De Alstom Coradia Stream voor CFL
Naast Nederland zal de Coradia Stream van Alstom ook onder meer straks in Luxemburg op het spoor te vinden zijn. Waar deze trein ons doet denken aan onze ICNG, is dit de dubbeldeks variant met de naam '2400 serie' voor het Luxemburgse CFL. Deze fraaie roodwitte trein werd tijdens InnoTrans 2022 Berlin voor het eerst gepresenteerd met de deuren open voor het publiek.
Tijdens de beurs stond het drie-wagenstel 2405 ter bezichtiging op het buitenterrein van de Berlin Messe. Het front van de trein is als vormgeving gelijk met die van de ICNG, maar voor de rest is het een dubbeldekstrein. Het is de eerste Coradia Stream HC die officieel door Alstom gepresenteerd is. Wel zullen we dit type dubbeldekker ook straks terugvinden in Duitsland bij de DB Regio, de deelstaat Niedersachsen, en voor het Beierse BWEGT maar dan met een aangepast front.
Spoorwegliefhebbers in Nederland hoopten dat dit model ook bij de NS zou gaan rijden als de toekomstige DD-NG, maar inmiddels is bekend dat CAF de voorlopige winnaar is van deze aanbesteding. Eén ding is zeker, volgend jaar zomer kunnen we deze Coradia Stream trein in Luxemburg vinden, en zelfs net over de grens van België en Frankrijk.
Ontwikkeling
In december 2018 maakte CFL bekend dat ze een contract hadden getekend met Alstom voor de levering van de Coradia Stream. Het was de eerste bestelling voor Alstom waarbij er een dubbeldeks-type besteld is. Het gaat om 22 driedelige stellen en 12 zesdelige stellen waarvan bij de korte serie de kopbakken enkel voorzien zijn van een verdieping en de langere serie ook nog eens twee rijtuigen met een verdieping in het midden hebben.
De planning was dat de eerste in 2021 geleverd werd, maar dit is vanwege de coronapandemie uitgesteld tot 2022. In de zomer van dit jaar werd de eerste al bij de fabriek in Barcelona gespot. Als onderdeel van de toelating zijn er momenteel al een serie van test- en toelatingsritten uitgevoerd. Deze zijn uitgevoerd op verschillende locaties in Europa, waaronder bij Alstom in Barcelona, het testcentrum van Alstom in het Franse Bar-le-Duc en op de Vélim-testring in Tsjechië. Op dit testcircuit kon de eerste trein pas echt getest worden op de rijeigenschappen voor een maximumsnelheid van 160 kilometer per uur waarbij ook de remmen en de noodremmen getest werden. Ook de automatische treinbesturing werd niet overgeslagen, daarover later meer.
De overige testen vonden plaats bij Salzgitter in Duitsland waar Alstom een eigen fabriek en werkplaats heeft waar treinstel 2403 te gast was. Daarna verhuisde de trein in juni 2022 naar het Waalse Bertrix voor proefritten om de toelating uit te voeren. Deze zijn nodig omdat de trein vanuit Luxemburg ook naar de Belgische grensplaats Arlon en Athus zal gaan rijden en in de toekomst ook naar het Franse Longwy.
Met treinstelnummer 2405 die op InnoTrans gepresenteerd lijken er momenteel minimaal vijf stellen gebouwd. Mogelijk zal de zesdelige variant ook in aanbouw zijn. Naar verwachting komen deze een jaar later in dienst, en zullen een afwijkend tussenrijtuig hebben die dubbeldeks zal zijn.
Automatic Train Operation
De trein zal ook worden voorzien van Automatic Train Operation (ATO), zo maakte CFL in de zomer van 2021 bekend. Dit is een automatiseringssysteem dat de treinmachinist ondersteunt door bepaalde taken over te nemen. Dit systeem kent vier verschillende automatiseringsniveaus waarbij er hier gebruik wordt gemaakt van niveau 2. Hierbij wordt de machinist ondersteund bij het optrekken en afremmen, maar blijft die wel aanwezig achter de knoppen. De functie kan de machinist met een knop op de stuurtafel activeren.
Hoe hoger dit niveau ("Grade of Automation", ook wel GoA genoemd), hoe meer taken het systeem uitvoert. Het hoogste niveau is GoA 4 waar het railvoertuig volledig autonoom rijdt. Dit wordt momenteel op diverse metro's en monorails in geïsoleerde spoortrajecten toegepast. De belangrijkste voordelen van ATO zijn een hogere capaciteit op het spoor, minder energieverbruik en punctueler en veiliger spoorverkeer, aangezien er geen sprake meer is van menselijk handelen.
Het is de eerste keer dat er in Europa een vloot regionale treinen uitgerust wordt met ATO-niveau 2 in combinatie met ETCS. In Nederland worden er momenteel diverse (besloten) proeven mee uitgevoerd van passagierstreinen tot en met goederenvervoer.
Specificaties
2400 serie (vierdelig) | 2450-serie (zesdelig) | |
Treinstelnummers | 2401 - 2422 | 2451 - 2462 |
In dienst vanaf | 2023 | 2024 |
Aantal stuks | 22 (gepland) | 12 (gepland) |
Aandrijving | 25kV / 50Hz | 25kV / 50Hz |
Vermogen | 2000 kW / 2725pk | 4000 kW / 5450pk |
Aantal delen | 3 | 6 |
Lengte over buffers | 82.000mm | 160.600mm |
Dienstgewicht | 160 ton | 300 ton |
Maximale snelheid | 160 km/u | 160 km/u |
ATO | Ja, grade 2 | Ja, grade 2 |
Interieur
De trein zal zowel in driedelige als in zesdelige variant op het spoor te vinden zijn. We hebben voor deze reportage enkel de driedelige serie bekeken.
De stellen kunnen maximaal 160 kilometer per uur en zijn voorzien van tweedelige deuren. De kop van de trein is rood waarbij het front bij de cabine voorzien is van een zwarte bril die we ook bij de ICNG terug zien. Deze zwarte band loopt echter hier door tot aan de eerste raampartij. Vanaf dan zien we de kleuren rood en wit op de buitenkant bij het passagiersgedeelte terug. Het rood is enkel te zien in de lijnen aan de onder- en bovenkant, waarbij deze boven wordt doorbroken door de ramen van de bovenste verdieping. De deuren zijn rood en staan in contrast met de witte kleur.
Eenmaal binnen zien we een nette trein met mooi comfort met zowel de eerste klas als de tweede klas. De instap is, zoals Europees wettelijk verplicht is, gelijkvloers. De trap naar boven gaat vanaf het balkon niet direct naar boven en komt uit op een tussenverdieping waar een paar tweede klas zitplaatsen zijn geplaatst. Als we de trap verder naar boven volgen zien we boven het balkon een een krappe ruimte met de stoelen naast elkaar in de lengte zichting van de trein. Verderop bevinden zich weer de gebruikelijke coupe's.
De tweede klas is voorzien van de stoelindeling met twee zitplaatsen aan beide zijden. De stoelen met stoffen bekleding staan zowel in achter elkaar als tegenover elkaar, en zijn voorzien van een klaptafeltje en stopcontacten. De vloer is van hout. In de eerste klas is de stoelopstelling hetzelfde, maar zijn de stoelen voorzien van kunstlederen bekleding en zijn er lange tafeltjes om aan te werken. De vloer hier is meer huiselijker en voorzien van stoffen vloerbedekking met een mooi speels lijnenmotiefje.
De trein is verder voorzien van een rolstoeltoegankelijk toilet en ook voorzien van stallingsplaatsen voor fietsen, kinderwagens, scootmobiels en rolstoelen.