Het jaaroverzicht van 2023

In het afgelopen jaar is de wereld van spoorwegen weer een centraal onderwerp geweest in het nieuws. De spoorwegsector heeft een turbulent en noemenswaardig jaar doorgemaakt. Uiteraard zullen we hier weer net als de voorgaande jaren op terugblikken.

Opvallend was natuurlijk de inzet van de ICNG in de commerciële dienst, de vele inschrijvingen voor de 'open toegang' op het spoor zodat andere partijen op het hoofdspoor mogen rijden, de omstreden spitsheffing van NS die uiteindelijk van de tafel geschoven is, de beschermde dassen die diverse sporen onveilig maakten, en de levering van nieuwe treinen in het binnen- en buitenland. Maar ook was er ook minder leuk nieuws te melden waaronder de fatale treinbotsing bij Voorschoten, en reeks van stakingen op het spoor in zowel het binnenland als het buitenland, en de Eurostar die volgend jaar vanwege de verbouwingen in Amsterdam Centraal voor een lange reeks maanden niet direct naar Londen zal vertrekken.

Er is dus een hoop afwisselend nieuws om op terug te blikken in dit jaaroverzicht van 2023.

Januari

  • De voormalige NS DM'90 dieseltrein met het nieuwe nummer SD85-001 van het Poolse SKPL reed voor het eerst het station van het Poolse Jaslo binnen.
  • De ICNG heeft in de laatste week van 2022 zijn officiële toelating gekregen om te mogen rijden. Het duurt nog wel enkele maanden voordat reizigers kunnen instappen.
  • Tussen Amsterdam of Eindhoven reden er vanwege koperdiefstal tijdelijk minder intercity’s, en later opnieuw. ProRail meldde dat het aantal koperdiefstallen in 2022 al bijzonder laag was.
  • Opnieuw zijn er jongeren van 18 jaar door het DiscoverEU programma gekozen voor een gratis Interrail waarmee ze maximaal dertig dagen door de EU-landen kunnen reizen. Het gaat om 1.784 Nederlanders.
  • Er wordt in het regonale treinverkeer veel gestaakt en uiteindelijk bereikte het conflict het hoogtepunt toen de werkgeversvereniging dreigde het huidige loonbod van tafel te halen. Het conflict is nog niet vorbij.
  • De laatste Corona-maatregelen in Duitsland verdwijnen. Mondkapjes in de langeafstandstreinen zijn niet meer nodig, en uiteindelijk verdwijnen ze helemaal.
  • Er heeft een desastreuze brand gewoed in een locomotiefremise in het Zwitserse Schaffhausen.
  • Aan het stationsplein van Amsterdam Centraal is een nieuwe fietsenstalling geopend. In maart volgt de tweede aan de IJ-zijde.
  • De Nelson Mandelabrug in Zoetermeer is weer geopend voor reizigers. Hiermee kunnen er eindelijk weer treinen stoppen op station Zoetermeer. De brug was vanaf december tijdelijk gesloten omdat het brugdek over de A12 in slechte staat bleek te zijn.
  • Reizen wordt nog gemakkelijker. Want vanaf vanaf 31 januari kunnen treinreizigers die vol tarief tweede klas reizen - naast de OV-chipkaart – bij NS ook in- en uitchecken met de contactloze betaalpas, creditcard, smartwatch of mobiel.

