Duurzame Mireo's voor de Niederbarnimer Eisenbahn

Op 3 mei 2023 presenteerde de Duitse regionale vervoerder Niederbarnimer Eisenbahn (NEB) en Siemens Mobility officieel het interieur- en exterieurontwerp van de Mireo-B en Mireo-H treinen, die in december 2024 in gebruik zullen worden genomen.

Met de inzet van batterij- en waterstoftreinen wil de NEB een duurzaam alternatief lanceren voor op de lijnen die ze exploiteren in de omgeving van Berlijn en Brandenburg.

De duurzame treinen zullen uiteindelijk een vloot dieseltreinen bij de NEB gaan vervangen. Binnen anderhalf jaar zullen de meeste daarvan worden vervangen door de nieuwe treinstellen. Siemens zal 38 nieuwe Mireo batterij- en waterstoftreinen leveren voor de vervoerder. Hiervan zijn er zeven waterstoftreinen besteld voor de Heidekrautbahn (RB27), en 31 stuks -via Alpha Trains geleasde- batterijtreinen voor op het spoorlijnennet in Ostbrandenburg.

Design

Het design van de treinen gaat ook op de schop. Al eerder werd er voor beide varianten een grijze Mireo verwacht met blauwe biezen aan de bovenkant, maar daar komt de NEB nu op terug. Er is nu gekozen voor minder saaiere variant die meer blauw bevat. Het aangepaste kleurenpatroon symboliseert volgens de NEB de overgang van nacht naar dag. Grafisch kunstenaar Sebastian Büsching gebruikte dit concept om naar zijn zeggen een meer 'levendige' versie van NEB's standaard blauw/witte treinkleurstelling te introduceren.

De horizontale stroom van schuine, gekleurde vormen moet de trein een dynamischer uiterlijk geven. Of de trein nu wel of niet rijdt, het wordt straks een opvallende vertoning, wordt er beloofd. Deze zal voor beiden soorten Mireo's gelijkwaardig zijn, maar bij de waterstofversie zal de naam 'Heidekrautbahn' nog worden aangebracht.

Dit is de batterijvariant van de Mireo voor de NEB.
Dit is de batterijvariant van de Mireo voor de NEB.
De variant met waterstofaandrijving heeft vrijwel dezelfde stijl, maar kenmerkt zich met de naam van het traject aan de zijkant.
De variant met waterstofaandrijving heeft vrijwel dezelfde stijl, maar kenmerkt zich met de naam van het traject aan de zijkant.

Indeling

De tweedelige treinstellen zijn voorzien van drie deuren aan elke zijde met een deurbreedte. Met een instaphoogte van 60 of 80 centimeter kunnen passagiers in een rolstoel of met een kinderwagen probleemloos in- en uitstappen, ook op lagere perrons. Met de gele kleur en donkerblauwe rand voldoen de treinstellen aan de voorwaarden voor het contrast conform de eisen volgens TSI-PRM.

Het interieurontwerp van de Mireo voor de NEB begint aan de buitenkant van de deuren. Een nieuw soort bewegwijzering is bedoeld voor een snellere doorloop, vooral wanneer er veel passagiers en fietsen zijn. Reizigers komen, net als bij bussen en trams, binnen via de voor- en achterdeuren, die elk uitkomen op een van de twee multifunctionele ruimtes die weer herkenbaar zijn aan de laag geplaatste ramen. Zo wijzen grote pictogrammen in de richting van de beoogde toegangsdeur. In het treinstel worden passagiers de juiste richting geleid door dubbele pijlen op de vloer. Reizigers met fietsen gaan door de middelste deur naar buiten.

De stoelbekleding neemt met zijn kleurenschema en dubbele pijl ook twee elementen van NEB's ontwerp over en zet het exterieurdesign in het voertuig voort. Een familiegedeelte biedt diverse activiteiten voor kinderen en is herkenbaar aan speciale tafels met een kinderlijke uitstraling.

De Mireo Plus B heeft 127 zitplaatsen en 155 staanplaatsen, de Mireo Plus H heeft 134 zitplaatsen en 145 staanplaatsen. Beide stellen tellen twaalf fietsparkeerplaatsen en twee rolstoelplaatsen.

Het interieur is voorzien van blauwe stoelen.
Het interieur is voorzien van blauwe stoelen.
De multifunctionele ruimte in de Mireo. Op de grond zie je de pijlen aangebracht voor de looprichting.
De multifunctionele ruimte in de Mireo. Op de grond zie je de pijlen aangebracht voor de looprichting.
De ruimte waar fietsen kunnen worden gestald.
De ruimte waar fietsen kunnen worden gestald.

Techniek

De Mireo's hebben een waterstof- of batterij-elektrische aandrijving en beschikken over een tractiesysteem met een hoog aandrijfvermogen van 1,7 MW voor acceleraties tot 1,1 m/s² en een maximaal toegestane snelheid van 140 kilometer per uur. De stellen zijn geschikt voor alle gangbare Duitse beveiligingssystemen zoals LZB, PZB en ETCS.

Inzet

De Mireo is inmiddels al in Duitsland te vinden bij andere vervoerders, maar het is nog eventjes geduld hebben voordat we deze twee treinen bij de NEB in de dienst kunnen zien. Vanaf december 2024 zullen ze beiden de commerciële dienst ingaan. De eerste waterstoftrein zal naar verwachting in september zijn eerste testritten maken op de testbaan van Wegberg-Wildenrath, en de eerste batterijtrein moet in oktober gaan volgen. Vanaf dat moment zullen er testritten plaatsvinden op het spoor in Duitsland waarna de opleidingsritten van start zullen gaan.

De inzet van de treinen zal straks wijd verspreid zijn over het grote netwerk waar de NEB in het Brandenburg-gebied van Duitsland rijdt. De batterijtreinen zullen straks te vinden zijn op de lijnen:

  • RB12 Berlin Ostkreuz – Oranienburg – Templin Stadt
  • RB25 Berlin Ostkreuz – Werneuchen
  • RB26V Berlin-Lichtenberg – Müncheberg
  • RB35 Fürstenwalde (Spree) – Bad Saarow
  • RB36 Frankfurt (Oder) – Beeskow – Königs Wusterhausen
  • RB54 Rheinsberg (Mark) – Löwenberg (Mark) (– Berlin Ostkreuz)
  • RB60 Eberswalde – Wriezen – Frankfurt (Oder)
  • RB61 Schwedt (Oder) – Angermünde
  • RB62 Angermünde – Prenzlau
  • RB63 Eberswalde – Joachimsthal (– Berlin Hbf.)

De waterstoftreinen zullen gaan rijden op de Heidekrautbahn (RB27), oftewel de ongeëlektrificeerde spoorlijn Groß Schönebeck - Berlijn-Wilhelmsruh die een lengte heeft van 60,4 kilometer.

Alle afbeeldingen in dit artikel zijn van Niederbarnimer Eisenbahn (NEB) en Siemens.

De Mireo voor de NEB.