InnoTrans 2024: Een terugblik op veel innovaties

Van 24 tot 27 september 2024 opende InnoTrans voor de veertiende keer haar deuren op het expositieterrein van Messe Berlin. De Duitse hoofdstad was net als twee jaar geleden weer opnieuw het internationale knooppunt waar nieuw materieel, nieuwe innovaties, en conferenties tijdens deze vakbeurs bij elkaar samen kwamen.

De beurs trekt elke editie een hoop belangstelling vanuit de hele wereld. (Rechten: Treinenweb.nl)
De beurs trekt elke editie een hoop belangstelling vanuit de hele wereld. (Rechten: Treinenweb.nl)

Dit jaar was InnoTrans 2024 heel bijzonder met een volledige bezetting van alle beurshallen. Maar ook het buiten- gebied met de innovatieve expositie van maar 133 (rail-)voertuigen op 3.500 meter aan gebundeld spoor was groter dan ooit tevoren. Tijdens deze periode werden er maar liefst 226 wereldprimeurs gepresenteerd en waren er bijna 3.000 exposanten aanwezig vanuit de hele wereld waaronder vijftig uit Nederland en bijna evenveel zoveel uit België. Ook waren er in de Sommergarten van het beurscomplex diverse bussen te zien die gepresenteerd werden.

De Messe Berlin heeft een indrukwekkende oppervlakte van 200.000 m², en biedt een gigantisch podium voor internationale evenementen zoals deze vakbeurs. Ter vergelijking: de Jaarbeurs in Nederland beslaat zo’n 100.000 m2. Dit betekent dat de Messe Berlin haast twee keer zo groot is dan de Jaarbeurs, waarbij Messe Berlin dit nog eens overtreft met een groot sporenemplacement voor het InnoTrans evenement. Hoewel het complex 27 hallen op de plattegrond heeft staan, zijn veel hallen verdeeld over meerdere verdiepingen waarbij je in totaal op 42 hallen uitkomt.

Messe Berlin is een gigantisch groot beursgebouw met veel hallen die aan elkaar verbonden zijn. (Rechten: Messe Berlin)
Messe Berlin is een gigantisch groot beursgebouw met veel hallen die aan elkaar verbonden zijn. (Rechten: Messe Berlin)

Influencers

Dat de beurs met zijn tijd meegaat blijkt uit het feit van een van de nieuwe onderdelen. Op het Railway Influencer Festival konden een aantal geselecteerde exposanten influencers uit de spoorwegwereld ontmoeten. Hierbij kregen de content creators de mogelijkheid om de aanwezige bedrijven te promoten om op die manier de aanwezigheid van beiden een boost te geven voor meer likes en abonnees. Dit evenement werd tevens gestreamd op een online kanaal met de naam InnoTrans Plus.

AI Mobility lab

We zien dat digitale oplossingen steeds belangrijker worden in de transportsector, wat ook het risico op cyberaanvallen verhoogt. Tijdens InnoTrans bood het AI Mobility Lab voor het eerst een speciale expositieruimte waar 42 exposanten uit 17 landen hun expertise in kunstmatige intelligentie, robotica, gegevensbescherming en cyberbeveiliging aan het publeik konden brengen.

Onder de exposanten waren onder andere Google Cloud, Het Chinese CRRC Academy en netwerkleverancier Cisco. Next Generation Robotics presenteerde een robotplatform voor automatische inspectie van spoorvoertuigen, terwijl Isarsoft een op AI gebaseerde videoanalyse voor planning en veiligheid demonstreerde. De komende edities zullen er ongetwijfeld meer interessante technische innovaties naar voren komen, heeft de vakbeurs beloofd.

In het AI Mobility Lab werd er aandacht gegeven aan de opkomst van AI in de transportsector. (Rechten: Messe Berlin)
In het AI Mobility Lab werd er aandacht gegeven aan de opkomst van AI in de transportsector. (Rechten: Messe Berlin)

Expositie van spoorwegmaterieel

Tijdens de beurs hebben veel exposanten hun materieel in de schijnwerpers gezet. Het is haast onaandoenlijk om al het materieel op te noemen, maar van de grotere treinfabrikanten kunnen we vertellen dat Alstom twee nieuwe modellen heeft gepresenteerd: de Coradia Max dubbeldekstrein voor LNGV in Niedersachsen en de Flexity-tram voor Berlijn.