Februari

  • De renovatie van station Almere Centrum en de stationsomgeving is afgerond en ging gepaard met een feestelijke heropening.
  • De aanleg van de Wunderline, de snelle spoorverbinding tussen Groningen en Bremen, is van start gegaan.
  • NS maakt bekend dat in de eerste week van februari 70.000 reizigers met hun (digitale) bankpas heeft ingechekt. Er wordt wel aangeraden om de pas los aan te bieden.
  • De NS zet de eerste treinassistenten in. Dit is kantoorpersoneel die vrijwillig de hoofdconducteur ondersteunt op de trein, waardoor de werkdruk minder zal worden.
  • De toekomstige toelating van de nieuwe TGV-M voor de Franse SNCF is een nieuwe fase in gegaan. Sinds enkele maanden rijdt de eerste hogesnelheidstrein zijn testrondes op het testcircuit in het Tsjechische Velim.
  • De stakingen in het regionale OV gaan nog steeds door. Uiteindelijk worden er zelfs 15 stakingsdagen aangekondigd.
  • Reizigers in Oostenrijk kunnen vanaf nu ook in Wenen een NS Vectron-locomotief tegenkomen voor de internationale Nightjet nachttrein.
  • De Norske Tog maakt bekend over enkele jaren een nieuwe generatie langeafstandstrein gaan exploiteren. Het is de FLIRTNEX, een speciale FLIRT-trein van Stadler.
  • De NS is begonnen met het aanpassen van de kleurstelling van de kop van de FLIRT-Sprinters voor betere zichtbaarheid. Ze worden geleidelijk geel.
  • Een roltrap op Utrecht Centraal werkt weer na stilstand van een paar jaar. Er wordt zelfs een fan-account opgericht.
  • Een duurzame primeur: Alle treinen van Arriva op de Noordelijke lijnen rijden vanaf nu op Hydrotreated Vegetable Oil (HVO) in plaats van diesel.

Maart

  • In het noorden van Griekenland zijn twee treinen frontaal op elkaar gebotst, er zijn tiental doden en vele gewonden te betreuren.
  • De NS heeft afscheid genomen van Abellio in het Verenigd Koninkrijk. De Britse tak is nu verkocht aan het Britse management.
  • Het Nederlands Transport Museum in Nieuw-Vennep zal vanaf 6 maart de deuren op zijn locatie sluiten vanwege een aanstaande verhuizing.
  • Er moet een einde komen aan de stakingsacties in het regionale openbaar vervoer. Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur) roept de partijen op om weer om de tafel te zitten. Rover gaat in overleg met de vakbonden en werkgevers. Uiteindelijk worden de stakingen opgeschort.
  • Qbuzz, die momenteel treinen tussen Dordrecht en Geldermalsen rijdt, wil eind 2024 een nachttrein laten rijden vanaf Dordrecht naar Utrecht Centraal.
  • Het Nederlands spoor wordt geconfronteerd met een nieuwe bedreiging: Er zijn tussen Workum en Stavoren dassenholen onder het spoor aangetroffen. Het spoor moet onmiddelijk worden gerepareerd, maar dat heeft veel voeten in de aarde omdat dassen beschermd zijn. De dieren blijken later op meerdere plekken onder het spoor te leven zoals tussen Den Bosch en Boxtel. Een kunstmatige dassenburcht moet een oplossing zijn. maar voor elke verwijdering van een dassenburchten moet er toestemming worden gevraagd.
  • Ook in Duitsland wordt er gestaakt op het spoor voor betere arbeidseisen.
  • De Deutsche Bahn heeft de eerste elektrische locomotief uit de BR101-serie een plaats in hun museum gegeven.
  • Na een jaar van wachten is het laatste deel van de Hoekse Lijn vandaag uiteindelijk feestelijk geopend.
De dassen vormen een nieuwe plaag op het spoor. Met hun holen ondergraven ze de sporen die dan dreigen te verzakken. (Rechten: Alexander Oehrle)
De dassen vormen een nieuwe plaag op het spoor. Met hun holen ondergraven ze de sporen die dan dreigen te verzakken. (Rechten: Alexander Oehrle)

April

  • Een zwarte dag in de spoorwegwereld. Een nachttrein van NS botst bij Voorschoten op een kraanwagen en ontspoort. De kraanmachinist overleeft het niet. Er zijn negentien gewonden, en de schade is aanzienlijk. Het treinverkeer ligt een ruime week stil. Uit onderzoek bleek dat de kraan te vroeg het spoor overstak. Het bergen van de treindelen neemt een poosje in beslag, maar na paar weken kan het treinverkeer weer tussen Leiden en Den Haag rijden. Deze periode wordt eerder enkele keren uitgesteld.
  • Er is eindelijk een akkoord in de cao's voor het streekvervoer. Na maanden van stakingsacties kunnen reizigers weer opgelucht ademhalen.
  • De laatste SNG Sprinter is bij NS aangekomen. In totaal zijn er de afgelopen jaren 206 treinstellen van het type Civity door de Spaanse treinbouwer CAF geleverd. De laatste trein komt een maand later in dienst.
  • Het Europees Parlement heeft ingestemd met de opname van de Lelylijn in het TEN-T-netwerk van de EU voor subsidie. Ook de mogelijke verbetering van Zwolle - Münster zal in het plan worden opgenomen.
  • De NS gaat besloten testritten uitvoeren met een automatisch rijdende trein die ook op afstand bestuurd zal worden. Bij de proef zijn ook spoorbeheerder ProRail en Arriva betrokken.
  • De ICNG maakt eindelijk zijn debuut in de reizigersdienst. Het moment is vanwege de coronapandemie en de problemen met de levering enkele malen uitgesteld, maar eindelijk kunnen reizigers instappen in de 3222 die samen met 3133 rijdt.
  • Alle vervoerders zijn aangesloten bij OV-pay om met de bankpas in te kunnen checken. Als laatste is Blauwnet sinds maandag op dit betaalsysteem aangesloten.
  • Een nieuw opstelterrein in de Westhaven van Amsterdam wordt in gebruik genomen. Er kunnen 110 treindelen op geplaatst worden.
  • Op Koningsdag heeft NS met weer ruim een miljoen feestvierders naar hun Koningsdag-bestemming gebracht en ’s avonds weer veilig naar huis.

