Arriva wil komende jaren 26 trajecten overnemen

Een FLIRT van Arriva die in Limburg rondrijdt. (Foto: Rob Dammers)
Een FLIRT van Arriva die in Limburg rondrijdt. (Foto: Rob Dammers)

Vervoersbedrijf Arriva heeft aangekondigd dat ze vanaf 2026 hun diensten willen uitbreiden naar diverse spoorroutes in Nederland waar op dit moment nog treinen van NS actief zijn. Dit besluit is bevestigd door een woordvoerder van Arriva, nadat de Volkskrant hierover schreef. Het bedrijf heeft voor de uitbreiding verzoeken ingediend bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Het gaat om 24 trajecten met stoptreinen en 2 trajecten met intercities die momenteel nog in handen zijn van de NS. Onder meer Apeldoorn - Enschede, Zwolle - Utrecht, Arnhem - Ede Wageningen en Lelystad - Amsterdam vallen onder de spoorlijnen. Ook heeft de vervoerder zijn zinnen gezet om vanaf 2027 de intercity naar Brussel over te nemen.

Momenteel rijdt Arriva, een dochterbedrijf van de Deutsche Bahn nog op de spoorlijnen in Noord-Nederland, de Achterhoek in in Zuid-Limburg waarbij er ook een internationale verbinding is naar Aken en vermoedelijk eind dit jaar ook naar Luik. De vervoerder kampt de laatste maanden met veel uitvallende treinen vanwege personeelstekort. Voornamelijk in Limburg is hier veel sprake van.

Planning

Volgens de planning van Arriva worden er bijna elk jaar een stukje spoor van het hoofdrailnet afgesnoept. Als materieel wil de vervoerder de Flirt van Stadler inzetten. Deze is volgens hun binnen enkele jaren te leveren, en wordt momenteel op een groot deel van Nederland ingezet op regionale lijnen. De Flirt is bij Stadler leverbaar als zowel regionale trein als intercity.

2026 Amsterdam - Hoofddorp, Apeldoorn - Enschede, Eindhoven - Heerlen, Lelystad - Zwolle
2027 Amsterdam - Brussel, Zwolle - Utrecht
2028 Zutphen - Wijchen, Arnhem - Dordrecht, Arnhem - Ede Wageningen, Den Bosch - Deurne, Weert - Tilburg Universiteit
2029 Vlissingen - Breda, Dordrecht - Roosendaal, Den Haag - Dordrecht
2031 Utrecht - Almere, Utrecht - Hoofddorp, Rhenen/Veenendaal - Breukelen/Amsterdam Centraal, Den Bosch/Tiel - Woerden/Gouda, Utrecht - Baarn
2032 Amersfoort Vathorst - Amsterdam, Almere Oostvaarders - Den Haag, Lelystad - Amsterdam
2033 Uitgeest - Rotterdam, Amsterdam - Zandvoort aan Zee, Amsterdam - Hoorn, Den Haag - Haarlem

Overname Hoofdrailnet

De over te nemen trajecten vallen onder het Hoofdrailnet waar NS momenteel op rijdt, en een monopoliepositie op heeft. De overheid heeft eerder het hoofdrail tot 2033 opnieuw gegund aan NS, maar volgens Arriva mist er nog een handtekening waardoor zij een gooi kunnen wagen om de trajecten in handen te kunnen krijgen. "Daarom is nu het moment om onze plannen bekend te maken en aan te vragen voordat er onomkeerbare besluiten worden genomen tot 2033 waardoor de reiziger uitzicht op beter ov voor langere tijd wordt ontnomen.", laat een woordvoerder weten.

Kritiek op alleenrecht NS

Er klinkt veel kritiek op de gunning van de hoofdconcessie aan NS. De Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN) waaronder naast Arriva ook de regionale vervoerders Qbuzz en Keolis vallen, heeft eveneens aangekondigd dat ze verdere juridische stappen zullen ondernemen zodra de definitieve gunning van het hoofdrailnet aan NS volledig is afgerond.

Ook vanuit Brussel klinkt er kritiek op de gunning van de hoofdrailnetconcessie aan NS. De Europese Commissie heeft een procedure ondernomen tegen Nederland. Volgens de Commissie schendt deze toewijzing de Europese mededingingsregels. De Europese Commissie verzoekt de Nederlandse regering om zich te houden aan de EU-regels voor het aanbesteden van openbaar vervoer per spoor, waarbij de inbreukprocedure kan uitlopen tot een rechtszaak bij het Europees Hof van Justitie. Demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen benadrukt echter dat het besluit over de concessie reeds in 2020 is genomen en herhaaldelijk door een grote meerderheid van de Tweede Kamer is gesteund.