Nieuw comfort op de Südostbayernbahn

Met circa 1,5 miljard reizigers in 2021 is de Duitse vervoerder DB Regio een grote aanbieder van lokaal personenvervoer per spoor. Dagelijks maken gemiddeld 4,2 miljoen mensen zo'n 22.000 treinreizen. En met zo'n flink aantal reizigers is het de moeite waard om te innoveren in nieuwe vormen van comfort.

De Deutsche Bahn is overtuigd en doet samen met het dochterbedrijf DB Regio onderzoek naar de toekomstige ontwikkelingen voor regionale en S-Bahn-treinen. Samen met de lokale vervoersdochter Südwestbayernbahn en de Bayerische Bahn heeft DB Regio een dubbeldekker omgebouwd die vanaf het voorjaar van 2023 op het forensentraject tussen München en Mühldorf op de Südwestbayernbahn rijdt. Voor wie de beleving zelf wilt ervaren: De dienstregeling van de trein is hier te vinden.
(Let op: Deze trein rijdt niet van 16 september tot en met 3 oktober 2023.)

Het 'Idea Train Südwestbayernbahn' rijtuig werd tijdens InnoTrans gepresenteerd en het laat een flink aantal van verschillende soorten comfort zien. Reizigers kunnen hierin zelf kiezen hoe ze hun reistijd willen besteden. Volgens de Deutsche Bahn profiteren veel forensen hiervan. "Elke dag zitten ze vele uren in de trein."

Het Ideenzug rijtuig

Ontwikkeling

Aan boord van de trein heb je de mogelijkheid om je eigen mate van comfort te kiezen. Het streven van de DB is naar een trein die zowel opwindend, functioneel als comfortabel naar de reiziger moet zijn. De Ostenbayernbahn Ideas Train bestaat uit tien innovatieve concepten die zijn afgestemd op de diverse behoeften van reizigers. De trein is ontstaan uit een schaalmodel op ware grootte die eerder gebouwd werd. Uiteindelijk werd dit vertaald in een functioneel ontwerp wat nu op de Südwestbayernbahn rijdt.

Verdere implementaties van de Ideenzug zijn te vinden op de S-Bahn München, S-Bahn Hamburg en in de toekomst ook op de S-Bahn Stuttgart. Deze proeftreinen stellen DB Regio in staat om feedback te verzamelen over hoe de individuele ideeën worden ontvangen door reizigers en hoe deze zich in de dagelijkse praktijk bewijzen.

Interieur

De Ideenzug op de Südostbayernbahn bestaat uit tien innovatieve concepten die zijn afgestemd op de diverse behoeften van reizigers. Deze zijn ingebouwd in een enkel dubbeldeksrijtuig die samen met een aantal normale dubbeldeksrijtuigen in een stam rijdt. Er zijn geen speciale tickets voor nodig, en iedereen kan gewoon instappen in het grijs gekleurde rijtuig.

In het algemeen zorgen de aanwezigheid van 100 USB-aansluitingen aan boord ervoor dat alle reizigers tijdens de treinreis hun smartphone of tablet kunnen opladen. Op de balkons en in de coupés zijn extra schermen aangebracht die de reisinformatie tonen. Het wifi-internet via 5G aan boord maakt snel surfen in de regionale trein mogelijk. Zonder alle concepten van comfort al genoemd te hebben geeft dit al aan hoe modern de trein al is. Treinliefhebber en vlogger Bart Kromwijk heeft in zijn vlog deze trein al beoordeeld. Zijn mening hierover kan je op YouTube in zijn video vinden.

Een doorsnee overzicht van de verschillende compartimenten van het rijtuig

Werkplek met bureau
Even een mailtje versturen of een zakelijk telefoongesprek voeren? Dat kan in deze coupé die afgesloten is met een deur. De stoel biedt een luxe comfort zodat je ongestoord kan werken. Natuurlijk kan je ook lekker naar buiten kijken. Misschien levert het wel inspiratie op voor het nodige werk.

Werkplek met bureau

Gezinsplek
Heb je een gezin met of zonder kinderen? In deze coupé kan je altijd gezellig met elkaar zitten. Ook de jongste reizigers passen comfortabel met drie of vier personen op de dubbele stoelen. Er is een apart gedeelte voor kinderwagens en er zijn tal van opbergmogelijkheden voor jassen en bagage.

Gezinsplek

Sta-tafels
Hier kunnen reizigers in een ontspannen sfeer met elkaar bijpraten. De hoge banken fungeren als barkrukken en de verhoogde tafel als counter zorgt voor een echt stamgastentafelgevoel. Daarnaast zijn er meer plaatsen op klapstoelen, die ook gebruikt kunnen worden als comfortabele sta-hulpmiddelen of leunpunten. Op een scherm in deze coupe'é ben je altijd op de hoogte van de actuele reisinformatie.

Sta-tafels

Ontspanning
Ontspan en geniet van het voorbijtrekkende landschap en ontspan in deze relaxte fauteuil. De stoelen zorgen door de schaal erom heen voor privacy, maar je kan ze ook lekker omdraaien om met elkaar te babbelen. Ook kan je hier lekker ongestoord naar buiten kijken.

