Comfortabele 'coaches' voor Polen
De Poolse vervoersmaatschappij PKP Intercity heeft de laatste van de 81 rijtuigen geleverd gekregen die door FOD Poznań, die ook beter bekend staat als H. Cegielski, geproduceerd zijn. Het niveau van treinreizen zal met deze serie rijtuigen aanzienlijk comfortabler worden.
Inmiddels zijn alle rijtuigen al in dienst bij PKP Intercity, en kan je ze in heel Polen tegenkomen. Het laatste éénentachtigste rijtuig werd in januari van dit jaar geleverd en in dienst gesteld. Hiermee is de in februari 2018 getekende bestelling compleet. De levering heeft een waarde van 147,8 miljoen euro.
Levering van 81 rijtuigen
Volgens de treinbouwer die eveneens uit Polen komt, zijn dit de eerste Poolse rijtuigen die volledig voldoen aan de nieuwste Europese technische specificaties voor interoperabiliteit (TSI), waardoor ze op het trans-Europese spoorwegnet kunnen rijden. De vloot van alle 81 rijtuigen bestaat uit vijf verschillende soorten rijtuigen:
- 7 eerste klas coupérijtuigen
- 27 tweede klas salon rijtuigen
- 27 tweede klas rijtuigen met coupés
- 10 tweede klas salonwagens met fietsplaatsen (elk voorzien van 8 fietsenrekken);
- 10 tweede klas rijtuigen met coupés aangepast mensen met een beperking.
Comfort
De rijtuigen zijn geschikt voor een maximale snelheid van 200 kilometer per uur. Binnenin zijn ze voorzien van comfortabele stoelen die voorzien zijn van een eigen stopcontact en verlichting. Daarnaast is er wifi aanwezig en zou het signaal voor mobiele telefoons versterkt worden voor beter ontvangst. Tijdens de reis kunnen reizigers op de informatieschermen op de hoogte blijven van hun reis. Voor passagiers met fietsen geldt dat er maar liefst maximaal 8 fietsen in een speciaal geschikt rijtuig gestald kunnen worden.
De vloot rijtuigen wordt ingezet op InterCity (IC) en Express InterCity (EIC) op de volgende trajecten:
- Warschau – Krakau – Zakopane
- Kołobrzeg/Gdynia – Bielsko-Biała
- Kołobrzeg/Hel – Gdynia – Warschau
- Warschau – Wrocław – Warschau
- Warschau – Szczecin – Warschau
- Warschau – Berlijn – Warschau
- Gdynia – Berlijn – Gdynia
- Krakau – Berlijn – Krakau
- Gdynia/Warschau – Wenen – Warschau/Gdynia
- Wrocław – Gdynia.
Toekomstige bestellingen
PKP doet goede zaken met treinbouwer FOD Poznań. In april 2022 tekende PKP Intercity een contract voor modernisering van 90 wagons en het daaropvolgende onderhoud. De waarde van het contract bedroeg 104,9 miljoen euro. Deze rijtuigen zijn geschikt voor een maximale snelheid van 160 km/u en rijden als tweedeklas coupérijtuigen op IC-treinen door heel Polen. In de loop van dit jaar moet de eerste de werkplaats binnenrollen.
In november vorig jaar heeft PKP een Europese aanbesteding gestart voor de levering van een nieuwe generatie rijtuigen. Deze moeten grensoverschrijdend zijn en Polen verbinden met Oostenrijk, Tsjechië, Duitsland, Hongarije, Litouwen en Slowakije. Deze rijtuigen zullen geschikt zijn voor 200 kilometer per uur, en moeten vanaf 2025 de fabriek uitrollen. Het is nog niet bekend welke fabrikant deze rijtuigen gaat bouwen. Wel is er al een ontwerp bedacht die momenteel nog onder voorbehoud is.