Mei

  • De Franse vervoerder SNCF heeft 60 extra RER-treinen besteld bij treinbouwer Alstom. De bestelling heeft een waarde van 1 miljard euro.
  • Duitsland biedt een abonnement aan voor 49 euro per maand waarmee reizigers onbeperkt kunnen reizen met het Duitse regionale ov. Dit  is een vervolg op het goedkope 9-eurokaartje van de zomer van afgelopen jaar.
  • De nieuwe cao in het streekvervoer is met een grote meerderheid goedgekeurd door de leden van de FNV en CNV. De stakingen zijn nu echt voorbij. Ook de cao voor multimodaal vervoer is goedgekeurd.
  • Materieel '64 treinstel 904 reed als Ed Sheeran Express door het land voor de promotie van zijn nieuwe album. Speciaal voor deze rit was de trein gestoken in bijbehorende bestickering. Sheeran was helaas niet aanwezig.
  • Wordt de Ponlijn tussen Amersfoort en Leusden in de toekomst weer gereactiveerd? Als het aan de Foodvalley ligt, gaat dat gebeuren.
  • De klassieke Mat'36 treinstel 252 die de afgelopen jaren van binnen weer herbouwd is, keert weer terug naar het Spoorwegmuseum. Deze staat centraal tijdens een nieuwe expositie.
  • Spoorwegmedewerkers in Duitsland gaan opnieuw staken voor betere arbeidsvoorwaarden. Dit maal duurt de staking 50 uur, maar gelukkig wordt de staking afgewend, maar helaas kan er niet voorkomen worden dat er alsnog treinen uitvallen.
  • FlixTrain heeft bij ProRail een aanvraag gedaan om een internationale treinverbinding te starten van en naar Duitsland via Arnhem, Utrecht, Amsterdam en Den Haag naar Rotterdam. Ook Oberhausen zit in de plannen van het vervoersbedrijf.
  • Deutsche Bahn (DB) schaft 73 nieuwe ICE-treinen aan. In totaal gaat het om 56 ICE L-treinen van de Spaanse fabrikant Talgo en 17 ICE-3neo treinen.
  • Noord-Amerika krijgt dit zomerseizoen bezoek van de Alstom iLint waterstoftrein.
  • Er heerst een hevige strijd om de NS onderhands de concessie voor het hoofdrailnet te gunnen. Er vindt een rechtszaak plaats die de onderhandse gunning blijft handhaven. De EU en de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN), waaronder de vervoerders Arriva, Transdev, Qbuzz en Keolis zijn tegen op de onderhandse gunning.
  • Er vindt een aanrijding plaats tussen een vrachtwagen en de nostalgische Stoomtrein in attractiepark De Efteling. Omdat de trein een lage snelheid heeft is de schade niet aanzienlijk maar wel duidelijk zichtbaar.

