GreenCityTrip is op zoek naar extra rijtuigen voor hun treindiensten
GreenCityTrip oriënteert met reisorganisatie TUI in de aanschaf of het leasen van een grote hoeveelheid rijtuigen, meldt directeur Hessel Winkelmann in het Duitse Handelsblatt. Organisator FlyWise benadrukt dat er momenteel enkel georiënteerd wordt in welke soort rijtuigen geschikt zijn.
Rectificatie:
Per abuis werd in dit artikel, en in het Handelsblatt, gemeld dat TUI een grote hoeveelheid rijtuigen van NS heeft overgenomen. Organisator FlyWise heeft laten weten dat er op dit moment geen sprake is van een koop of lease van de rijtuigen:
"GreenCityTrip is op dit moment naar diverse type rijtuigen aan het kijken om de komende jaren te kunnen groeien. Zowel wij als TUI hebben op dit moment geen extra rijtuigen aangeschaft of geleased van NS of andere partijen. Wij zijn ons nog aan het oriënteren welke rijtuigen het meest geschikt zijn voor onze uitbreiding."
Het artikel is hierop aangepast en er zijn enkele alinea's geschrapt.
Onze excuses voor de foutieve berichtgeving,
Samen met TUI wil GreenCityTrip wil het aanbod van treinen versterken met de aankoop van rijtuigen. “We willen de rijtuigen gebruiken voor de dagdienst, maar we hebben een optie tot 250 stuks.” GreenCityTrip wil de rijtuigen laten fungeren als nachttrein. Momenteel worden er voor de treindienst rijtuigen van EuroExpress gebruikt die worden ingezet als Skitrein naar Oostenrijk, en sinds deze zomer ook naar Praag.
Sebastian Ebel, directeur van TUI, ziet slaaptreinen als een grote kans en wil hiermee geld verdienen door hotels op het spoor aan te bieden. Hij is ambitieus en gelooft niet dat het gebrek aan winstgevendheid bij andere nachttreinaanbieders, zoals SBB en ÖBB, een probleem zal vormen. TUI wil de nachttrein in combinatie met hotels exploiteren, vergelijkbaar met hun pakketreisaanbod. Op dit moment is alleen Praag een zomerbestemming, maar Ebel heeft plannen om de komende jaren uit te breiden naar Italië, Frankrijk en de Scandinavische landen. De toekomstige plannen van Ebel zijn om de reiziger straks te voorzien van luxere slaapcabines.
ICR rijtuigen
Hoewel er door de reisorganisatie nog geen besluit is genomen in de keuze van rijtuigen, zou er kunnen worden gekeken naar de ICR-rijtuigen die komende jaren massaal aan de kant gaan bij NS. Deze zijn 40 jaar en worden de komende jaren vervangen door het nieuwe ICNG-materieel.
De rijtuigen zijn volgens ingewijden makkelijk toe te laten tot het buitenland, zoals in Duitsland. Ook hebben de rijtuigen ongeveer zeven jaar geleden nog een revisie gehad waarmee ze ondanks hun leeftijd nog in prima te zetten zijn op het spoor.