Innovaties voor veiligheid in Den Bosch

Maar liefst drie nieuwe innovaties zijn de afgelopen maand op het station van 's-Hertogenbosch geïnstalleerd om te worden beproefd. Ze worden uitgetest om reizigers veiligheid op het perron te bieden om van de perronrand vandaan te houden. Het gaat om een intelligente lichtstrip, slimme tegels en een 'smart' uitschuifbaar hekwerk.

Het is niet de eerste keer dat 's-Hertogenbosch de plek is voor innovaties. Al eerder in 2013 vond er een proef plaats met een led-balk boven het perron die aangaf op welke plekken in de trein het druk is. Via een speciale app konden reizigers toen ook de drukte in hun aankomende trein bekijken.

De drie nieuwe innovaties zijn vanuit een innovatiecompetitie die door ProRail, het ministerie van Economische Zaken en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland opgezet is, uitgekozen om in de praktijk getest te worden.

De LED-verlichtingsstrip van ForeyeT

Conclusion ForeyeT is geen onbekende voor ProRail omdat zij ook de klokken en de digitale informatieborden boven de perrons leveren en onderhouden. De LED-verlichtingsstrip van het bedrijf werd al in 2019 tijdens RailTech gepresenteerd. Officieel wordt deze innovatieve led-strip ook de 'Intelligent Platform Bar Lite' (IPBL) genoemd. De lichtstrip ligt langs de perronrand en is voorzien van radarsignalering. De lichtgevende balk geeft voor reizigers aan waar een trein stopt en laat aan de hand van kleuren zien waar er veilig ingestapt kan worden. Daarnaast signaleert en waarschuwt de led-strip wanneer er iemand over de rand van het perron dreigt te komen.

Met het aangeven van de instap-locaties, nog vóórdat de trein aan het perron arriveert, hoopt ProRail te zorgen voor een betere spreiding op het perron. Deze uitvinding is te vinden op perron 7a over een lengte van ongeveer 80 meter.

De lichtstrip langs de perronrand geeft aan of het veilig is. (Rechten: ProRail (video still-shot))
De lichtstrip langs de perronrand geeft aan of het veilig is. (Rechten: ProRail (video still-shot))

Slimme tegels van KITT

Op het perron van spoor 6 en 7 zijn ook 'Slimme tegels' van KITT Engineering te vinden. Deze kunnen door middel van sensoren drukte op het perron detecteren en vervolgens op een ingebouwd display een pijl laten zien om de loopstroom van reizigers te veranderen. Deze tegels zijn eenvoudig aan te leggen, en werken zonder aansturing van een apparaat en zijn volledig kabelloos. Deze tegels zijn te vinden als je de trap of de roltrap af gaat. Op het moment dat het rustig is op het perron staan de tegels uit.

De tegel die voor een betere doorstroming moet zorgen. (Rechten: ProRail (video still-shot))
De tegel die voor een betere doorstroming moet zorgen. (Rechten: ProRail (video still-shot))

Uitklapbaar hekwerk Hurdle

Een ander interessant concept is een speciale hekwerkconstructie, genaamd Hurdle, die uit het perron klapt op het moment dat er geen trein aan het perron staat. Zodra er een trein aan komt dan klapt deze weer netjes in. Met deze uitvinding hoopt ontwikkelaar CCC Projects & Engineering (www.ccc-engineering.nl) ook een steentje bij te dragen aan de veiligheid langs het spoor, zodat mensen bij drukte niet van de perronrand zullen vallen en suïcide wordt ontmoedigd.

Het slimme hekwerk werkt volledig op zichzelf en is voorzien van een sensor aan de spoorkant van de paaltjes die een trein detecteert. Op het moment dat dit gebeurt staat het hekwerk voor de veiligheid omhoog, en zodra de trein gepasseerd is en stilstaat zal het hekwerk automatisch in de grond zakken. Het in- en uitklappen van het hekwerk gaat gepaard met licht en akoestische signalen zodat reizigers weten wat er gebeurt. Het hekwerk is zelf zo slim dat het obstakels kan detecteren die ervoor zouden kunnen worden dat de Hurdle niet in kan klappen of defect zou raken. In dergelijke gevallen zal het bewegende hekwerk tot stilstand komen. Mocht het hekwerk niet naar boven kunnen komen omdat er een persoon of ander voorwerp op ligt, dan worden er signalen afgegeven en zal de Hurdle even wachten om het vervolgens opnieuw te proberen. De Hurdle is ook beveiligd tegen afval in de schacht. Op het moment dat het hek omhoog komt, zal de schacht worden afgesloten. Een zwervend blikje zal dus niet snel de Hurdle kunnen tegenhouden.

Ook is de Hurdle geschikt tegen baldadigheid. Iemand die even voor de grap het intrekken van het hekwerk wil blokkeren met bijvoorbeeld zijn voet, zal merken dat het hekwerk automatisch even stopt en vervolgens met signalen laat weten dat er een tijdelijke blokkade is. Indien iemand over het hekwerk wilt klimmen voor bijvoorbeeld een suïcidepoging, een van de andere doelen van deze innovatie, zal het systeem ook akoestische en lichtsignalen geven.

Deze innovatie is te vinden op het perron van spoor 1, ter hoogte van het busstation.

Het Hurdle-hekwerk zorgt ervoor dat het veilig blijft langs de perronrand. (Rechten: CCC Projects & Engineering)
Het Hurdle-hekwerk zorgt ervoor dat het veilig blijft langs de perronrand. (Rechten: CCC Projects & Engineering)