Juni

  • Boekwinkel AKO zal nog eens dertien winkels op NS-stations sluiten, aangezien deze vestigingen niet langer winstgevend zijn na het verbod op de verkoop van rookwaren.
  • Reizigers naar Londen zullen volgend jaar mogelijk zeven tot elf maanden verstoken blijven van een directe verbinding naar Londen. De reden is een verbouwing aan Amsterdam Centraal. De Eurostar heeft hoop dat ze kunnen blijven doorrijden.
  • Een ernstig treinongeval in India heeft het leven gekost aan minstens tweehonderd mensen. Een passagierstrein en een goederentrein rijden frontaal op elkaar in.
  • Een grote verstoring legt het treinverkeer rond Amsterdam plat. Een dag later wordt het verkeer weer opgestart vanaf een uitwijkpost in Utrecht. De oorzaak van de storing was een falend stukje hardware.
  • De ICNG heeft zich goed bewezen en gaat met een tweede compositie rijden.
  • Arriva wil vanaf juni 2026 vanaf Groningen dagelijks heen en weer naar Parijs rijden. Ook Qbuzz heeft bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) drie treinverbindingen aangevraagd. Het gaat om de trajecten Amsterdam-Eindhoven, Amsterdam-Berlijn (via Arnhem of Hengelo) en Amsterdam-Parijs. Ook de NS gaat de strijd aan met eigen open-toegang diensten: Het gaat om de bestemmingen Berlijn, Frankfurt, Londen, Parijs en Wenen, de ritten die momenteel al gereden worden door Thalys, Eurostar, Berlijn en de NightJet.
  • Het Koninklijke Rijtuig zal in de loop van het jaar met pensioen gaan. De trein is aan het einde van haar levensduur en wordt het laatst door Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima ingezet tijdens het staatsbezoek aan België van 20 tot en met 22 juni.
  • De Zwitserse treinbouwer Stadler heeft de mijlpaal bereikt van 2.500 verkochte FLIRT's. Het gaat om vier Flirt elektrische treinstellen voor de Italiaanse regio Valle d'Aosta.
  • Alstom heeft het defintieve ontwerp van de Coradia Stream voor de Spaanse vervoerder Renfe gepresenteerd. Dit type trein lijkt af te stevenen op een bestseller met bestellingen in wijd Europa.
De ICNG maakt in april zijn debuut in de reizigersdienst. Aan het einde van 2023 zijn er al ongeveer 15 van deze treinstellen in dienst. (Rechten: TreinVideo.nl)
De ICNG maakt in april zijn debuut in de reizigersdienst. Aan het einde van 2023 zijn er al ongeveer 15 van deze treinstellen in dienst. (Rechten: TreinVideo.nl)

Juli

  • NS-topman Wouter Koolmees komt met een plan voor spitsheffing. De maanden die erop volgen barsten uit in een hoop kritiek tegen het plan.
  • Reizigers tussen Den Haag en Eindhoven kunnen nu ook instappen in de nieuwe Intercity Nieuwe Generatie (ICNG). Het is het tweede traject waar de trein op wordt ingezet.
  • De storm Poly hindert het treinverkeer in grote delen van Nederland. Een dag later rijden alle treinen weer volgens dienstregeling.
  • De provincie Overijssel wil de trajecten tussen Almelo en Mariënberg en Hengelo en Zutphen laten elektrificeren. Het eerdere plan om batterijtreinen in te zetten gaat de kast in. Echter krijgen ze geen financiele steun van de overheid.
  • Er lijkt met de val van het kabinet onzekerheid te komen over de toekomst van een geplande treinverbinding tussen Weert en Hamont.
  • Deze zomer is de nieuwe ICE 3neo voor het eerst in Nederland voor verschillende testen.
  • Replicalocotief De Arend ontspoort in het Spoorwegmuseum, maar de schade valt behoorlijk mee.
  • Een toekomstvisie van de Deutsche Bahn stelt voor dat er in 2050 vier extra hogesnelheidstreinen naar Duitsland komen.
  • Het Italiaanse Trenitalia heeft de leveringsovereenkomst met treinfabrikant Alstom voor hun POP-trein, een Coradia Stream, gewijzigd waardoor er een nieuw type trein besteld kan worden. Ook de Duitse deelstaat Sleeswijk-Holstein schaft de Coradia Stream aan.
  • Het vernieuwde station van Ede-Wageningen heeft sinds enkele weken eindelijk weer een dak.
  • De NS breidt het aantal OV-fietsen uit met 1.450 stuks. De fietsenstallingen in Amsterdam, Tilburg, Leiden en verschillende zelfservice-locaties op kleinere stations krijgen er fietsen bij.
  • De Oostenrijkse ÖBB en Stadler hebben raamovereenkomst getekend voor maximaal 120 batterij-aangedreven Akku Flirt treinen.
  • De Israëlische premier maakt bekend dat Israël van plan is om maar liefst 24,5 miljard euro te investeren in de uitbreiding van het spoornetwerk.
  • Treinen van Arriva in Limburg vallen regelmatig uit, waaronder ook de sneltrein van Arriva vanuit Maastricht naar Aken. De vervoerder meldt dat er vanwege ziekteverzuim soms een gebrek is aan machinisten.
  • Opnieuw graven er dassen onder spoor. Dit keer zijn het Limburgse dassen. Een maand later rijdt alles weer.

