Comfortabele 'coaches' voor Polen

De Poolse vervoersmaatschappij PKP Intercity heeft de laatste van de 81 rijtuigen geleverd gekregen die door FOD Poznań, die ook beter bekend staat als H. Cegielski, geproduceerd zijn. Het niveau van treinreizen zal met deze serie rijtuigen aanzienlijk comfortabler worden.

Inmiddels zijn alle rijtuigen al in dienst bij PKP Intercity, en kan je ze in heel Polen tegenkomen. Het laatste éénentachtigste rijtuig werd in januari van dit jaar geleverd en in dienst gesteld. Hiermee is de in februari 2018 getekende bestelling compleet. De levering heeft een waarde van 147,8 miljoen euro.

De rijtuigen van de Intercity voor PKP. (Rechten: PKP Intercity)
De rijtuigen van de Intercity voor PKP. (Rechten: PKP Intercity)

Levering van 81 rijtuigen

Volgens de treinbouwer die eveneens uit Polen komt, zijn dit de eerste Poolse rijtuigen die volledig voldoen aan de nieuwste Europese technische specificaties voor interoperabiliteit (TSI), waardoor ze op het trans-Europese spoorwegnet kunnen rijden. De vloot van alle 81 rijtuigen bestaat uit vijf verschillende soorten rijtuigen:

  • 7 eerste klas coupérijtuigen
  • 27 tweede klas salon rijtuigen
  • 27 tweede klas rijtuigen met coupés
  • 10 tweede klas salonwagens met fietsplaatsen (elk voorzien van 8 fietsenrekken);
  • 10 tweede klas rijtuigen met coupés aangepast mensen met een beperking.

Comfort

De rijtuigen zijn geschikt voor een maximale snelheid van 200 kilometer per uur. Binnenin zijn ze voorzien van comfortabele stoelen die voorzien zijn van een eigen stopcontact en verlichting. Daarnaast is er wifi aanwezig en zou het signaal voor mobiele telefoons versterkt worden voor beter ontvangst. Tijdens de reis kunnen reizigers op de informatieschermen op de hoogte blijven van hun reis. Voor passagiers met fietsen geldt dat er maar liefst maximaal 8 fietsen in een speciaal geschikt rijtuig gestald kunnen worden.

Het salonrijtuig met stoelen in de twee bij twee opstelling (Rechten: PKP Intercity)
Het salonrijtuig met stoelen in de 'twee bij twee' opstelling (Rechten: PKP Intercity)
Ook zijn er vis-a-vis plaatsen beschikbaar met een grote tafel. (Rechten: PKP Intercity)
Ook zijn er vis-a-vis plaatsen beschikbaar met een grote tafel. (Rechten: PKP Intercity)
Het couperijtuig met zes zitplaatsen per coupe. (Rechten: Treinenweb)
Het coupérijtuig met zes zitplaatsen per coupé. (Rechten: Treinenweb)
De gang naast de coupes (Rechten: Treinenweb)
De gang naast de coupés (Rechten: Treinenweb)
De rijtuigen zijn voorzien van schermen voor de reisinformatie. (Rechten: Treinenweb)
De rijtuigen zijn voorzien van schermen voor de reisinformatie. (Rechten: Treinenweb)
De toilet is ook geschikt voor mensen met een beperking. (Rechten: Treinenweb.nl)
De toilet is ook geschikt voor mensen met een beperking. (Rechten: Treinenweb.nl)
Hoewel de rijtuigen niet laagvloers zijn, is er wel gedacht aan mensen met verminderde mobiliteit. (Rechten: PKP Intercity)
Hoewel de rijtuigen niet laagvloers zijn, is er wel gedacht aan mensen met verminderde mobiliteit. (Rechten: PKP Intercity)

De vloot rijtuigen wordt ingezet op InterCity (IC) en Express InterCity (EIC) op de volgende trajecten:

  • Warschau – Krakau – Zakopane
  • Kołobrzeg/Gdynia – Bielsko-Biała
  • Kołobrzeg/Hel – Gdynia – Warschau
  • Warschau – Wrocław – Warschau
  • Warschau – Szczecin – Warschau
  • Warschau – Berlijn – Warschau
  • Gdynia – Berlijn – Gdynia
  • Krakau – Berlijn – Krakau
  • Gdynia/Warschau – Wenen – Warschau/Gdynia
  • Wrocław – Gdynia.

Toekomstige bestellingen

PKP doet goede zaken met treinbouwer FOD Poznań. In april 2022 tekende PKP Intercity een contract voor modernisering van 90 wagons en het daaropvolgende onderhoud. De waarde van het contract bedroeg 104,9 miljoen euro. Deze rijtuigen zijn geschikt voor een maximale snelheid van 160 km/u en rijden als tweedeklas coupérijtuigen op IC-treinen door heel Polen. In de loop van dit jaar moet de eerste de werkplaats binnenrollen.

In november vorig jaar heeft PKP een Europese aanbesteding gestart voor de levering van een nieuwe generatie rijtuigen. Deze moeten grensoverschrijdend zijn en Polen verbinden met Oostenrijk, Tsjechië, Duitsland, Hongarije, Litouwen en Slowakije. Deze rijtuigen zullen geschikt zijn voor 200 kilometer per uur, en moeten vanaf 2025 de fabriek uitrollen. Het is nog niet bekend welke fabrikant deze rijtuigen gaat bouwen. Wel is er al een ontwerp bedacht die momenteel nog onder voorbehoud is.

Het exterieur oogt vrij futuristisch met een grote zwarte band, blauwe symbolen en een bestemmingsdisplay op de deuren. (Rechten: PKP Intercity)
Het exterieur oogt vrij futuristisch met een grote zwarte band, blauwe symbolen en een bestemmingsdisplay op de deuren. (Rechten: PKP Intercity)
Binnen zal het vrij luxueus eruit gaan zien met veel afwerking van hout. (Rechten: PKP Intercity)
Binnen zal het vrij luxueus eruit gaan zien met veel afwerking van hout. (Rechten: PKP Intercity)