Hybride locomotieven voor Tata Steel
Staalproducent Tata Steel zet een stap naar duurzaamheid met hybride rangeerlocomotieven die zowel diesel als batterijaandrijving gebruiken. Deze locs verminderen uitstoot en verhogen de efficiëntie, wat bijdraagt aan de doelstelling om hun ecologische voetafdruk te verkleinen. De hybride technologie verlaagt het energieverbruik en verbetert de luchtkwaliteit, waarmee Tata Steel werkt aan een groenere toekomst in de staalindustrie.
Om met het verhaal van de moderne locomotieven bij Tata Steel te beginnen, gaan we terug naar het jaar 2018. Toen publiceerde wij een achtergrondartikel over de vernieuwde GE-locomotieven. Deze zijn oorspronkelijk gebouwd door het Amerikaanse GE en geleverd tussen 1963 en 1971 aan de Hoogovens, hebben een cabine in het midden en lijken op de B&M 44-46 modellen. Ze zijn uitgerust met een 275 pk Cummins dieselmotor. Sommige locs zijn later voorzien van radiografische bediening, waarmee machinisten de treinen vanaf een korte afstand kunnen besturen. De radiografisch bediende locs hebben de nummers 901-909, terwijl de overige locs genummerd zijn van 983 tot 999.
Voorafgaand aan de bestelling onderzocht Tata Steel de mogelijkheid om de huidige locomotieven te vervangen door een zuiniger model. Hoewel hybride modellen van Alstom en de Prima H3 werden getest, bleken deze te licht voor het zware werk. Daarom koos Tata Steel ervoor om drie GE-locomotieven te moderniseren als testproject. In september 2017 kreeg Bemo in het Noord-Hollandse Warmenhuizen de opdracht om deze locomotieven duurzamer en moderner te maken, met de focus op lagere uitstoot, minder geluid en betere onderhoudbaarheid.
Duurzamere nieuwe versie
We zijn nu zes jaar later, en vier duurzame gemoderniseerde diesellocomotieven verder, en in de afgelopen jaren zijn hybride treinen behoorlijk in trek geraakt, en dus heeft Bemo na vier locomotieven de opdracht gekregen om huidige ongemoderniseerde GE-locomotieven om te transformeren in een nog duurzamere variant. Het gaat om een bestelling van tien locomotieven bovenop de huidige vier locomotieven. Deze order sluit prima aan op de ambitie van het staalbedrijf om duurzamer en milieubewuster te worden. Al eerder dit jaar kreeg het concern nog eeen boete van 100.000 euro vanwege het overtreden van milieuregels door het uitstoten van 'rauwe kooks', dus er valt voor het concern zeker wat goed te maken, ook al hebben ze een hele lijst met milieubesparende actiepunten.
De verwachting van Tata Steel is dat de hybride locomotief stiller en minder vervuilend is dan de locomotieven uit 2018/2019. Op basis van de kwalificaties hoopt het bedrijf bij deze locomotief zelfs op 97% minder stof, 96% minder stikstof, minimaal 25% minder brandstof (en dus ook CO2 emissie) en 30% minder geluid. Maar de toekomst moet nog uitwijzen wat de daadwerkelijke metingen zullen zijn. Een van de belangrijke doelstellingen die het bedrijf wilt bereiken op alle manieren die er mogelijk zijn in hun metaal-verwerking en bijbehorende werkzaamheden.
Bouw van de hybrides
Tata Steel heeft samen met Bemo de hybride locomotief ontwikkeld. Net als bij de voorganger van enkele jaren geleden zorgt Tata Steel ook nu weer zelf voor de aanpassing van het chassis en de onderstellen, waarna ze bij BEMO geschikt worden gemaakt met een vernieuwde bovenbouw.
De hybride locomotief werkt haast hetzelfde als een hybride auto, met zowel een verbrandingsmotor als een groot accupakket van 414 kWh – zes keer groter dan dat van een gemiddelde elektrische auto. In tegenstelling tot de diese locomotieven die Tata Steel de afgelopen 60 jaar gebruikte, kan deze nieuwe locomotief energie opslaan en hergebruiken, wat vooral nuttig is tijdens het remmen. Dit levert aanzienlijke energiebesparing op en vermindert de uitstoot.
Hoewel alles in vergelijking met de diesellocomotieven onder de motorkap alles anders is, kan de hybride-variant qua kracht dezelfde werkzaamheden aan als zijn voorganger. Het accupakket werkt samen met de verbrandingsmotor en voorziet de locomotief van voldoende vermogen om zware ladingen te vervoeren. Dankzij het accupakket kan nu ook remenergie worden opgevangen en direct worden gebruikt voor de aandrijving, wat de efficiëntie verder verhoogt en onnodig brandstofverbruik vermindert.
Het accupakket wordt opgeladen door een kleinere dieselmotor met een generator. Omdat deze dieselmotor vier keer kleiner is dan de eerdere modellen en op een constant toerental draait, vindt de verbranding op een ideale temperatuur plaats. Dit zorgt niet alleen voor lager brandstofverbruik en minder uitstoot, maar ook voor schonere emissies, wat bijdraagt aan een duurzamere operatie.
Gemengde vloot
De tiende hybride locomotief van Tata Steel zal voor het einde van 2026 worden geleverd. Deze hybride locomotieven zullen samen met vier diesel-elektrische locomotieven werken die in 2018/2019 al werden geleverd. Destijds was de technologie nog niet ver genoeg voor hybride opties, maar deze locomotieven voldoen wel aan de huidige emissie-eisen voor dieselmotoren. De nieuwe hybride modellen zijn compact en innovatief, met een sterk trekvermogen, een groot accupakket en goed zicht vanuit de centraal geplaatste cabine.
Huidige moderne vloot
Hieronder staat een lijstje van de huidige moderne duurzame vloot van locomotieven bij Tata Steel. De op afstand bestuurbare locomotieven zijn of waren onderverdeeld in de reeks 901 - 909 en de overige locomotieven hebben de nummers 983 - 999. Zoals het er nu uitziet wordt alles nu ondergebracht in de reeks 331 en hoger, zonder onderscheid in het type locomotief, hoewel alles na de 334 hybride werd.
Nieuwe nummer | Type | Oude nummer | Leveringsjaar | Vernieuwd |
331 | Diesel-elektrisch | 994 | 1968 | 2018 |
332 | Diesel-elektrisch | 901 | 1970/1971 | 2018 |
333 | Diesel-elektrisch | 905 | 1969 | 2019 |
334 | Diesel-elektrisch | 908 | 1970/1971 | 2022 |
335 (hybride) | Hybride | onbekend | onbekend | 2024 |