De Talgo 230 voor de Deense DSB

Pas geleden heeft de Deense Staatsspoorwegen (DSB) officieel haar EuroCity-trein gepresenteerd. Het gaat om de eerste DSB-trein uit de Talgo 230 vloot. In deze reportage nemen we een kijkje naar deze bijzondere trein.

Allereerst valt op dat deze trein veel gelijkenissen vertoond met de ICE L in Duitsland. Deze trein heeft ook een soortgelijk interieur, maar er zijn in het interieur wel diverse verschillen te vinden. De presentatie is de aftrap voor de aanstaande dynamische testen op het Deense en Duitse spoor. Uiteindelijk is het de bedoeling dat deze trein Kopenhagen met Aarhus en Hamburg zal verbinden.

Talgo 230

De Talgo 230 zijn lichtgewicht voertuigen die kenmerkend zijn aan de korte rijtuigen. De treinstellen kunnen worden geleverd automatische spoorbreedtewisselsystemen of een kantelbaksysteem voor bij scherpe bochten. De treinstellen zijn ook schaalbaar, want als ze als conventionele treinen worden aangeschaft, kunnen ze snel en goedkoop worden omgebouwd tot hogesnelheidstreinen voor commerciële topsnelheden van 300 km/u. Dit laatste zien we ook voor de Spaanse vervoerder Renfe.

Van dit type trein zijn er momenteel twee bestellingen die vervaardig worden: De Deense DSB en de Duitse Spoorwegen (DB).

Bestelling

In februari 2020 bestelde DSB voor 134 miljoen euro acht stuks van deze trein die een lengte zullen hebben van 14 wagens, maar dat aantal werd in 2023 verdubbeld tot 16 stuks voor 184 miljoen euro extra, en werd de bestelling compleet gemaakt met 16 stuurstandrijtuigen. Hiermee wordt er bespaard op locomotieven, en hoeven er geen rangeeracties plaats mee te vinden. Van alle acht stammen zal één stuurstandloze koprijtuig worden gebruikt voor de resterende acht stammen, en zal er een koprijtuig worden toegevoegd.

De eerste acht treinen worden in 2024 geleverd, terwijl nog eens acht treinstammen en 16 stuurstandwagens in de periode 2026-2027 zullen worden afgeleverd, wat de vloot compleet zal maken. 

EuroCity

De nieuwe treinen die als EuroCity gaan rijden worden ook aangeduid als EC. De trein is lichtgewicht wat bijdraagt aan duurzaamheid. Tijdens het komende certificeringsproces zal de trein op uiterst nauwkeurige wijze worden getest en beproefd om de strenge betrouwbaarheidsniveaus die DSB vereist te garanderen, waaronder ook de samenwerking met locomotieven. In een tweede fase zal aan elke trein het  stuurstandrijtuig worden toegevoegd.

De specificaties van de EuroCity van de DSB zijn als volgt:

Maximale bedrijfssnelheid 200 km/u
Maximale snelheid 230 km/u
Passagierscapaciteit 492 zitplaatsen
Multifunctioneel rijtuig 36 zitplaatsen; Kinderwagens; Fietsen; opladen met e-bikes
Toegankelijk rijtuig 3 rolstoelplaatsen, 1 toegankelijk toilet, 10 conventionele zitplaatsen, snackautomaat
Tweede klas rijtuig 32 zitplaatsen
Tweedeklas rijtuig 40 zitplaatsen
Eersteklas rijtuig 22 zitplaatsen (2+1 opstelling)
Eersteklas rijtuig 28 zitplaatsen (2+1 opstelling)

 

Fotogalerij

De koprijtuigen die later geleverd zullen worden. (Foto: Talgo)
De rijtuigen zijn DSB-rood en de kleur van de deuren is wit contrasterend. (Foto: Talgo)
De zitplaatsen zijn voorzien van tafeltjes en uitklapplankjes voor een tablet of smartphone. (Foto: Talgo)
De rijtuigen zijn ingericht met bagagerekken. (Foto: Talgo)
Het comfort lijkt op die van de ICE L van de Deutsche Bahn. (Foto: Talgo)
De indeling van de rijtuigen. Er zijn zes verschillende soorten in de vijftiendelige stam. (Foto: Talgo)