Station Groningen in 2025 zeven weken onbereikbaar

Het station van Groningen zal in 2025 zeven weken onbereikbaar zijn vanwege de herindeling. (Foto: ProRail)
Het station van Groningen zal in 2025 zeven weken onbereikbaar zijn vanwege de herindeling. (Foto: ProRail)

Naar verwachting zal het vernieuwde station op Groningen op 7 juli 2025 door NS en Arriva in gebruik worden genomen. Op dat moment zou de benodigde zomerstremming van 7 weken er op zitten. Tijdens die periode zullen de nieuwe perrons en sporen worden vernieuwd om opgeleverd te worden.

De lange zomerstremming op het spoor in Groningen was al bekend vanaf de bouw dat de nieuwe passage begon, maar werd uitgesteld. Aanvankelijk was het de planning dat het station al dit jaar opgeleverd zou worden, en dat de stremming dit jaar plaats zou vinden. Maar dit is verschoven naar 2025. Zodra het vernieuwde station officieel in gebruik wordt genomen zal het volgens spoorbeheerder ProRail nog een jaar duren voordat de laatste projecten op het station afgerond worden.

Woensdagochtend kondigde Gedeputeerde Johan Hamster (ChristenUnie) aan dat het station van Groningen op 17 mei 2025 tijdelijk zal worden gesloten. In die periode zal aannemer Strukton de nieuwe ligging van de sporen naar Leeuwarden, Delfzijl/Eemshaven en station Europapark verbinden.

Doorgaand station

Het station zal dan in plaats van een kopstation een doorgaand station worden zodat er betere verbindingen kunnen worden gerealiseerd voor de treintrajecten van Arriva.

De provincie neemt het initiatief om ervoor te zorgen dat treinen vanuit Leeuwarden, Eemshaven en Delfzijl over enkele jaren doorrijden naar Europapark, Winschoten en Veendam. Hierdoor zullen zowel Groningen Noord als station Europapark, samen met andere populaire locaties in de stad, direct toegankelijk worden voor meer reizigers. Door deze ontwikkeling hoopt de provincie het gebruik van het openbaar vervoer te bevorderen.

Herindeling

Spoorvervoerder Arriva zal op het nieuwe station drie sporen en perrons krijgen. De intercity’s en sprinters van NS krijgen er straks elk twee. Alle perrons worden toegankelijk vanuit nieuwe aan te leggen poort-vrije passage die uitkomt op een nieuw stationsplein aan de zuidkant van het stationsgebied in de Rivierenbuurt. Ook wordt er een fietstunnel met een grote ondergrondse fietsenstalling gebouwd en een bustunnel. Die wordt deels tijdens de stremming in 2025 gebouwd. Het busstation zal volgens planning in 2026 worden geopend.

Vertraging

De opening van het vernieuwde station is vertraagd. Aanvankelijk werd gehoopt het station in 2023 te openen, maar dat is nu verschoven naar 2025 en 2026. Een recente oorzaak van de vertraging kwam door het niet kunnen storten van beton voor de fundering. Ook hebben archeologische vondsten de werkzaamheden voor een jaar vertraagd en werd er door een aannemer geconstateerd dat er 'onvoorzien kabel- en leidingwerk' aanwezig was.

Ook de verplichte treinvrije periode van 51 dagen om de sporen te herplaatsen is van de agenda geschrapt en moest opnieuw door ProRail worden verhuisd van 2023 naar 2025.