Vier generaties Sprinters op een rij
Op 9 september heeft de NS alle vier haar generaties aan Sprinter-treinen in een zogenoemde 'line-up' gepresenteerd. Een select aantal geïnteresseerden was in Amersfoort welkom bij de voormalige Wagenwerkplaats om de treinen op een rij te fotograferen. Het bleef niet alleen bij kiekjes maken want de liefhebbers konden ook de Sprinter Nieuwe Generatie hiervan van binnen bewonderen.
Hoewel er in en rond de Wagenwerkplaats nabij station Amersfoort veel te beleven was vanwege de Open Monumentendag, was het fotomoment een besloten evenement. Via Facebook werden vijftien gelukkigen uitgekozen om hun foto's te kunnen maken. Ook een groepje pers en journalisten waren welkom, waaronder Treinenweb.
Langs de sporen op het opstelterrein waren afzetlint en kettingen gehangen om de veiligheid te waarborgen, zodat de bezoekers geen gevaarlijke toeren op de sporen konden uithalen: De ruige balast in het spoor en mogelijk gladde rails en of dwarsliggers zorgt voor mogelijke gevaren als je niet goed geïnstrueerd bent. Alle deelnemers aan de excursie tekenden ook voor het bevestigen van de veiligheidsregels.
Line-up
De uitgenodigde liefhebbers konden vanuit veel hoeken en posities een foto maken van de mooi opgestelde schuine 'line-up'. Van links naar rechts stonden de nieuwe SNG-trein, de FLIRT, de SLT en oudere SGM opgesteld. Aan het eind van het terrein waar de bezoekers mochten komen stond tevens een andere nieuwe SNG-trein met het stelnummer 2714 klaar om publiekelijk vertoond te worden. Deze trein welke al tijdens het testen al 2000 kilometer op de teller had staan rook nog splinternieuw.
Ontwikkeling
Onze vorige ontmoeting met deze hagelnieuwe trein was vorig jaar in de Amsterdamse Zaanstraat waar de Sprinter onder toeziend oog van de pers gepresenteerd werd. Natuurlijk waren toen de testen en de toelating van deze nieuwe SNG's nog maar net begonnen, en moesten er nog diverse dingetjes afgebouwd worden. In een klein jaar tijd is er tijdens de testritten en de toelatingsprocedures nog divers sleutelwerk door treinbouwer CAF uitgevoerd. Nu de serieproductie in de fabriek van het Spaanse Beasain op gang is gekomen, en de toelating rond is, zijn er nog enkele dingen veranderd. Het zijn vooral kleine dingetjes die de reiziger niet snel met het blote oog zal zien, maar die zich meer richten op de bediening voor de machinist en de techniek van de trein zelf. Zo kon er na de vorige ontmoeting nu wel een demonstratie worden gegeven over de werking van het extra 'hulp-scherm' links op de stuurtafel van de machinst.
Op dit scherm kan de eindbestemmingen van de trein worden ingevuld (wat ook automatisch kan via het OBIS-systeem) en is er de mogelijkheid om oproepen te kunnen beantwoorden via het 'Call-for-aid' systeem. Deze kunnen reizigers gebruiken als er dringende hulp nodig is waarbij de machinist dan via de camera's in de trein kan meekijken wat er aan de hand is. Een nieuwe innovatie van de NS is de integratie van het TimTim-systeem. Waar de machinisten nu nog in andere NS-treinen hun live-informatie over hun baanvak op een tablet moeten bekijken, kan dit in deze trein straks via het beeldscherm. Helaas konden we hier nog niks van zien, maar zou het wel moeten werken, kon een machinst bevestigen.
Duizenden machinisten, conducteurs en monteurs leren momenteel in de tussentijd de fijne kneepjes van de de nieuwe Sprinter-trein. Hierbij worden er op diverse trajecten instructieritten gereden met personeel. Dit alles zodat de inzet op 9 december met een vloeiende start kan beginnen.
In december in dienst
De toelating van de treinen bij de IL&T is volgens een NS-woordvoerster inmiddels zo goed als gereed. Met ingang van de nieuwe dienstregeling op 9 december van dit jaar zal de trein in de publieke dienstregeling gaan rijden. Maar voordat het eindelijk zover is zullen we de komende tijd nog meer wetenswaardigheden en fotomateriaal over de nieuwe SNG Sprinter publiceren.
Wordt vervolgd voor de komende maanden...