Ontspanning

Nieuwe stoelen
Boven in het Ideenzug rijtuig vinden we nieuwe soort stoffen stoelen. We kunnen dit beschouwen als tweede klas stoelen voor een comfortabel zitgemak.

Comfortcoupe beneden

Comfortcoupé beneden
In deze ruimte kan je met een gezelschap zitten, en een gezellig babbeltje voeren met elkaar. De opstelling zorgt voor een sociaal contact, en boven de stoelen is een opbergruimte voor bagage. Opvallend is het reisinformatiescherm die bovenin het raam verwerkt zit.

Nieuwe stoelen

Comfortcoupé boven
Deze coupé is bedoeld als eerste klas en zal als doelgroep vooral zakelijke reizigers aantrekken of mensen die het ultieme comfort verwachten. De stoelen zijn elektrisch en traploos verstelbaar en uit de leuning kan je een tafeltje uitklappen. Er is veel beenruimte beschikbaar waar je ook koffers kwijt kan. En voor het gemak is er langs het raam in de volle breedtte een vensterbankje aanwezig. Ook is er een speciale plek waar je draadloos een smartphone kan opladen. Hier kan je zeker zijn dat je vliegtuigcomfort hebt. De opstelling met de ruime stoelen is hier een 2+1 opstelling achter elkaar in coach-opstelling.

Comfortcoupe boven (Rechten: )

Loungebank
De lange hoekbank kennen we uit de gemoderniseerde VIRM-treinen, maar ook in deze Ideenzug mocht deze niet ontbreken. Er is voldoende ruimte voor grotere groepen. Individuele banksegmenten worden gescheiden door kleine tafels en wanden zodat je bijvoorbeeld met een groep hier kan plaatsnemen. Onder de bank is voldoende ruimte voor bagage. Hiervan was geen foto beschikbaar, maar we hebben dergelijk meubilair al eens eerder gezien in de VIRM en de ICNG.

Entree
De nieuw vormgegeven entree heeft een groot scherm boven de deuren die actuele informatie geeft over de reis en de eerstvolgende stations. De schermen tonen ook de bezetting van de ruimtes in de trein, zodat reizigers snel een lege stoel kunnen vinden. Dit wordt mogelijk gemaakt door een op camera's gebaseerd systeem dat herkent welke stoelen al bezet zijn. In totaal zijn er twintig schermen verspreid over het rijtuig, waarvan sommige in de ruiten zijn geïntegreerd. De multifunctionele ruimte hier is het meeste belangrijkste in een trein. Of het nu gaat om kinderwagens, scootmobielen, koffers of ski's, deze kan je hier heel makkelijk kwijt. De drie opklapbare stoelen bieden in opgeklapte toestand ruimte voor bagage of voertuigen als hulpmiddel.

Entree met multifunctionele ruimte

Toekomst bij de Nederlandse Spoorwegen

Niet alleen de Deutsche Bahn is bezig met een innovatieprogramma, maar ook de NS is er al vele jaren mee bezig. Waar de Duitsers momenteel al in een vergevorderd stadium zitten met een rijdende trein heeft de NS enkel nog maar een mock-up vertoond die door Mecanoo is ontworpen. Op de Innovation Expo 2018 werd dit nieuwe interieur gepresenteerd. Het concept bevat diverse digitale afbeeldingen waarbij er tijdens de Dutch Design Week van 2019 zelfs een Virtual Reality-beleving werd opgezet, die gebaseerd was op de ontwerpen die ontwerper Mecanoo eerder in 2018 gepresenteerd heeft. In de virtuele ervaring was het mogelijk om door de trein heen te lopen om een levensechte blik te krijgen.

Foto: Mecanoo

Foto: Mecanoo

Een deel van de interieurdelen uit de hier besproken Beierse Innovatietrein zien we nu al terug bij NS. Waaronder de loungebanken, maar in de toekomst kunnen we mogelijk ook de tafeltjes aan het raam verwachten. Ook deze werd tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven in een mock-up gepresenteerd. Het concept voor het toekomstige interieur is ingedeeld in drie aspecten: Socializen, concentratie/werken en relaxen.

Bij elk van deze aspecten zijn er in het beginstadium vier soorten zitplaatsen ontworpen, waarvan er een aantal uiteindelijk op de tekentafel gesneuveld zijn, zoals een tribuneopstelling van zitbanken om op te socializen. Hoewel het idee leuk was, is de kans bij letsel bij een aanrijding zeer hoog te noemen in vergelijking met een normale zitplaats. Ook werd er een bel-nis gepresenteerd: Een overdekte en afgeschermde zitplaats waar je ongestoord kan bellen. De toekomst moet uitwijzen of dit ook een onderdeel gaat worden van het nieuwe toekomstige interieur.

De laatste conceptafbeeldingen zijn afkomstig van voor de coronaperiode. Maar we weten dat de NS niet stil zit en dat ze momenteel bezig zijn met nieuwe ontwerpen. We verwachten we dat de nieuwere Sprinter Genereratie (ook S5G genoemd), de DD-NG en de opvolgende (en te moderniseren) treinen ook delen van dit interieur zal krijgen.

We houden de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten.

Foto: NS
Foto: Treinenweb.nl

Afbeeldingen van Ideenzug: DB AG / Neomind
Afbeeldingen van Toekomst trein NS: Mecanoo, NS en Treinenweb.nl