De VIRMm 2/3 in een nieuw jasje
Afgelopen week heeft de NS in hun Haarlemse werkplaats de vernieuwde VIRM 2/3 onthuld. Met de vernieuwing kan de trein er weer voor achttien jaar jaar mee vooruit. Zowel het interieur als het exterieur heeft een complete vernieuwing ondergaan. Afgelopen week namen we al een kijkje, maar nu rijdt hij op het spoor.
De trein is van binnen en van buiten totaal vernieuwd, en dat is voor de NS een grote stap bij een modernisering van een deelserie. In vergelijking met de VIRMm-1 dubbeldekkers zijn er grote wijzigingen aangebracht in deze vernieuwde dubbeldekstrein. Vooral het gebruikersgemak is sterk verbeterd, zo zijn er nieuwe stoelen en zorgt de nieuwe NS-huisstijl voor nog meer herkenbaarheid. Daarnaast zijn er extra stopcontacten en is er meer comfort voor mindervaliden en begeleiders.
De eerste inzet van de vernieuwde dubbeldekker vond maandag 7 juni in de namiddag plaats op het traject tussen Amsterdam en Enkhuizen. Dit traject is niet zomaar gekozen, want al eerder toen de eerste VIRMm-1 in dienst ging werd er ook op dit traject gereden. Het lijkt er op dat de NS haar nieuwe stellen nog even dicht bij zijn Haarlemse werkplaats wilt houden voor als er kinderziektes optreden. Op vrijdag 4 juni, de werkdag voor de definitieve inzet, maakte de trein nog even onverwachts een proefrit tussen Haarlem en Leiden. Op 16 juni maakte de 9504 zijn eerste testrit in de nieuwe kleuren. Dit is het tweede VIRMm 2/3 stel.
Nieuwe livrei
Allereerst valt het nieuwe design op, welke al langere tijd voor Stadio Dunbar ontwikkeld is. Dit uiterlijk wordt binnen NS ook 'de flow' genoemd vanwege die sierlijk aangebrachte banen aan de buitenkant. De NS wil met deze koerswijziging nog meer herkenbaarheid op het spoor. In 2003 werd de stap al met de Sprinters gezet toen de oude SGM als SGMm (gemoderniseerd) in een wit/blauw en geel jasje werd gestoken. Ook de daarop volgende SLT, FLIRT en SNG werden van deze kleurstelling voorzien. Hierdoor moest er een verschil tussen Sprinters en intercity's komen Nu de markt op het spoor inmiddels verzadigd met treinstellen van andere vervoerders, zoals Arriva, Breng en Connexxion, wil de NS haar merk sterker bedrukken. Zo heeft het bedrijf aangegeven on in de toekomst ook de nieuwe Sprintertreinen te voorzien van een geel/blauwe kleurstelling met een groot wit NS-logo op de zijkant.
Voor de nieuwe intercity's zal de nieuwe flow straks de standaard worden. Momenteel is deze aangebracht op de gelease NS Vectron-locomotieven die ingezet worden de ÖBB NightJet op het traject tussen Amsterdam en Keulen, en op de VIRMm-2/3 die deze week gepresenteerd is. Ook de toekomstige Belgische ICNG zal voorzien worden van een dergelijke huisstijl die momenteel bij NS in ontwikkeling is. De bestaande ICNG-treinstellen zullen overigens niet voorzien worden van de nieuwe 'flow' heeft de NS tijdens de dag van de pers-presentatie tegenover Treinenweb.nl bevestigd.
Design
Om in de flow van het design te blijven is ook de vernieuwde VIRMm 2/3 voorzien van mooie kunstrijke elementen, iets wat al jaren een vast gebruik bij NS is. Zo is te zien dat in de trein zeer vaak op speelse wijze een zeshoekige vorm terug te vinden is in het interieur, zoals op de wanden, de kledinghaakjes en het plafond. Wie goed oplet kan zien dat deze vorm de contouren van het NS logo bevat. Dit design is ook door Studio Dunbar ontwikkeld.
