Intercity Nieuwe Generatie maakt debuut in de reizigersdienst

Treinreizigers hebben er een poosje op moeten wachten, maar woensdagmorgen verscheen de eerste Intercity Nieuwe Generatie in de reizigersdienst op de HSL. Het gaat om een generale repetitie die onderdeel is van de proefritten. De inzet van het eerste treinstel vond plaats tussen Amsterdam en Rotterdam.

De eerste fonkelnieuwe intercity trein vertrok om 06:38 vanuit Amsterdam en vertrok om 07:41 vanuit Rotterdam. Momenteel wordt er één trein ingezet die om het uur vanuit Amsterdam of Rotterdam vertrekt. Het gaat om het achtdelige treinstel met het nummer 3222 die gecombineerd is met de vijfdelige 3133.

Proefritten

De ritten die in deze fase gemaakt worden zijn proefritten met reizigers. Op deze manier test NS hoe de trein in de praktijk presteert. Op basis hiervan kan fabrikant Alstom kinderziektes oplossen en verdere verbeteringen doorvoeren. Reizigers komen de ICNG voor het eerst tegen op de HSL van de Intercity Direct op het traject Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal.

De introductie van een nieuwe trein is een langdurig proces van zo'n zeven jaar. Programma manager Maarten Bakker: "Een nieuwe trein is technisch niet gelijk perfect en wennen voor iedereen. Voor reizigers, maar ook voor NS-collega's die werken met de trein. Daarom is deze laatste testfase met reizigers in de dienstregeling ook zo belangrijk. Je weet pas echt hoe het gaat, als je in het echt gaat rijden. Daar starten we nu mee. Je moet er rekening mee houden dat ook nieuwe treinen last hebben van kinderziektes. Dat hoort erbij. Doordat we starten met één nieuwe Intercity op één traject kunnen we de impact voor reizigers minimaliseren."

Als deze ritten met één trein naar tevredenheid verlopen, zal de NS binnenkort een tweede ICNG in de dienstregeling brengen. De komende maanden zullen er meer nieuwe stellen vanuit de fabriek gaan instromen. Als alle huidige door een locomotief getrokken intercityrijtuigen vervangen zijn, zal de ICNG vanaf dat moment ook de maximale snelheid van 200 kilometer per uur over de HSL kunnen gaan rijden. Dit zal naar verwachting eind 2024 gebeuren.

Inzet

Voor reizigers zal de nieuwe trein een beter comfort kennen dan de huidige ICR-rijtuigen die nog op de HSL worden ingezet. De nieuwe trein zal laagvloers zijn, en is voorzien van stopcontacten, wifi en reisinformatieschermen. Ook zijn er diverse verschillende coupé's voor reizigers die in rust willen reizen, willen werken of die graag toe zijn aan een gesprekje met elkaar.

De ICNG is een prachtige aanwinst voor onze vloot en biedt reizigers in de toekomst meer zitplaatsen en meer comfort. We zijn trots dat deze trein woensdag in alle vroegte op Amsterdam Centraal z'n debuut maakt.

Na het traject Amsterdam - Rotterdam volgen de trajecten Den Haag - Eindhoven, Amsterdam - Brussel, Amsterdam - Groningen/Leeuwarden en Amsterdam - Enschede.

Vertraging voor inzet

De inzet van de ICNG is de afgelopen tijd vertraagd vanwege diverse oorzaken. Allereerst lag de oorzaak bij de coronacrisis waardoor de ontwikkeling van de trein vertraging opliep. Leveringsproblemen door lockdowns en ziekteverzuim bij monteurs vormden de aanleiding. Ook konden er door de oorlog in de Oekraïne voor een bepaalde periode onvoldoende materialen geleverd worden, en later bleek bij een groot deel van de treinstellen de lasnaden niet stevig genoeg. Alstom en NS hebben nauw contact met elkaar over de voortgang van de fabricage van de stellen.

De stellen die momenteel geleverd worden, zijn stellen die direct uit de fabriek komen. De oudere stellen die momenteel hun testritten rijden, of nog bij Alstom staan, zullen nog terug moeten naar de fabriek voor de nodige materiële aanpassingen.