Augustus

  • Vanwege privacywetgeving is een regionaal reisverbod voor overlastgevers in de trein voorlopig van de baan.
  • De VVD heeft Kamervragen gesteld over de verschraling van het treinverkeer in Noord-Holland, waaronder de verbinding tussen Amsterdam en Alkmaar. Ook in Flevoland zullen er minder treinen rijden. Reizigersvereniging Rover springt op de bres.
  • Een ontsporing in de drukbereden Gotthardtunnel zorgt ervoor dat de tunnel voor vele maanden dicht gaat vanwege reparatie.
  • De nieuwe concessie voor het hoofdrailnet die eind 2025 ingaat zal ervoor zorgen dat de NS het alleenrecht op binnenlandse treinverbindingen behoudt, maar wel de internationale verliest. Er ontstaat in dit jaar een hoop concurrentie op internationale verbindingen.
  • De omstreden spitsheffing krijgt groen licht. Rover bekriseert de plannen.
  • Vanwege een technisch spoorprobleem stoppen er een maand lang geen treinen op de stations Zevenbergen en Oudenbosch.
  • GreenCityTrip oriënteert met reisorganisatie TUI in de aanschaf of het leasen van een grote hoeveelheid rijtuigen. Er lijkt een overname van de ICR-rijtuigen van NS in zicht, maar een koop wordt ontkracht. Later in december blijft dat Train Charter Service een hoop rijtuigen heeft overgenomen van NS, hoogstwaarschijnlijk bestemd voor dit doel.
  • De Grand Prix in Zandvoort is begonnen. NS rijdt het hele weekend een uitzonderlijke dienstregeling met 12 treinen per uur/per richting tussen Amsterdam Centraal en Zandvoort. Max Verstappen wint de race, en de NS meldt een record aan reizigers van en naar Zandvoort.
  • Alstom en Verkehrsverbund Mittelsachsen (VMS), hebben in het Duitse Chemnitz de nieuwe batterij-aangedreven Coradia Continental-trein gepresenteerd.

