Westelijke reizigerstunnel in Amsterdam Centraal gaat op de schop

De westelijke reizigerstunnel op Amsterdam Centraal zal worden verbouwd. (Foto: ProRail/ZJA)
De westelijke reizigerstunnel op Amsterdam Centraal zal worden verbouwd. (Foto: ProRail/ZJA)

Het westelijke reizigerstunnel van Amsterdam Centraal gaat op de schop. Volgens NS en ProRail is deze verbouwing nodig om in de toekomst meer treinen te kunnen rijden, meer ruimte voor reizigers te creëren en de tunnel meer toegankelijk te maken.

Vanwege de werkzaamheden zullen een aantal winkels in de westelijke reizigerstunnel vanaf medio mei sluiten. Vanaf 11 december 2023 gaat de toegang tot de westelijke reizigerstunnel aan de centrumzijde samen met de opgangen naar de sporen 1 en 2 dicht tot medio 2024. De sporen 4 t/m 15 blijven wel bereikbaar vanaf de IJ-zijde.

Winkels

Vanaf medio mei 2023 gaan Hema en Starbucks in de westelijke reizigerstunnel dicht om tijdens de werkzaamheden meer ruimte te creëren voor reizigers. Deze winkels verhuizen allebei naar een nieuwe locatie respectievelijk in de IJ-hal en in de middentunnel van het station. Daarnaast verdwijnen ook tijdelijk de Broodzaak, Kiosk, GWK/Travelex pinautomaat en Zest uit de westelijke reizigerstunnel. Pas nadat alle werkzaamheden aan de sporen rond 2030 zijn afgerond komen de winkels helemaal vernieuwd weer terug.

Toegankelijkheid

De hellingbaan zal worden verwijderd. Deze is te steil en voldoet niet meer aan de normen. Bovendien is er in de huidige situatie geen lift naar het eerste perron. De bestaande hellingbaan maakt plaats voor trappen en een roltrap, zoals ook bij de twee andere onderdoorgangen op het station. Er komen ook twee liften die de entree, de reizigerstunnel en het 1e perron met elkaar verbinden. De vloer krijgt dezelfde lichte tegels zoals die aan de centrumzijde van het station liggen. Ook wordt de monumentale boogconstructie onder het 1e perron in ere hersteld; deze is nu nog achter plaatwerk verstopt.

Werkzaamheden op lange termijn

De komende zeven jaar wordt door ProRail in en om station Amsterdam Centraal hard gewerkt. De perrons worden verbreed en verlengd en er komt een extra fietsenstalling van ruim 8.500 plekken bij. Deze gaat aansluiten op een nieuwe oostelijke reizigerstunnel die drie keer zo breed wordt gemaakt en waar winkels in komen. Aan de oostkant van het station worden de Oostertoegangsbruggen vernieuwd en er komt een ongelijkvloerse kruising bij de Dijksgracht.

De verwachting is dat het aantal treinreizigers per dag op station Amsterdam Centraal stijgt van 200.000 naar 275.000 in 2030. Er is meer ruimte nodig voor reizigers én voor meer treinen. Reizigers kunnen straks elke tien minuten een trein nemen tussen de grote steden in de Randstad. Ook voor het goederenvervoer komt meer ruimte.