Alstom presenteert eerste batterijaangedreven Coradia Continental

De eerste Alstom Continental die voorzien is van batterijaandrijving. (Foto: Alstom / Christophbusse.de)
De eerste Alstom Continental die voorzien is van batterijaandrijving. (Foto: Alstom / Christophbusse.de)

De Franse treinbouwer Alstom en de transportautoriteit van Midden-Saksen, Verkehrsverbund Mittelsachsen (VMS), hebben anerhalve week geleden in het Duitse Chemnitz de nieuwe batterij-aangedreven Coradia Continental-trein gepresenteerd. In 2024 zullen er elf treinstellen in dienst worden gesteld op de lijn Chemnitz-Leipzig.

Müslüm Yakisan, CEO van de regio Alstom in dit deel van Europa: "De presentatie van de eerste door Alstom ontwikkelde trein op batterijen is een belangrijke stap in deze richting. Met de Coradia iLint heeft Alstom ook ’s werelds eerste waterstoftrein in commerciële dienst in haar portfolio. Met waterstof- en batterijtreinen biedt Alstom haar klanten twee milieuvriendelijke alternatieve aandrijfoplossingen voor het spoor."

Batterijmodus

De treinstellen kunnen in batterijmodus een maximale snelheid van 160 kilometer per uur halen, en heeft een bereik van maximaal 120 kilometer en kan zowel onder bovenleiding als op niet-geëlektrificeerde baanvakken worden ingezet. De treinen bestaan uit drie delen en zijn 56 meter lang en bieden plaats aan 150 passagiers. De capaciteit van de krachtige lithium-ionbatterijen is berekend om een bovenleidingvrije werking op de lijn Chemnitz-Leipzig te garanderen.

De Duitse locaties Salzgitter en Mannheim zijn betrokken bij de productie van de batterij-elektrische treinen. Het systeem voor batterijtractie is ontworpen en geleverd door de vestiging van Alstom in het in Frankrijk gelegen Tarbes.

Aandrijvingen

Alstom maakt het mogelijk om diverse soorten aandrijvingen te realiseren in alle soorten treinen uit hun portfolio. Zo worden er voor Italië ook Coradia Stream waterstof-treinen geleverd voor de vervoerder FNM. De eerste testen zullen dit jaar nog plaatsvinden. Opvallend is dat de waterstofmodule een apart tussendeel is, wat ook veel gebruikt wordt door treinbouwer Stadler.