Siemens Mobility pakte uit met de Vectrain, een combinatie van Vectron en Vectouro. Maar ook de Egyptische Velaro-hogesnelheidstrein mocht niet ontbreken. Voor het wat minder snellere segment hadden ze de Mireo Smart meegenomen, samen met een model van de toekomstige S-Bahn van München, waar het interieur nog niet aanwezig was.

Stadler Rail uit Zwitserland onthulde de duurzame RS Zero, de nieuwe brandbestrijdingstrein voor de ÖBB, de FLIRT Akku, een CityJet (KISS) voor eveneens de ÖBB, en enkele maatwerklocomotieven.

Dit is een kleine greep uit de ruim honderd railvoertuigen die vertoond werden. In de komende weken zullen we op Treinenweb in een aantal achtergrondreportages een aantal bijzondere railvoertuigen uitlichten. Er is door de organisatie een lijst opgesteld waarop alle aanwezige exposanten op vermeld staan en welke voertuigen er opgesteld stonden.

Fotogalerij

Het beurscomplex van InnoTrans biedt een grote ruimte om materieel te tentoonstellen. (Foto: Messe Berlin)
In de Sommergarten was een expositie te zien van bussen, waar onder meer BYD zijn nieuwste modellen liet zien. (Foto: Messe Berlin)
Ook wielstellen met volwielen waren een onderdeel van InnoTrans. (Foto: Messe Berlin)
Een exterieur mockup van de nieuwe S-Bahn voor München was bij Siemens te bewonderen. (Foto: Messe Berlin)
Veel mensen op de beurs kon hun eigen netwerk verbreden. (Foto: Messe Berlin)
Digitale schermen mogen zeker niet onbreken in het transport, en dus ook niet op de beurs. (Foto: Messe Berlin)
Ook stoelfabrikanten konden hun zetels aan het publiek presenteren, en uiteraard konden ze ook worden getest. Deze werd door onze redactie goedgekeurd. (Foto: Messe Berlin)
Een model van de nieuwe CAF Civity voor de Duitse VRR en NWL. De uitrol uit de fabriek zal naar verwachting in 2025 plaatsvinden. (Foto: Treinenweb)
De Alstom Coradia Max voor LNVG werd ook gepresenteerd. (Foto: Treinenweb)
De nieuwe Vectrain van Siemens voor het Tsjechische ČD kon ook bewonderd worden. (Foto: Treinenweb)
De firma Keyence gaf een demonstratie van hun meetapparatuur. (Foto: Messe Berlin)
Modelbouw kwam ook goed te pas voor het visualiseren van projecten en diensten. (Foto: Messe Berlin)
Een waterstoflocomotief voor rangeerwerk door NEXrail. (Foto: Treinenweb)
Ook de Chinese bedrijven CRRC en het Japanse Hitatchi waren aanwezig met hun moderne materieel. (Foto: Messe Berlin)
Naast spoorwegmaterieel is er ook werkmaterieel op banden te vinden. (Foto: Messe Berlin)
De sfeer tijdens InnoTrans is gezellig druk. Vooral de buitenexpositie trekt het meeste bekijks. (Foto: Treinenweb.nl)
Hier zien we de nieuwe dubbeldekstrein van Hyundai voor Australië. (Foto: Treinenweb)
Ook werkmaterieel van Windhoff en System7 was op de vakbeurs te gast. (Foto: Treinenweb)
Stadler bracht een Flirt AKKU met zich mee voor het Duitse Pfalznetz. (Foto: Treinenweb)
De nieuwe brandbestrijdingstrein van de ÖBB maakte ook zijn presence. (Foto: Messe Berlin)
Ook de Frecciarossa die door Hitachi gebouwd is was te bewonderen. Mogelijk gaan we deze in de toekomst ook in Nederland aantreffen. (Foto: Hitachi)
De nieuwe Stadler KISS dubbeldekstrein voor de ÖBB werd ook gepresenteerd. (Foto: Messe Berlin)
De spiksplinternieuwe RS Zero van Stadler maakte ook zijn entree. Dit moet volgens Stadler de opvolger van de oudere RS1 worden, maar dan duurzamer met waterstof- of batterijaandrijving. Maar wel met de kenmerkende diagonale ramen. (Foto: Treinenweb)