Stadler EuroDual maakt toelatingsritten in de Balkan

De EuroDual van Zwitserse treinbouwer Stadler. (Foto: Stadler )
De EuroDual van Zwitserse treinbouwer Stadler. (Foto: Stadler )

Om de EuroDual-locomotief in Slovenië, Kroatië, Servië en Montenegro toe te laten, werkt locomotieflease maatschappij European Loc Pool (ELP) samen met treinbouwer Stadler en lokale externe partners om testritten uit te voeren en de compatibiliteit van de locomotief met de lokale infrastructuur en nationale verplichtingen te valideren.

"Dit initiatief is de volgende stap in ELP's 'Innovation-Journey' door Europa. Zodra de homologaties in de vier landen zijn behaald, gaan we de volgende stap zetten en testritten organiseren in Noord-Macedonië, Roemenië, Bulgarije en Griekenland", zegt Willem Goosen, CEO van ELP.

Testritten

De testritten zelf vinden plaats in juni en juli 2023 in alle genoemde landen. Ter gelegenheid hiervan zal de locomotief de naam "Leteći Balkanac" dragen, wat staat voor 'Vliegende Balkan' en een speciaal ELP-ontwerp hebben, geïnspireerd op de traditie van sterke en snelle locomotieven die ooit dit gebied doorkruisten. Het ontwerp benadrukt de werking over vijf grenzen heen binnen de corridor. Met deze investering toont ELP opnieuw hun toewijding aan het bevorderen van dit nieuwe en innovatieve locomotiefplatform, waarbij de EuroDual- en de nieuwe Euro9000-locomotieven de nieuwe standaard worden voor 6-assige hybride locomotieven in Europa.

Afbeelding: ELP

ELP ziet een enorm potentieel in de opkomende markten van Zuidoost-Europa en zal de bestaande toelating voor Duitsland en Oostenrijk uitbreiden met de Balkanregio. Hierdoor ontstaat een nieuwe corridor die de havens in Noord-Duitsland verbindt met de Adriatische Zee, maar stelt operators ook in staat om nieuwe en innovatieve transportconcepten voor de Balkanmarkten te creëren.

Na de succesvolle afronding van de testritten en de daaropvolgende indiening en beoordeling van de documentatie door de ERA, wordt de toelating in alle vermelde landen verwacht voor kerst in dit jaar.

"De eigenschappen van de spoorweginfrastructuur in Zuidoost-Europa creëren perfecte voorwaarden voor de inzet van de EuroDual-locomotief. Een combinatie van uitdagende steile stukken met veeleisende bochten wordt afgewisseld met niet-geëlektrificeerde stukken spoorcorridors. Zelfs onder zulke uitdagende omstandigheden kan de 6-assige EuroDual met een trekkracht van 500 kN, met 2,8 MW dieseltractievermogen en meer dan 6 MW elektrisch tractievermogen het hoofd bieden.“, zegt Ľubomír Dlábik, Sales Account Manager, verantwoordelijk voor Zuid-Oost Europa bij ELP.

Stadler Euro Dual v.s. Euro 9000

ELP richt zich op innovatieve zesassige hybride locomotieven van de Zwitserse treinbouwer Stadler, en hebben een vermogen tot 2,8 MW op diesel, 9 MW op elektrische aandrijving en een trekvermogen van 500 kN. Alle voertuigen zijn standaard uitgerust met ETCS Baseline 3 voor operaties van niveau 2. De eerste ELP EuroDual-locomotieven rijden sinds april 2020 op het Duitse spoorwegnet. Ze maken gebruik op geëlektrificeerde en niet-geëlektrificeerde lijnen mogelijk, evenals load-mile- en rangeeroperaties. Alle duolocomotieven zijn voorzien van radiografische afstandsbediening.

Vanaf medio 2023 zal de tweede generatie van de dubbele locomotieven van ELP, de Euro9000, in gebruik worden genomen als een hybride elektrische locomotief met meerdere systemen, ontworpen voor gebruik in alle Europese corridors. Als "launching customer" bestelde European Loc Pool in mei 2019 de eerste tien Euro9000-locomotieven bij Stadler. De eerste versie met 1,9 MW op diesel en 9 MW elektrisch vermogen bij 500 kN trekkracht zal worden ingezet in Duitsland, Oostenrijk, de Nederland, Italië, België en Zwitserland. Vervolgens wordt het werkgebied van de locomotief uitgebreid naar andere landen en corridors. De eerste locomotief van deze serie voor gebruik in zes landen werd gepresenteerd op de InnoTrans 2022 in Berlijn.

Bron: European Loc Pool