Station Rotterdam Blaak tot en met 7 augustus dicht vanwege werkzaamheden
Tot en met 7 augustus vernieuwt ProRail het spoor in de Willemsspoortunnel waar station Rotterdam Blaak in zit. Om deze reden stoppen er geen treinen op dit station. Tijdens de werkzaamheden worden oude houten dwarsliggers vervangen in duurzamere kunststof dwarsliggers. Ook zullen er nieuwe roltrappen geplaatst worden.
Twee jaar geleden vond er al groot onderhoud plaats in de tunnel waarbij er een hoop houten dwarsliggers vervangen werden. Maar nu wordt ook de rest vervangen. Het werk vindt plaats met een grote werktrein van de Oostenrijkse spooraannemer Swietelsky die ook in Nederland gevestigd zit. De houten dwarsliggers die verwijderd zullen worden voldoen niet meer aan de juiste kwaliteit. In de loop van de jaren zouden deze door urine van plassende reizigers aangetast zijn, waardoor ze zijn gekrompen.
De nieuwe dwarsliggers hebben dit probleem niet, maar zullen tegenwoordig toch niet meer vervuild raken. Binnen de NS rijdt een groot deel van het materieel namelijk met opvangbakken en speciale bioreactoren waardoor de urine en ontlasting niet meer op het spoor komt. Volgens Treinenweb.nl zouden er nog ongeveer 70 ICM-treinstellen zijn en ongeveer 10 (ongemoderniseerde) VIRM dubbeldekkers zijn die de uitwerpselen nog op het spoor storten. Op dit traject is de ICM overigens weinig te vinden.
Vervanging roltrappen
De roltrappen op station Rotterdam Blaak zijn aan het eind van hun levenduur en moeten daarom nodig vervangen worden. ProRail start tegelijk met de werkzaamheden in de Willemsspoortunnel. Daarna zijn er nog zes weken nodig om de roltrappen af te werken en in gebruik te nemen.
Treinverkeer tijdens de werkzaamheden
Van 30 juli tot en met 7 augustus rijdt NS met een aangepaste dienstregeling en stoppen er geen treinen op station Rotterdam Blaak. Er rijden bussen tussen Rotterdam Centraal en Rotterdam Blaak.
Vanaf 14 tot en met 22 oktober vindt de laatste fase plaats met een buitendienststelling van het station.