Stoelen
Een groot verschil is dat de trein voorzien is van nieuwe zitplaatsen. De dubbeldekkerserie zal een upgrade krijgen met 24.500 nieuwe stoelen in diverse soorten: 'loveseats' op de balkons, ‘stits' waar de reizigers staand tegenaan leunt, bioscoopstoelen voor een rolstoelbegeleider op het balkon en priority seats. Voor de zitplaatsen in de coupes geldt dat de verhouding tussen de eerste en de tweede klas zal veranderen in meer tweede klas zitplaatsen.
De vierdelige dubbeldekkers hebben 58 eerste klas plaatsen, 338 tweede klas plaatsen en 24 klapstoelen. De zesdelige dubbeldekker zal straks 493 tweede klas zitplaatsen hebben, 98 eersteklas plaatsen en 36 klapstoelen.
De loveseat vind je op het balkon. Hier kunnen twee personen naast elkaar zitten. Ook vind je op het balkon de vernieuwde klapstoelen net een betere zitting dan bij de VIRMm-1 generatie. Ook is er een nieuw soort stoel geïntroduceerd: De bioscoopstoel. Deze heeft het comfort van een normale coupéstoel, maar bevindt zich op het balkon. Deze is bedoeld voor een begeleider van een mindervalide die bijvoorbeeld met een rolstoel de trein in komt. Op het eerste ogenblik lijkt het erop dat de stoel ook verstelbaar is in de hoogte, maar dit is enkel een functie die bedoeld is voor monteurs, zodat ze daarachter speciale technische luiken kunnen openen door de stoel omhoog te halen.
In de coupés zijn nieuwe stoelen geplaatst. Het comfort is weer anders vergeleken met de vorige moderniseerde VIRM-dubbeldekker. Opvallend is dat alle stoelen in de coach-opstelling voorzien zijn van een uitschuifbaar ophanghaakje in de rug van de stoel ervoor. Deze is voorzien van het pictogram van een kledinghanger en kan je eenvoudig gebruiken door erop te drukken. Deze nieuwe ophanghaakjes zijn de vervanger van de haakjes die je voorheen aan de zijkant van de stoelen vond. Hiervoor is gekozen omdat dit te maken heeft met de botsveiligheid, zodat er wordt voorkomen dat iemand bij een snelremming met zijn hoofd tegen een haakje stoot.
Bij de eerste klas valt op er naast de bekende 'één en twee' indeling nu ook tussen de twee stoelen die naast elkaar staat een klein tafeltje is aangebracht. Deze is ideaal om een telefoon of drinkbekertje neer te leggen.
Ook zijn er in zowel de eerste als de tweede klas coupé priority seats aangebracht. Deze zijn bedoeld om ouderen of zwangere mensen voorrang te geven op een zitplaats. Waar voorheen gebruik werd gemaakt van stickers zijn de hoofdsteunen nu voorzien van een afwijkende kleurtint met het symbool van een oudere en een zwangere persoon erop.
Ook kent de trein diverse soorten bankjes voor meerdere personen. Net als in de DDZ-dubbeldekker zijn er op de onderverdieping van deze trein ook in zowel de eerste als de tweede klas weer hang-out bankjes geplaatst. Op de balkons zijn er loveseats geplaatst.
Veiligheid
De veiligheid in deze trein is ook naar een hoger niveau opgeschroefd. Waar er tot voor nu in intercity's, en met name bij de VIRMm-1 generatie, enkel camera's op de balkons waren, zijn deze nu ook in de coupés op beide verdiepingen te vinden. De camera bevindt zich op de wand aan de uiteinden van de coupé. Het veiligheidssysteem in de trein slaat de beelden voor maximaal 7 dagen op, en bij incidenten geldt dit voor maximaal 30 dagen. Verder nemen ze geen geluid op, maar kunnen de beelden binnenkort wel real-time door de meldkamer bekeken worden. Met deze nieuwe techniek is het voor de NS makkelijker om het juiste handhavende personeel naar een incident te sturen.