Nieuw S-Bahn materieel voor München
De Duitse deelstaat Beieren zal vanaf eind 2028 het toneel vormen van nieuw hypermodern S-Bahn materieel wat rondom München zal gaan rijden. Er zullen door Siemens Mobility 90 nieuwe maatwerk-treinen geleverd gaan worden ter waarde van twee miljard euro waarbij er ook een optie is voor de levering van extra treinen. Dat de treinen zeer modern zullen worden blijkt uit een sneak-peak die Siemens publiekelijk naar buiten heeft gebracht.
De nieuwe S-Bahn-treinen bieden meer ruimte, meer comfort en veel hoogstaande innovaties in vergelijking met het hedendaagse materieel wat er momenteel nog rijdt. Dat zijn de Baureihe 423 (238 stuks), 420 (36 stuks) en aankomend ook de 424 (14 stuks). Dat is een flinke vloot, maar dat moet ook wel op het DB Regio routenetwerk van 444 kilometer met maar liefst 150 stations rondom, en door één van de grootste steden in Duitsland die München heet.
XXL S-Bahn
Waar het S-Bahn materieel momenteel voornamelijk ingericht is op korte treinen met vaak twee rijtuigen die gekoppeld zijn tot vaak drie stellen, zal de nieuwe vloot zorgen voor een gehele trein met een totale lengte van 200 meter. Hiermee is de regio van München voorbereid op de groei van het aantal inwoners in de komende decennia en de stijgende vraag naar openbaar vervoer.
Het comfort in de treinen zal volgens Siemens Mobility ook modern worden. In de nieuwe treinen wisselt de ledverlichting in het interieur af op het tijdstip van de dag. De bestaande drie- en vierzitsopstellingen bieden meer beenruimte dan de treinen die momenteel rijden. Er zullen ook ruimtes met klapstoelen zijn, met als hoogte punt een groepszitting aan de uiteinden, waar je gezellig met bijvoorbeeld je vrienden kan vertoefen. Afhankelijk van de bezetting van de trein kunnen de klapstoelen automatisch worden vergrendeld om extra staanplaatsen mogelijk te maken. Vijf van de dertien rijtuigen hebben grote multifunctionele zones, toegankelijk via drie deuren, die voldoende ruimte biedt voor fietsen, kinderwagens en bagage. Speciale ruimtes aan elk uiteinde van de trein bieden plaats aan rolstoelen.
Om de omroepinformatie in de trein beter te begrijpen, kunnen reizigers met gehoorapparaten via Bluetooth verbinding maken met het informatiesysteem. Verder is er gratis wifi aan boord, verbeterde ontvangst voor telefoons door het gebruik van speciale ramen, een airco, en daarnaast zijn er ook (USB-)stopcontacten en voldoende bagageruimte aan boord. Alles wat eigenlijk onder de basisbehoeften valt tijdens een treinreis, ook al duurt deze niet lang op dit regionale sporennetwerk.
Een van de opvallende dingen is het moderne reisinformatiesysteem. Zowel binnen als buiten de rijtuigen zijn display's aangebracht die de actuele reisinformatie en de bestemmingen tonen. De reisinformatie is zo slim gebouwd dat deze zelfs vanuit de trein tijdens het aankomst aan het perron al laat zien in welke richting de liften en de roltrappen zijn. Aan de buitenkant zijn over de lengte led-strips aangebracht die aangeven welke lijn de trein rijdt. Ook kan je op de display's zien hoe druk de trein is en waar er nog zitplaatsen vrij zijn. Brede deuren met ruime ingangen moeten gaan zorgen voor vlotte doorstroming van in- en uitstappende reizigers.
Onderhoud
Ook het onderhoud van de trein is belangrijk en zal op duurzame wijze plaatsvinden. De treinstellen zullen naast hun zichtbare innovaties ook digitale innovaties hebben voor duurzaam gebruik. Ze hebben een maximale energie-efficiëntie en lagere onderhoudskosten. Ze zijn ontworpen met een groot aantal redundante componenten en zijn uitgerust met het in-house door Siemens ontworpen Railigent X-systeem die de technische staat van de trein in de gaten houdt. Zo is er straks bij onderhoud direct bekend wat er moet gebeuren, waardoor de trein zo snel mogelijk weer in dienst kan worden gesteld. Bovendien hoeven software-updates voor de treinen niet meer handmatig in de werkplaats te worden geïnstalleerd, wat tijdrovend is, maar worden ze als onderdeel van het onderhoud via een beveiligde dataverbinding naar de treinen gestuurd.
Siemens Mobility rust alle treinen uit met zijn European Train Control System (ETCS), een Automatic Train Operation (ATO)-systeem en een Train Integrity Monitoring System (TIMS). Het ETCS-systeem zorgt voor interoperabiliteit in het spoorwegnet van München, dat de Deutsche Bahn vanaf 2030 van plan is te digitaliseren en uit te rusten met ETCS-baanapparatuur.
Financiëring
De financiering van de nieuwe S-Bahn-treinen werd aan Deutsche Bahn verstrekt door Bayerische Eisenbahngesellschaft, die LHI Leasing selecteerde, en twee investeerders: de Europese Investeringsbank en UniCredit Bank. De deelstaat Beieren maakte zeer gunstige financieringsvoorwaarden mogelijk met een kapitaaldienstgarantie. In totaal kost de order 2 miljard euro. Dit komt ongeveer neer op 22 miljoen euro per treinstel.
De BEG (Bayerische Eisenbahngesellschaft) is de vervoersautoriteit in de regio van Beieren. Zijn plannen, financieren en controleren het regionaal en S-Bahn-vervoer in de deelstaat namens het Beierse ministerie van Verkeer.