ProRail: Vanaf 2025 gaat station Heiloo op de schop
Ergens in 2025 zal spoorbeheerder ProRail het station van Heiloo onder handen gaan nemen met een make-over. Ondanks de optimistische plannen, lijkt er nog steeds onduidelijkheid te bestaan over zowel het exacte ontwerp als de aanwezigheid van een stationsklok.
De plannen voor de vernieuwing van het Noord-Hollandse station werden door Streekstad Centraal bekend gemaakt. Spoorbeheerder ProRail kon tegenover de nieuwspagina de plannen bevestigen. "De entree krijgt een groene uitstraling." De gehele operatie vereist een grondige voorbereiding. Jeroen Wienen, de woordvoerder van ProRail, heeft aan Streekstad Centraal laten weten dat de renovatie naar schatting ongeveer 3,5 miljoen euro zal kosten, en volledig door ProRail wordt gefinancieerd.
Vernieuwing hard nodig
De vernieuwing is ook hard nodig, want het huidige ontwerp uit 1978 die ontstaan is uit een standaard ontwerp, begint al roestplekken te krijgen door regenwater. Om de veiligheid te garanderen zijn er in de loop van de tijd noodreparaties uitgevoerd. "De draagconstructie gaan we hergebruiken", vertelt Wienen. "Wat anders wordt is dat de kap een soort luifel krijgt bij de entree, schuin omhoog, en er komt een houten plafond." Het nieuwe ontwerp zal een duurzame uitstraling geven, belooft de woordvoerder namens ProRail. Ook zullen er zonnepanelen worden aangebracht om stroom voor het station op te wekken.
Onduidelijkheid over ontwerp
Hoewel het ontwerp door de spoorbeheerder met zorg is uitgewerkt, heeft er in Heiloo enige kritiek geklonken. Dit kwam doordat per abuis een ander, aanzienlijk duurder ontwerp aan de gemeente was voorgelegd. Hierin werden de stationsnaam en een klok op de gevel getoond. "We hebben ontwerpvoorschriften voor letters en een klok op de gevel van stations, die zijn afhankelijk van reizigersaantallen. Dat heeft onder andere te maken met de kosten, want die lopen flink in de papieren.", legt Wienen uit. Station Heiloo ligt ruim onder het aantal vereiste instappers zitten waardoor de extra elementen niet geplaatst zullen worden. Wel komt er bij de ingang een simpele klok, en zal het nieuwe ontwerp ondanks het missen van de stationsnaam op de gevel herkenbaar blijven als een station.