Station Tilburg heeft er een nieuw perron bij

ProRail heeft de afgelopen jaren het werk aan station Tilburg niet losgelaten. In 2015 kreeg het station een nieuwe ingang en passage en werd het 'kroepoekdak' gerenoveerd. In 2020 en 2021 zijn er nieuwe fietsenstallingen toegevoegd aan zowel de noord- als de zuidzijde. Maar een volgende belangrijke verbetering is de uitbreiding met een nieuw perron voor een vierde spoor.

Het vierde perron op station Tilburg zorgt voor meer capaciteit en maakt het mogelijk dat meer treinen kunnen aankomen en vertrekken. Architectenbureau Cepezed, dat ook de eerdere aanpassingen op en rondom station Tilburg ontwierp, heeft dit project ontworpen. Daarnaast zijn de sporen aangepast om ervoor te zorgen dat het nieuwe perron optimaal bereikbaar is.

Aanvankelijk was het de bedoeling om spoor vier slechts sporadisch te gebruiken, maar vanaf juli overweegt ProRail dit spoor permanent in te zetten. Dit zou helpen om de drukte op spoor 1 te ontlasten. Het nieuwe perron is op 13 mei 2024 in alle stilte geopend, maar hoewel er al enkele treinen gestopt zijn is het nog niet af. Er zijn hier en daar nog wat werkzaamheden te verrichten voordat het echt spic en span is, maar bruikbaar is het wel. Ook is het mogelijk om vanaf de fietsenstalling het nieuwe perron te bereiken.

Daarnaast zijn de twee bestaande trappen naar spoor 1, en 3 en 4 vervangen en is er een nieuwe trap naar perron vier aangelegd. Nu het station na twee weken buitendienststelling weer open is, hoeven reizigers minder bang te zijn om te struikelen. De trappen zijn minder steil gemaakt, waardoor elke trede twee centimeter breder is geworden. Hierdoor is de trap in totaal anderhalve meter langer. Met deze vernieuwing voldoet de trap weer aan de juiste veiligheidvoorschriften. 'Waarom het mis ging', dat is de vraag die volgens ProRail onbeantwoord blijft, maar nu dus opgelost is.

Fotogalerij

De roltrap en de lift naar spoor 4. De roltrappen waren op dat moment niet in dienst. Mogelijk stonden ze te wachten om weer in beweging te komen bij een nieuwe passant, die op moment van schrijven weinig te zoeken had op het perron. (Foto: Treinenweb)
De nieuwe trap die naar het perron van spoor 3 en 4 leidt. Deze is vervangen omdat deze te steil bleek te zijn en voor misstappen zorgde. (Foto: Treinenweb)
De andere kant van het perron bekeken, met het kantoorgebouw PLAN-T aan de linkerkant, die vernoemd is naar de oude eerste generatie Materieel '64. (Foto: Treinenweb)
Het nieuwe perron oogt nog niet af, en is nog erg rustig omdat er sporadisch nog een trein vertrekt. (Foto: Treinenweb.nl)
Vanaf het perron van spoor 4 heb je een mooi uitzicht op Central Station, een gourmet-restaurant in de oude loods van de vroegere NS-werkplaats. (Foto: Treinenweb)
De nieuwe trap die naar spoor 4 leidt. (Foto: Treinenweb)
Het nieuwe spoor is nodig om de capaciteit op spoor 1 te ontlasten. (Foto: Treinenweb)
De passage die momenteel al negen jaar oud is. (Foto: Treinenweb)