Cao bereikt voor multimodaal vervoer
Er is deze week een nieuwe cao bereikt voor de 1.300 werknemers in het multimodale vervoer, waarbij zij zowel treinen als bussen besturen. De vervoersbedrijven hebben een onderhandelingsresultaat bereikt met de werknemers.
De cao heeft een looptijd van drie jaar en omvat een totale loonsverhoging van 17 procent. Daarnaast zijn er afspraken gemaakt met betrekking tot de werkdruk. Ook bevat het nieuwe akkoord bevat de afspraak dat werknemers zoveel mogelijk volgens een vast rooster zullen werken, wat voorheen niet altijd het geval was. In het geval van een gebroken dienst werkt een werknemer twee dagdelen, maar heeft diegene tussendoor vrij. Dit maakte het lastig om te profiteren van de vrije uren, aangezien er 's avonds opnieuw gewerkt moest worden.
Loonsverhoging
Gedurende de looptijd van 1 januari 2023 tot en met 1 januari 2026 zal er een totale loonsverhoging van 17 procent worden doorgevoerd, verdeeld als volgt. Daarnaast zullen de jeugdschalen vanaf 18 jaar worden afgeschaft en zal het minimum uurloon voor alle werknemers in de sector worden verhoogd naar 14 euro. Bovendien wordt de regeling voor oudere werknemers uitgebreid, waardoor zij ervoor kunnen kiezen om al twee jaar voor de AOW-leeftijd met werken te stoppen, in plaats van een jaar zoals voorheen.
De cao Multimodaal Vervoer is van toepassing op ongeveer 1.300 werknemers van Arriva, Qbuzz en Keolis, die werkzaam zijn in verschillende regio's van Nederland en verantwoordelijk zijn voor het gecombineerde bus- en treinvervoer. Al eerder deze maand werd de cao voor het streekvervoer ook al goedgekeurd.
In totaal hebben er de afgelopen maanden in het regionale OV 22 stakingsdagen plaatsgevonden, wat volgens de FNV de 'de langste ov-staking ooit' was in ons land.