InnoTrans 2024: Een terugblik op veel innovaties
Van 24 tot 27 september 2024 opende InnoTrans voor de veertiende keer haar deuren op het expositieterrein van Messe Berlin. De Duitse hoofdstad was net als twee jaar geleden weer opnieuw het internationale knooppunt waar nieuw materieel, nieuwe innovaties, en conferenties tijdens deze vakbeurs bij elkaar samen kwamen.
Dit jaar was InnoTrans 2024 heel bijzonder met een volledige bezetting van alle beurshallen. Maar ook het buiten- gebied met de innovatieve expositie van maar 133 (rail-)voertuigen op 3.500 meter aan gebundeld spoor was groter dan ooit tevoren. Tijdens deze periode werden er maar liefst 226 wereldprimeurs gepresenteerd en waren er bijna 3.000 exposanten aanwezig vanuit de hele wereld waaronder vijftig uit Nederland en bijna evenveel zoveel uit België. Ook waren er in de Sommergarten van het beurscomplex diverse bussen te zien die gepresenteerd werden.
De Messe Berlin heeft een indrukwekkende oppervlakte van 200.000 m², en biedt een gigantisch podium voor internationale evenementen zoals deze vakbeurs. Ter vergelijking: de Jaarbeurs in Nederland beslaat zo’n 100.000 m2. Dit betekent dat de Messe Berlin haast twee keer zo groot is dan de Jaarbeurs, waarbij Messe Berlin dit nog eens overtreft met een groot sporenemplacement voor het InnoTrans evenement. Hoewel het complex 27 hallen op de plattegrond heeft staan, zijn veel hallen verdeeld over meerdere verdiepingen waarbij je in totaal op 42 hallen uitkomt.
Influencers
Dat de beurs met zijn tijd meegaat blijkt uit het feit van een van de nieuwe onderdelen. Op het Railway Influencer Festival konden een aantal geselecteerde exposanten influencers uit de spoorwegwereld ontmoeten. Hierbij kregen de content creators de mogelijkheid om de aanwezige bedrijven te promoten om op die manier de aanwezigheid van beiden een boost te geven voor meer likes en abonnees. Dit evenement werd tevens gestreamd op een online kanaal met de naam InnoTrans Plus.
AI Mobility lab
We zien dat digitale oplossingen steeds belangrijker worden in de transportsector, wat ook het risico op cyberaanvallen verhoogt. Tijdens InnoTrans bood het AI Mobility Lab voor het eerst een speciale expositieruimte waar 42 exposanten uit 17 landen hun expertise in kunstmatige intelligentie, robotica, gegevensbescherming en cyberbeveiliging aan het publeik konden brengen.
Onder de exposanten waren onder andere Google Cloud, Het Chinese CRRC Academy en netwerkleverancier Cisco. Next Generation Robotics presenteerde een robotplatform voor automatische inspectie van spoorvoertuigen, terwijl Isarsoft een op AI gebaseerde videoanalyse voor planning en veiligheid demonstreerde. De komende edities zullen er ongetwijfeld meer interessante technische innovaties naar voren komen, heeft de vakbeurs beloofd.
Expositie van spoorwegmaterieel
Tijdens de beurs hebben veel exposanten hun materieel in de schijnwerpers gezet. Het is haast onaandoenlijk om al het materieel op te noemen, maar van de grotere treinfabrikanten kunnen we vertellen dat Alstom twee nieuwe modellen heeft gepresenteerd: de Coradia Max dubbeldekstrein voor LNGV in Niedersachsen en de Flexity-tram voor Berlijn.
Siemens Mobility pakte uit met de Vectrain, een combinatie van Vectron en Vectouro. Maar ook de Egyptische Velaro-hogesnelheidstrein mocht niet ontbreken. Voor het wat minder snellere segment hadden ze de Mireo Smart meegenomen, samen met een model van de toekomstige S-Bahn van München, waar het interieur nog niet aanwezig was.
Stadler Rail uit Zwitserland onthulde de duurzame RS Zero, de nieuwe brandbestrijdingstrein voor de ÖBB, de FLIRT Akku, een CityJet (KISS) voor eveneens de ÖBB, en enkele maatwerklocomotieven.
Dit is een kleine greep uit de ruim honderd railvoertuigen die vertoond werden. In de komende weken zullen we op Treinenweb in een aantal achtergrondreportages een aantal bijzondere railvoertuigen uitlichten. Er is door de organisatie een lijst opgesteld waarop alle aanwezige exposanten op vermeld staan en welke voertuigen er opgesteld stonden.