De enkel- en dubbeldeks Desiro voor ODEG
Op InnoTrans 2022 werd ook de nieuwe Siemens Desiro HC voor het Duitse ODEG gepresenteerd. In totaal zijn er 23 treinstellen besteld voor regionaal treinverkeer op het Elbe-Spree-netwerk. De levering bevat 21 zesdelige en 2 vierdelige treinen en rijden inmiddels al in dienst.
Al eerder in de zomer werd de eerste trein, nog voor InnoTrans plaatsvond, gepresenteerd aan het publiek. De treinstellen hebben een maximale snelheid van 160 kilometer per uur zijn laagvloers en voorzien van toegankelijke toiletten, stallingsplekken voor fietsen, wifi, stopcontacten, speciale ramen die telefoonstraling beter doorlaten, reisinformatieschermen en drukte indicatoren die ook in verbinding staan met de VRR-app. De treinen worden gefabriceerd in de Siemens-fabriek in het Duitse Krefeld. De bestelling heeft een waarde van ongeveer 300 miljoen euro.
Elbe-Spree netwerk
De treinstellen rijden inmiddels op de regionale lijnen RE1, RE8 en RB17 in het nieuwe Elbe-Spree-netwerk. In januari 2019 kreeg ODEG de opdracht om deze lijnen te exploiteren na een Europese aanbesteding door Verkehrsverbund Berlin-Brandenburg (VBB). Het contract omvat de mogelijkheid om de capaciteit van de RE1-treinen uit te breiden wanneer de stations worden uitgebreid met langere perrons.
De ODEG heeft een speciaal schema uitgebracht met de tijden en trajecten waar deze nieuwe gedeeltelijke enkel- en dubbeldekstrein ingezet wordt.
Specificaties
Wielsamenstelling | Bo'Bo' + 2'2' + 2'2' + Bo'Bo' |
Spoorbreedtte | 1435 mm (normaalspoor) |
Maximumsnelheid | 160 km/u |
Tractie vermogen | 4000 kW |
Acceleratie na optrekken | Meer dan 1,1m/s |
Stroomvoorziening | 15 kV wisselstroom (AC) / 16,7 Hz |
Aantal zitplaatsen | 390 zitplaatsen, waarvan 25 1e klas |
Lengte trein | 105 meter |
Hoogte van instap | 610mm, 730 mm en 800 mm |
Breedtte | 2,8 meter |
Lengte rijtuig | Koprijtuig: 26 meter, tussenrijtuig 25 meter |
Gewicht | 205 ton |
Botsnormen | TSI en EN 15227-compliant |
Temperaturen voor gebruik | -25 ºC tot 45 ºC |