Eerste waterstof Flirt voor Amerika
Treinbouwer Stadler heeft zijn eerste FLIRT waterstoftrein tijdens InnoTrans 2022 gepresenteerd. Deze nieuwe type Flirt met de naam Flirt H2 wordt geleverd aan het in Amerika gevestigde San Bernardino County Transportation Authority (SBCTA). In 2024 zal deze trein moeten gaan rijden. Het lijkt met deze ontwikkeling aannemelijk dat er spoedig ook Europese bestellingen zullen volgen.
De trein is opvallend vanwege zijn uiterlijk met blauwe watergolven. De Amerikaanse vervoersautoriteit SBCTA in het zuiden van Californië, in San Bernardino County, laat de treinen onder de naam Arrow laat rijden. Er is in het contract een optie voor nog vier dezelfde treinen.
Eerste waterstoftrein van Stadler
Naar verwachting zal de eerste waterstoftrein van Stadler in 2024 voor het eerst in Amerika ingezet worden. De ontwikkeling ervan zal een van de nieuwe peilers van Stadlers FLIRT-treinserie worden, waarbij er mogelijk ook in Europa leveringen van waterstoftreinen verwacht zullen worden. Momenteel is de FLIRT-serie van Stadler erg breed met elektrische, hybride. bi-modale en batterijaandrijvingen, waarbij er nu ook waterstof aan het portfolio wordt toegevoegd. Met de aanbesteding voor de waterstoftreinen in de provincie Groningen is het afwachten of Stadler zijn tweede bestelling aan Nederland zal leveren.
Flirt H2 voor SBCTA
Het twee-delige treinstel werd in 2019 besteld door de SBCTA voor gebruik op de ongeveer 14 kilometer lange spoorlijn tussen de University of Redlands en het San Bernardino Transit Center. Deze spoorlijn is op 24 oktober van dit jaar geopend. Van het OV-knooppunt 'Transit Center' waar metro, bussen en treinen bij elkaar komen zal deze trein in de spits elk halfuur rijden, en buiten de spits en in de weekenden elk uur. Ze zullen gemengd gaan rijden met eerder geleverde emissiearme Flirt-stellen die voorzien zijn van een dieselmotor. Deze stellen werden in maart van dit jaar opgeleverd. De treinen zijn in de Stadler-fabriek in het Zwitserse Bussnang gebouwd. De stellen zijn geschikt voor 108 reizigers en kunnen 130 kilometer per uur rijden.
De Flirt H2 maakt gebruik van waterstofbrandstofcellen die geleverd worden door het Canadese gespecialiseerde bedrijf Ballard, hoewel de elektrische stroomomvormers en tractiemotoren gebaseerd zijn op die in bestaande elektrische stellen. SBCTA heeft de trein met financiële steun van California State Transportation Agency (CalSTA) en het California Department of Transportation (Caltrans) kunnen bestellen.
De stellen hebben een actieradius van 800 kilometer met een volle tank. Op deze korte route zullen de stellen hiermee uiteindelijk ongeveer anderhalve dag tot twee dagen kunnen rijden totdat ze weer moeten bijtanken.
Ontwerp Flirt H2
De trein is net zoals eerdere series met bijzondere niet-geëlektrificeerde aandrijvingen voorzien van een 'power-pack' als tussenrijtuig waar de passagier doorheen kan wandelen. Deze zien we onder meer in Nederland ook bij de Wink. Opvallend is dat deze powerpack weer een paar meter langer is. De keuze voor het gebruik van een powerpack als waterstofopslag en de opwekking van stroom was voor Stadler voor de hand liggend: Het is de beste en veiligste plek voor als er een ongeval plaats zou vinden. En natuurlijk hielp het feit dat de treinbouwer al jarenlang ervaring heeft met powerpacks ook een handje mee in de keuze. Tijdens de wandeling van het ene rijtuig naar het andere rijtuig zijn wel waarschuwingsborden te zien die de reizigers verzoeken om niet in het de doorloop ervan rond te blijven hangen.
Specificaties
Spoorbreedte | 1.435 mm |
Wielopstelling | Bo'2'2'Bo' |
Aantal besteld | 1 (met optie voor 4 extra) |
Indienststelling | 2024 |
Zitplaatsen | 108 |
Vloerhoogte | Laag: 610mm; Hoog: 1210 mm |
Trekkracht | 1.500 kN |
Lengte | 51,500 meter |
Breedtte | 2.980 mm |
Hoogte | 4.312 mm |
maximale dynamische remkracht | 1450 kW |
Maximale kracht | 700 kW |
Aanzetkracht | 160 kN |
Maximale snelheid | 127 km/u |
Maximale as-belasting | 20 ton |
Bestelling voor Amtrak California
In Amerika blijft het niet enkel bij de regio San Bernardino County waar er op waterstoftractie zal worden gereden, want Stadler, California State Transportation Agency (CalSTA) en het California Department of Transportation (Caltrans) hebben ook een voorlopig contract gesloten. Het gaat om een bestelling van vier intercity-versies van vermoedelijk de Flirt, waarbij er een optie is voor nog eens 25 extra treinen die allemaal gebouwd zullen worden in de fabriek in Salt Lake City.
De bestelling heeft als doel voor Californië om alle passagierstreinen tegen 2035 100 procent emissievrij te maken. De eerste vier nieuwe stellen zullen worden gebruikt in de Central Valley tussen Merced en Sacramento en bieden verbindingen met de California High Speed Rail-route zodra deze voltooid is.