September

  • Keolis heeft een langdurig onderhoudscontract binnengesleept met onderhoudsbedrijf Brouwer Technology. Vanaf december 2023 wordt zij de onderhoudspartner voor de treindienst Amersfoort - Ede-Wageningen, die dan wordt overgenomen van Connexxion die er ruim 15 jaar reed.
  • Siemens Mobility heeft de aanbesteding gewonnen voor een raamovereenkomst voor de levering van maximaal 540 elektrische Mireo-treinstellen aan de Oostenrijkse vervoerder ÖBB.
  • Frankrijk wil net als Duitsland ook een klimaatticket invoeren. Met zo'n ticket kunnen reizigers voor een bepaalde periode onbeperkt reizen met het openbaar vervoer.
  • De Raildagen vinden plaats in Nederland en Duitsland. Tientallen spoorwegbedrijven open de deuren voor liefhebbers. In Nederland zijn er al ongeveer 50 activiteiten te doen, waaronder een open dag bij Alstom, LWR en spooraannemer Voestalpine RailPro.
  • Het houdt maar niet op met de overlast van dassen. Ook tussen Utrecht en Ede-Wageningen graven ze onder het spoor.
  • De provincie Limburg lijkt opnieuw extra geld te investeren in de elektrificatie van de Maaslijn tussen Roermond en Nijmegen.
  • De vierde editie van Kilometer Kampioen van Treinreiziger.nl was weer een groot succes te noemen. Tijdens de wedstrijd hebben tweehonderd deelnemers gestreden om de meeste kilometers over het spoor te maken.
  • Na diverse testritten op de Tsjechische testbaan in Velim en in Frankrijk heeft de splinternieuwe TGV M voor de SNCF zijn eerste hogesnelheidritten gemaakt op de Rijn-Rhône HSL in Frankrijk waarbij de topsnelheid van 320 kilometer per uur is behaald.
  • De Koploper, ook bekend als de ICM, zal de komende jaren worden uitgefaseerd. De onderdelen komen te koop voor ondernemers die er duurzame plannen mee hebben.
  • Vervoersbedrijf Arriva heeft ambitieuze plannen om vanaf 2026 maar liefst 26 trajecten van NS over te nemen. Het is de strijd tegen het alleenrecht die de NS lijkt te krijgen voor het hoofdrailnet.
  • Siemens presenteert de de 1250e Vectron locomotief. Het is een bestseller in Europa te noemen.
  • De NS moet de spitsheffing opnieuw overwegen en met alternatieve voorstellen te komen, stelt Staatssecretaris Vivianne Heijnen voor. De Kamer heeft daarop besloten dat de spitsheffing enkel mag worden ingevoerd als andere maatregelen om de spitsdrukte te verminderen niet succesvol zijn.
  • Er komt na 28 jaar een einde aan de merknaam Thalys. Het bedrijf gaat verder onder de naam Eurostar. De logo's op de treinen worden vernieuwd. De Thalys-treinen naar Brussel en Parijs blijven hetzelfde, op het logo na.
De ICE3neo van de DB maakt in de zomer zijn eerste proefitten in Nederland. Het wordt de vervanger van de ICE3 die ouderdomsperikelen krijgt. (Rechten: NS)
De ICE3neo van de DB maakt in de zomer zijn eerste proefitten in Nederland. Het wordt de vervanger van de ICE3 die ouderdomsperikelen krijgt. (Rechten: NS)

Oktober

  • Treinreizigers in de Randstad en daarbuiten hebben een avond last van vertraging vanwege een communicatiestoring. De dag daarop rijdt alles weer zoals gepland.
  • De Italiaanse vervoerder FNM heeft samen met treinfabrikant Alstom de nieuwe waterstof-aangedreven Coradia Stream gepresenteerd.
  • ProRail en NS hebben gezamelijk een Mercedes-Benz Unimog railwegvoertuig in dienst genomen dat ingezet kan worden bij incidenten. Dit voertuig wordt door de ProRail Incidentenbestrijding gebruikt om gestrande treinen weg te slepen.
  • De Deutsche Bahn maakt bekend dat ze de restauratierijtuigen in de getrokken Intercity-treinen, waaronder de IC Berlijn, gaan afschaffen. De wagens zijn te oud en bovendien storingsgevoelig.
  • De Stichting 2454 CREW heeft opnieuw een nieuwe locomotief verworven. Het gaat om locomotief 662, een oude diesel-elektrische rangeerlocomotief.
  • Treinbouwer Stadler heeft samen met de Californische transportautoriteiten een contract ondertekend voor de levering van extra waterstoftreinen aan de Amerikaanse staat Californië.
  • Voor enkele maanden zal Rotterdam Centraal in diverse periodes slecht bereikbaar zijn via het spoor vanwege geplande werkzaamheden.
  • Arriva die eigendom is van de Deutsche Bahn is onder voorbehoud overgenomen door de Amerikaanse investeringsmaatschappij I Squared Capital.
  • De elektrificatie van de Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond loopt mogelijk op tot 358 miljoen euro. Het is inmiddels al een hoofdpijndossier.
  • Er lijkt weer beweging te zijn in het transport van de DM'90 diesel-treinstellen die dienst hebben gedaan voor NS en Syntus. Ze zijn verkocht aan een onbekende partij, en ze worden gereed gemaakt voor transport.
  • De NS opent opnieuw weer de Upcycle-shop. De pop-up store voor gerecyclede treinproducten. In de tijdelijke winkel kan je een groot aantal aan gerecyclde spoorproducten vinden.
  • De NS stelt de uitbreiding van het aantal inzamelpunten voor lege petflesjes en blikjes op hun stations uit. Er wordt nog te weinig aan statiegeldflessen- en blikjes ingeleverd.

