Station en sporen van Den Haag Centraal gaan op de schop
Het station van Den Haag en de bijbehorende sporen zullen de komende jaren op de schop gaan, meldt Den Haag FM. Hierdoor moeten er in de toekomst meer treinen kunnen rijden. Volgens een woordvoerder van spoorbeheerder ProRail zal dit worden bereikt door een slimme en geoptimaliseerde planning van de sporen, in plaats van het toevoegen van extra sporen.
De spoorbeheerder kijkt naar een toekomstige toename van treinverkeer als gevolg van bevolkingsgroei en de groeiende vraag naar duurzame alternatieven. Om meer treinen te kunnen laten rijden, wordt er gestreefd naar verbeteringen. ProRail benadrukt de noodzaak om de huidige wirwar van wissels, die je nu tegenkomt als je naar Den Haag reist, sneller en efficiënter te maken.
Voorbereidende werkzaamheden
Dit jaar zijn de voorbereidende werkzaamheden van start gegaan. Zo zullen de sporen 11 en 12 opnieuw in gebruik worden genomen voor treinverkeer. Ook zullen de perrons allemaal op gelijke hoogte worden gebracht zodat reizigers gelijkvloers kunnen instappen in het moderne materieel van NS. Daarnaast worden de sporen tussen het station en het Schenkviaduct opnieuw ingericht en zal een groot aantal wissels worden verwijderd. Ook rondom het station van Den Haag NOI zal er aan de sporen worden gewerkt.
Trajecten
Het eerste traject dat zal worden aangepakt, betreft de route richting Leiden en Amsterdam. Vanaf april 2024 zullen de werkzaamheden zich richten tot spoor 9 tot en met 12. Vervolgens, vanaf april 2025, zullen de sporen 5 tot en met 8 richting Gouda en Utrecht worden aangepakt. Ten slotte zullen de sporen 1 tot en met 4 richting Rotterdam worden aangepast.
Momenteel is de exacte planning van de werkzaamheden, evenals de eventuele hinder voor reizigers, nog niet bekend. Later zal ProRail hier meer duidelijk over maken.
Bron: Den Haag FM