Oostenrijk tekent raamcontract voor maximaal 120 batterijtreinen van Stadler
De Oostenrijkse vervoerder ÖBB en treinbouwer Stadler hebben raamovereenkomst getekend voor maximaal 120 batterij-aangedreven treinen. De FLIRT Akku's zullen de huidige dieselvloot vervangen en zullen duurzaam gebruik maken op lijnen die slechts gedeeltelijk geëlektrificeerd zijn. De eerste overeenkomst zal in de loop van het najaar getekend worden voor de afroep van 16 treinstellen.
"Om de klimaatdoelstellingen te halen, moet het spoorvervoer op zijn beurt nog duurzamer worden. Daarom heeft Stadler zwaar geïnvesteerd in groene voortstuwingsoplossingen om dieselvloten te vervangen en heeft het de afgelopen jaren zijn positie als toonaangevende aanbieder van duurzaam spoorvervoer gevestigd - zowel in Europa als in de VS.”, zegt Peter Spuhler, voorzitter van de raad van bestuur van Stadler.
FLIRT Akku
De nieuwe treinen zijn FLIRT Akku-voertuigen die gebasseerd zijn op het bewezen FLIRT-model. Ze worden ingezet in de oostelijke regio van Oostenrijk, waar ze de huidige dieselvloot zullen vervangen. Het FLIRT Akku-model maakt duurzaam spoorvervoer mogelijk op niet-geëlektrificeerde baanvakken door de tractiebatterijen op te laden tijdens het rijden onder een bovenleiding. Het eerste ontwerp van de treinen voor de ÖBB is nog niet bekend gemaakt.
De trein heeft een actieradius van ongeveer 100 kilometer. Zo kan de regionale trein op bijna alle niet-geëlektrificeerde trajecten in bijvoorbeeld Oostenrijk op batterijen rijden. De moderne voertuigen op batterijen kunnen zowel met als zonder bovenleidingen rijden en kunnen tijdens het rijden of zelfs tijdens het remmen worden opgeladen. De batterij aangedreven Flirt heeft zijn capaciteiten laten zien met een wereldrecord om 224 kilometer volledig in batterijmodus af te leggen zonder tussentijds op te laden.
Stadler levert ook 55 Flirt Akku-voertuigen voor het lokale vervoersnetwerk NAH.SH in de Duitse deelstaat Sleeswijk-Holstein, 44 treinen voor het Pfalz-netwerk en 14 treinen voor het H-Netz van Deutsche Bahn. De treinstellen voor Sleeswijk-Holstein ondergaan momenteel goedkeuringstests en zullen later dit jaar in passagiersdienst gaan. Daarnaast zullen er ook testen gaan plaatsvinden voor de Amerikaanse markt.
Duurzame oplossingen
Naast treinen op batterijen gaat Stadler ook door met de ontwikkeling van railvoertuigen die op waterstof rijden. Deze maken een emissiearm spoorvervoer mogelijk, vooral op lijnen zonder bovenleiding. Stadler ontwierp en bouwde het eerste treinstel met waterstofaandrijving voor SBCTA in Californië (VS). Na een succesvolle testfase dit voorjaar moet het voertuig in 2024 in gebruik worden genomen. Het treinstel heeft inmiddels Europa verlaten voor transport naar Amerika.
Stadler levert ook 's werelds eerste smalspoortreinen met waterstofaandrijving voor de Italiaanse regio's Calabrië en Sardinië.