Directe spoorverbinding van Groningen naar Bremen nog ver weg
Hoewel de Friesenbrücke naar verwachting eind volgend jaar weer geopend wordt, is er de komende jaren nog geen directe verbinding mogelijk tussen Groningen en Bremen. Hiermee lijkt de ambitie voor de Wunderline, de naam van de 173 kilometer lange spoorverbinding tussen deze twee steden, nog ver weg.
Volgens een onderzoek dat werd uitgevoerd in opdracht van de provincie Groningen en de aangrenzende Duitse deelstaat Niedersachsen, blijkt dat de plannen voor de Wunderline niet binnen een periode van drie jaar kunnen worden gerealiseerd. RTV Noord meldt dat de Wunderline tot doel heeft om de reistijd op het 173 kilometer lange traject met een half uur te verkorten, waardoor de totale reistijd zou uitkomen op 2 uur en 13 minuten.
Friesenbrücke te lang open
Het probleem ligt bij de Friesenbrücke die straks te vaak open zou staan. De toekomstige spoorbrug zal naar verwachting ongeveer 40 minuten per uur openstaan, waardoor treinverkeer gedurende die tijd niet mogelijk is. Deze uitgebreide openingstijden zijn overeengekomen met de Meyer scheepswerf, gevestigd in de Duitse stad Papenburg, die gespecialiseerd is in de bouw van immense cruiseschepen.
Op 3 december 2015 werd de brug beschadigd door een aanvaring met een binnenvaartschip. Sindsdien moeten passagiers een omweg nemen en overstappen op de lijn tussen Leer en Bad Zwischenhahn, waar vaak lange wachttijden voor de trein voorkomen. Ook is de spoorlijn ingekort tot aan Weener en rijden er al sinds 2015 bussen naar Leer.
Uiteindelijk is er besloten om de beschadigde brug te vervangen door een draaibrug. De bouw is momenteel gaande, en naar verwachting zal de brug eind volgend jaar geopend worden, maar omdat de brug enkelsporig zal zijn is er geen ruimte voor een directe verbinding.
De onderzoekers stellen nu een alternatief voor: het verhogen van de frequentie van de bestaande regionale stoptrein via Bad Zwischenahn en Leer. Dit brengt echter ook uitdagingen met zich mee. Voor een dergelijke snelle stoptreinverbinding zijn extra treinstellen en opstelplaatsen nodig. Bovendien moeten de stations van Groningen en Bremen worden aangepast. Volgens de onderzoekers kan deze variant op zijn vroegst in 2036 worden gerealiseerd.