November

  • De NS en ProRail zetten zich schrap voor storm Ciarán die aan land komt, en passen de dienstregeling in Zeeland aan. Er is enige hinder in het binnenland, maar ook internationaal vallen er treinen uit.
  • De NS schrapt de plannen voor de spitsheffing waarbij de tarieven tijdens de spits omhoog zouden gaan, en verlaagd werden op de rustige momenten. Volgens NS-topman Wouter Koolmees zou er weinig draagvlak zijn.
  • De prijzen voor de treinkaartjes en treinabonnementen zullen volgend jaar niet stijgen. Wel lijkt er een kans aanwezig dat een tariefverhoging vanaf 2025 wel zal worden doorgevoerd, waarbij een inflatiecorrectie er nog eens bovenop komt.
  • Het treinverkeer op veel Belgische trajecten is voor twee dagen verstoord vanwege een grote staking onder het spoorwegpersoneel.
  • Spoorbeheerder ProRail werkt opnieuw aan het spoor rond Schiphol Airport. Van 13 november tot en met 3 december wordt de dienstregeling op het spoor naarvan en naar de luchthaven aangepast.
  • De ICE L die in opdracht van de Deutsche Bahn door het Spaanse Talgo geproduceerd is, heeft inmiddels zijn eerste test- en toelatingsritten gemaakt op het Duitse spoor.
  • Treinbouwer Hitachi Rail heeft een contract getekend om het Italiaanse Trenitalia te voorzien van nog eens 30 hogesnelheidstreinen van het type ETR1000, ook beter bekend als de Frecciarossa. Opvallend is dat de nieuwe lichting treinen ook geschikt zal zijn om naar Nederland te kunnen rijden. Dochterbedrijf Qbuzz komt enkele dagen met een voorstel voor een open-toegang treindienst van Amsterdam naar Frankfurt v.v. en benoemt dit type trein.
  • Er wordt weer op het spoor gestaakt in Duitsland. De vakbond GDL is in conflict met DB over hogere lonen en kortere werkweken.
  • Heurotrain heeft zich bij de ACM gemeld om een treindienst tussen Groningen en Parijs, en Amsterdam en Londen te exploiteren. Het bedrijf is een nieuwkomer op de spoorwegmarkt.
  • De reisorganisatie Flywise heeft onder de naam GoVolta zich bij de ACM gemeld voor een internationale treindienst van Amsterdam naar Berlijn, Basel en Parijs.
  • De NS 1700 locomotief maakt een afscheidsrit. De rit is georganiseerd door NS International en NVBS. Vanaf 10 december is het over en uit voor dit type locomotief, en zal de Siemens Vectron de diensten gaan overnemen. De animo tijdens de rit is massaal te noemen.
  • ProRail moet de invoering van een nieuw generatie sein voorlopig staken. Omdat het 'Nieuwe Generatie Sein' niet aan de eisen voldoet.
  • Het provinciebestuur van Gelderland heeft voorgesteld om geld te maken voor het inbouw van toiletten in 38 regionale treinen.
  • Na veel onduidelijkheid staat het vast: Vanaf juni volgend jaar zal er gedurende een periode van een half jaar definitief geen directe Eurostar van Nederland naar Londen rijden. In deze periode wordt er gewerkt op Amsterdam Centraal, en wordt de nieuwe ontvangst- en controleterminal in de Amstelpassage gebouwd.
  • De kogel is door de kerk: De dieseltrein blijft voorlopig bij Arriva rijden tussen Zutphen en Oldenzaal. Wel zal de spoorlijn Almelo-Mariënberg worden geëlektrificeerd op kosten van de provincie Overijssel.
  • Vanwege verzakkingen van de verzadigde kleigrond onder Zeeuwse spoor rijden er minder treinen tussen Roosendaal en Vlissingen. De hinder duurt uiteindelijk enkele weken.

