ProRail gaat strijd aan om vandalisme terug te dringen op stations
ProRail gaat de strijd aan om vandalisme terug te dringen op stations. De spoorbeheerder zal op een aantal stations de komende tijd extra camerabewaking plaatsen. Vanwege wereldwijde tekorten aan onderdelen zijn roltrappen of liften vaak maanden lang buiten dienst.
ProRail heeft een lijst met vijftien stations, waar tientallen camera's zullen worden opgehangen. ProRail noemt de namen van de stations niet om de potentiële daders niets wijzer te maken. Station Woerden zou er één van zijn, meldt het AD. Ook hier zouden de liften regelmatig buiten dienst zijn.
Liften die door vandalisme defect raken, hebben de langste tijd nodig voor reparatie. "Je moet bij deze liften eerst onderzoek doen naar wat er allemaal kapot is, wat enige tijd kost. Vaak blijken er een heleboel onderdelen gesloopt te zijn." zegt Chiel Overgoor tegenover het AD die verantwoordelijk is voor de roltrappen en liften op stations. "Als ook maar één onderdeel een lange levertijd kent, kun je al te maken krijgen met een erg lange hersteltijd." Een lift die buiten werking is, is voor mensen met een mobiele beperking, en ouderen een doorn in het oog, stelt Overgoor. Voor hen is de beschikbaarheid van roltrappen en liften belangrijk.
Vandalisme en onderhoud
Volgens ProRail zijn er 450 liften op de stations. Van de 400 stations zijn er 155 die minstens één lift tellen. In het jaar 2021 werden er maar liefst 481 incidenten gemeld waarbij er een lift buiten dienst moest worden genomen. In veel gevallen gaat het om vandalisme, maar soms komt het ook door een onschuldig ongelukje, waarbij iemand met een fiets of rollator de lift, of een onderdeel daarvan beschadigt. Naast reparatie worden liften ook volgens een vast rooster onderhouden, en als de levenstermijn voorbij is wordt deze vervangen. Afgelopen jaar heeft de vervanging van drie liften op Leiden Centraal vele maanden geduurd. Als vervanging werd er toen een tijdelijke noodlift geplaatst.
Maatregelen
Om de impact van onderdelentekorten te verminderen, neemt ProRail verschillende maatregelen. Een van deze maatregelen is het opbouwen van een voorraad door belangrijke onderdelen ruim van tevoren in te kopen. Daarnaast worden bij het vervangen van liften onderdelen uit de oude lift indien mogelijk hergebruikt.
Bovendien werkt ProRail aan de implementatie van een monitoringssysteem in stationsliften, waardoor eventuele defecten direct worden gedetecteerd. Het doel is om reizigers in de toekomst de mogelijkheid te bieden om in de reisplanner te zien wanneer liften en roltrappen niet functioneren. Als er een lift defect is, of stilstaat vanwege onderhoud word deze door ProRail voorzien van een gele waarschuwingsticker met uitleg. Hierop staat vermeld dat mensen die afhankelijk van de lift zijn contact op kunnen nemen met NS voor een passende oplossing. Daarnaast zijn de liften op de stations ook voorzien van een blauwe sticker waarop een telefoonnummer vermeld is om defecte liften te melden.