Mogelijk volgend jaar proef met waterstoftrein in Nederland
Op het spoortraject Leeuwarden-Groningen zal volgend jaar mogelijk een proef gaan plaatsvinden met een waterstoftrein. Het is de eerste keer dat dit in Nederland gebeurt. De Franse treinbouwer Alstom experimenteert als eerste op dit moment in Duitsland met een waterstoftrein die daar binnenkort publiekelijk zal worden ingezet voor reizigerstreinen.
De waterstoftrein zou een actieradius van meer dan 800 kilometer hebben. Tot op heden is de spoorweginfrastructuur in Nederland is ingericht op dieseltreinen en elektrische treinen. Daarvoor zijn voldoende tank- en oplaadstations. Een station voor waterstof, een instabiel element dat onder hoge druk wordt opgeslagen, is wat ingewikkelder te realiseren dan een tankopslag met diesel. Voor de tests in het Duitse Salzgitter wordt gebruik gemaakt van een mobiel tankstation.
"De actieradius is bij dieseltreinen wat minder belangrijk, omdat er veel punten zijn waar kan worden getankt", zegt Aldert Baas, woordvoerder van ProRail. "Bij waterstof is dat anders. Wellicht komt er in zowel Leeuwarden als Groningen een oplaadstation, of in een van beide steden."
Voor Nederland staan er geen bestellingen open voor deze trein, maar zal er dus wel eerst getest gaan worden. Gezien Alstom de eerste bouwer is die hiermee experimenteert, lijkt het aannemelijk dat Alstom de proef zal gaan leiden in samenwerking met ProRail.
Alstom iLint waterstoftrein
Alstom gebruikt voor de tests een trein van de bestaande LINT-familie. De waterstoftrein draagt zelf de naam 'iLint' en verschilt niet veel van bestaande LINT-treinen. Bij eerste testen reed de trein 80 kilometer per uur en kan maximaal 140 kilometer per uur rijden.
Uiteindelijk moet de de Coradia iLint begin 2018 gaan rijden op het traject Buxtehude-Bremervörde-Bremerhaven-Cuxhaven (Duitsland).
De waterstof-trein 'iLint' op de InnoTrans-beurs in Berlijn.
Foto: Treinenweb