December

  • De NS, ProRail en de regionale vervoerders hebben nieuwe scenario's gemaakt voor de aanpassing van de dienstregeling bij (extreem) winters weer. Op dit moment is er nog geen sprake van sneeuw, maar er moet wel goede voorbereiding zijn, stellen ze.
  • Opnieuw worden er stakingsacties gepland op het Belgische spoor. De staking duurt twee dagen.
  • Het Zwitserse Stadler heeft de nieuwe FLIRT HC trein voor het Spaanse Renfe gepresenteerd. Deze is in een compositie zowel enkel- als dubbeldeks.
  • Op zondag 10 december ging de nieuwe dienstregeling in werking. De NS zal meer treinen laten rijden, tussen de grote steden gaan weer vier intercity’s per uur rijden, wordt het aantal verbindingen op belangrijke trajecten verhoogd, rijdt een IC Berlijn een half uur sneller en keert IC Direct tussen Amsterdam en Breda weer terug.
  • De spoorvakbonden FNV Spoor en CNV houden bij het hoofdkantoor van NS een waarschuwingsactie, ze willen dat de NS met een beter voorstel voor de cao komt. De actie biedt soelaas en de vakbonden kondigen een staking aan tijdens de feestdagen. Uiteindelijk lijken de gesprekken niet afgesloten te zijn en houdt de vakbond de deur open. De stakingen zijn voorlopig even van de baan, maar in het nieuwe jaar gaan de gesprekken weer verder.
  • In Duitsland gaan de stakingen maar door. In de tweede week van januari wordt het werk naar verwachting weer opnieuw neergelegd.
  • De dassen houden ook flink huis onder het spoor tussen Boxtel en Tilburg. ProRail is de dieren zat en start een programma om de dieren aan te pakken.
  • Er rijdt nu ook een ÖBB Nightjet tussen Brussel en Wenen - Berlijn.
  • Het oudste dienstvaardige ICM-treinstel van de NS zijn veertigste verjaardag. De ICM is één van de materieeltypes die bij NS het oudste is.
  • Treinbouwer Alstom is verder aan de slag met de ontwikkeling van de nieuwe variant van de ICNG die geschikt is om in zowel Nederland als Duitsland te rijden. De NS maakt nog niet bekend of er plannen zijn voor een Duitse treindienst, maar wil wel voorbereid zijn.
  • Het is na maanden van overleg eindelijk rond: Tot aan het einde van 2033 heeft de Nederlandse Spoorwegen definitieve goedkeuring gekregen om over het hoofdrailnet te mogen rijden. De vervoerder verliest wel het alleenrecht voor internationale verbindingen. Er worden komend jaar mogelijk nieuwe rechtszaken verwacht van regionale vervoerders, zoals Arriva die tegen zijn op de onderhandse gunning.
  • De Italiaanse ETR700 treinstellen, ook bekend als de vroegere Fyra V250, van Trenitalia zullen medio volgend jaar een grensoverschrijdende verbinding gaan rijden tussen Italië en Slovenië. De testritten vinden deze maand december al plaats.
  • Na een zoektocht van veertien maanden heeft het Nederlands Transport Museum in Nieuw Vennep een nieuwe locatie gevonden. Er komt in Hoofddorp een nieuwe hal waar het museum straks in gevestigd kan worden.
  • Eurostar heeft zaterdag 30 december besloten om alle hogesnelheidstreinen van en naar Londen te annuleren. De oorzaak is een tunnel bij Londen die overstroomd is. Een dag later rijdt de trein weer normaal volgens dienstregeling.
De locomotieven uit de NS1700-serie nemen afscheid bij NS en maakt een laatste afscheidsrit door Nederland met de rijtuigen van de DB. (Rechten: Treinenweb.nl)
De locomotieven uit de NS1700-serie nemen afscheid bij NS en maakt een laatste afscheidsrit door Nederland met de rijtuigen van de DB. (Rechten: Treinenweb.nl)

Afsluiting van het jaar 2023

Terwijl we afscheid nemen van dit jaar hebben we weer teruggekeken op de vele kilometers die we in het nieuws hebben afgelegd, en vol verwachting kijken we uit naar wat er in 2024 zal gaan gebeuren.

De cao-conflicten zullen in ieder geval nog een vervolg krijgen, en ook zullen we nog rechtszaken gaan verwachten vanuit de regionale vervoerders die blijven strijden tegen de onderhands verkregen gunning voor NS om op het hoofdrailnet te mogen rijden. Maar ook de ICNG zal ongetwijfeld nog verder blijven ontwikkelen, en waarvan er ook in 2024 nog een hoop stellen voor geleverd zullen worden met in het vooruitzicht ook een dienst naar Groningen en Leeuwarden.

Kortom: Er is een hoop te verwachten in het nieuwe jaar.

Op een mooi 2024!

Proost!