Storing op rangeeremplacement Kijfhoek zorgt voor vertraging in goederenvervoer
Het goederenvervoer per trein door DB Cargo ondervindt bij enkele treinen aanzienlijke vertragingen als gevolg van een ernstige storing op het rangeerterrein Kijfhoek. Spoorbeheerder ProRail heeft momenteel geen idee wanneer de problemen zijn opgelost.
Dinsdagmiddag meldde ProRail dat er in de nacht van donderdag op vrijdag water is binnengedrongen in een machinekamer waarin 126 elektromotoren zich bevinden. Hierdoor werd het rangeerproces waarin wagons automatisch gerangeerd worden via het 'heuvelen' plotseling onbruikbaar. Het rangeerterrein speelt een belangrijke rol in het goederenvervoer, vooral tussen de haven van Rotterdam en het achterland. Daarnaast was een deel van het terrein al buiten gebruik vanwege renovatiewerkzaamheden.
Handmatig rangeren
Normaal wordt er op Kijfhoek gebruik gemaakt van heuvelen. Dit is een methode voor het rangeren van goederentreinen waarbij wagons op basis van hun bestemming worden verdeeld over verdeelsporen. Dit gebeurt door wagons te ontkoppelen, groepen te vormen, en deze over een heuvel te duwen. De wagons rollen zelfstandig naar beneden en wordt via wissels naar een specifiek verdeelspoor geleid, waar wagons met dezelfde bestemming worden gekoppeld.
Nu dit systeem momenteel onbruikbaar is, wordt er teruggegrepen op handmatig rangeren. Dit houdt in dat wagons met locomotieven op hun plaats moeten worden gezet, waarna de locomotieven over een ander spoor meer dan 4 kilometer moeten terugrijden. Dit leidt tot vertragingen in het rangeren.
DB Cargo heeft inmiddels zoveel mogelijk sorteerwerk verplaatst naar andere rangeerterreinen in Rotterdam, Vlissingen en de Duitse steden Hagen en Keulen. Het laatste paar heeft echter beperkte ruimte beschikbaar vanwege de aanhoudende renovatiewerkzaamheden op Kijfhoek.
"Dat is de klassieke manier van rangeren, die kost heel veel tijd en mankracht", legt woordvoerder Jelle Rebbers van DB Cargo tegenover het AD uit: "Nu lukt dat nog, doordat de collega's allemaal bereid zijn extra diensten te draaien, maar dat houdt natuurlijk een keer op. Gelukkig tonen onze klanten begrip. Die zien ook wel dat dit botte pech is." ProRail geeft aan blij te zijn dat DB Cargo bereid is flexbiliteit te tonen.
Water in machinekamer
Volgens ProRail deed het probleem zich voor tijdens het wegpompen van water uit een bouwkuip, waar funderingsplaten voor nieuwe railremmen werden geïnstalleerd. Dit water had eigenlijk in de sloten moeten stromen, maar om onbekende redenen kwam het in de machinekamer terecht. Het water is inmiddels weggepompt, waardoor ProRail nu de omvang van de schade kan vaststellen.
Bron: AD