Stadler haalt mijlpaal met 2.500ste verkochte FLIRT
De Zwitserse treinbouwer Stadler heeft de mijlpaal bereikt van 2.500 verkochte FLIRT's. Twintig jaar geleden werd de eerste verkocht waarmee de trein een internationale bestseller te noemen is die wereldwijd te vinden is in 21 landen. De laatste order van Stadler markeert de mijlpaal. Het gaat om vier Flirt elektrische treinstellen voor de Italiaanse regio Valle d'Aosta.
Volgens Stadler was betekent de naam FLIRT Flinker Leichter Innovativer Regionaltriebzug, volgens de Engelse stond het voor Fast Light Innovative Regional Train. Vanwege de ontwikkelingen aan het treintype is dit aangepast naar de Duitse Flinker Leichter Intercity- und Regional-Triebzug", of het Engelse Fast Light Intercity- and Regional-Train.
Geschiedenis
De eerste Flirt's waren ontworpen als gelede treinen met vier wagens. Het ontwerp volgde dezelfde filosofie van de GTW-treinstellen (GTW), maar verplaatste de tractie vanaf een tussenrijtuig (ook het powerpack genoemd) naar de uiteinden van het treinstel. Dit resulteerde in een ruim interieur met een lage vloer over de gehele lengte van de trein, waarmee nieuwe normen werden gesteld in de markt voor regionale treinstellen. Het innovatieve concept werd voor het eerst gebruikt in de Zug S-Bahn van de Schweizerische Bundesbahnen (SBB), maar daar bleef het niet bij.
De afgelopen 20 jaar heeft de treinbouwer voortdurend verbeteringen aangebracht aan de Flirt's en zijn er diverse nieuwe opties ontwikkeld op het gebied van aandrijftechnologie. Naast volledig elektrische tractie zijn er nu ook aandrijfmodules beschikbaar voor gebruik op waterstof, batterij en diesel, of voor hybride oplossingen die verschillende van deze technologieën combineren.
Toen we de Flirt lanceerden, was het een buitengewoon indrukwekkend concept. Navolging door de grote fabrikanten van railvoertuigen was een welkome erkenning voor Stadler – en een stimulans voor verdere innovatie. Het succes van de Flirt is een verdienste van ons toegewijde team. We streven er voortdurend naar om het voertuig verder te ontwikkelen en te verbeteren. De verkoop van de 2.500e Flirt is een belangrijke mijlpaal voor Stadler en toont de uitstekende kwaliteit en prestaties van onze voertuigen aan.
Van Zwitserland tot de wijde wereld
Het succesverhaal van de Flirt begon met een baanbrekende opdracht van de Zwitserse federale spoorwegen (SBB) in 2002. Stadler won de aanbesteding om twaalf Flirt's te leveren aan Stadtbahn Zug en nog eens 30 Flirt's aan Basel S-Bahn. Deze eerste samenstellingen werden ongeveer twee jaar later in gebruik genomen en bleken erg populair bij passagiers.
De Flirt veroverde niet alleen de Zwitserse markt, maar werd ook internationaal zeer goed ontvangen. Met name Noorwegen is een van de belangrijkste afzetmarkten voor dit type trein geworden. De Noorse staatsspoorwegen NSB heeft in totaal 150 Flirt besteld voor gebruik op het voorstedelijke treinnetwerk van Oslo of als intercitytreinen. In maart van dit jaar tekende het staatsbedrijf Norske een ander contract met Stadler voor de productie en levering van maximaal 100 extra Flirt's. De grootste vloot van deze bestseller buiten Zwitserland is momenteel in dienst in Duitsland, waar bijna 500 voertuigen van dit type door verschillende vervoerders worden ingezet voor regionaal en regionaal expresvervoer.
Flirt in Nederland
Ook in Nederland is de Flirt niet meer weg te denken van het spoor. Waar de NS de trein in voornamelijk Zuid-Nederland gebruikt, wordt dit model trein ook ingezet bij Connexxion tussen Amersfoort en Ede-Wageningen, bij Arriva in Limburg waar deze zelfs de Duitse grens over gaat, in Overijssel bij Blauwnet en als doorontwikkeling met de WINK in Noord-Nederland bij Arriva als hybride-trein die zowel op bio-diesel als op batterijen kan rijden, of zelfs elektrisch.
Grote verscheidenheid aan modellen aandrijfopties
In 2015 bestelde de Italiaanse regio Valle d'Aosta de eerste Flirt-treinen met bimodale aandrijving. Maar ook met de WINK in Noord-Nederland is het overduidelijk dat de Flirt een modulaire trein is die eenvoudig en snel te bouwen is, en naar elke wens van de klant te leveren is. Zo is de Flirt met twee verschillende fronten aan te schaffen. De maximale snelheid bepaalt hierin vaak van welke front de trein voorzien wordt. Stadler noemt dit binnen hun portfolio de FLIRT 160 en de FLIRT 200. De dubbeldeks variant van de Flirt wordt de KISS genoemd. Ook deze rijdt in veel verschillende landen, en is technisch gezien haast gelijk aan de Flirt.
Naast modellen met volledig elektrische, diesel- of gemengde aandrijving produceert Stadler ook Flirt-treinen met alternatieve aandrijvingen zoals batterij en waterstof. Stadler levert bijvoorbeeld 55 FLIRT Akku-treinen op batterijen aan Nahverkehrsverbund Schleswig-Holstein (NAH.SH) en 58 FLIRT Akku-treinen op batterijen aan DB Regio in Duitsland. Het ontwikkelt ook de eerste Flirt op waterstof voor de Amerikaanse San Bernardino County Transportation Authority (SBCTA). Bovendien heeft Stadler met zijn FLIRT Akku-model het wereldrecord voor de langste reis in een batterij-aangedreven trein in batterijmodus.