding gedaan bij de Autoriteit Persoonsgegevens.