NS kijkt met tevredenheid naar inzet van ICNG
De NS kijkt met alle tevredenheid naar de inzet van de ICNG in de dienst van de Intercity Direct op het HSL-spoor. Bijna een half jaar geleden begon NS met de publieke testritten in de dienstregeling op het binnenlandse spoor. De vervoerder geeft aan dat ze de prestaties van de trein zien groeien.
Momenteel is de tiende trein al in de dienstregeling geïntroduceerd. Inmiddels mogen er al ruim 350 machinisten plaatsnemen op de stoel. Na de eerste inzet tussen Amsterdam en Rotterdam is in juli ook Den Haag - Eindhoven aan de trajecten toegevoegd. Tussen de 80 en 85 procent van de ICNG-treinen komt op tijd aan. Dat is vergelijkbaar met de andere treinen op dit traject. Reizigers waarderen de trein met een 8,1. Ze geven aan zich veilig te voelen in de trein (8,4), ervaren de verlichting als prettig (8,4) en zijn te spreken over het rij- en zitcomfort (8,3).
Prestaties verbeterd
Op dit moment hebben de treinstellen al 200.000 kilometer met reizigers gereden. In het begin van de periode werden er nog een aantal kinderziekten gevonden. Maarten Bakker, programmamanager ICNG bij NS: "Pas in de dienstregeling, als veel reizigers van de trein gebruikmaken, zie je hoe de trein zich gedraagt. Zodra we ergens niet tevreden over zijn, bespreken we dit met fabrikant Alstom. Zij zorgen dan voor een oplossing en die wordt vervolgens weer getest."
Een van de kinderziekten was dat de binnendeuren soms haperden. "Treinfabrikant Alstom heeft hier aanpassingen aan gedaan en nu werken de binnendeuren zoals het hoort." vertelt Bakker. Ook krijgen machinisten in enkele gevallen een onterechte melding die ervoor zorgt dat de trein niet direct kan vertrekken. "Vergelijk dit met het onterecht branden van een oranje lampje op het dashboard van je auto. Dit kan ertoe leiden dat de trein later vertrekt. Deze zogenaamde vertrekvertraging wordt vaak ingelopen tijdens de rit, omdat de trein harder kan rijden dan de huidige treinen. Fabrikant Alstom werkt nu aan een software-update die dit gaat verhelpen. In de tussentijd kan de trein gewoon blijven rijden.
Ook Roel Okhuijsen, directeur nieuw materieel bij NS, kijkt tevreden naar de inzet van de nieuwe intercity's: "We zijn tevreden hoe het testprogramma verloopt en zien de prestaties vooruitgaan. Daarmee kunnen we steeds meer treinen in het testprogramma opnemen.
Levering
Met treinfabrikant Alstom is afgesproken dat die vanaf dit najaar één trein per week levert. Als die treinen er zijn en de testritten zoals nu blijven verlopen, kunnen voor het einde van dit jaar alle treinen Amsterdam - Breda volledig door de ICNG vervangen worden. Het is volgens de NS de bedoeling dat vanaf 2024 de ICNG verder instroomt op de trajecten Den Haag-Eindhoven, Amsterdam-Rotterdam. Ook zal de NS dan starten met de instroom in de reizigersdienst naar Leeuwarden/Groningen en naar Brussel.
In het voorjaar is bij de bouw van de treinstellen ontdekt dat oudere gebouwde treinstellen niet kwalitatief genoeg zouden zijn voor aflevering aan NS. Deze treinstellen zijn niet aan NS afgeleverd en staan verdeeld op diverse opstelterreinen in Duitsland en Polen te wachten op verdere behandeling bij Alstom. De NS meldt hierover tegenover Treinenweb.nl dat ze samen met fabrikant Alstom afspraken hebben gemaakt over de oplossing. Alstom heeft voor deze werkzaamheden een extra productielijn opgezet. De eerste treinen die hieruit voortkomen worden dit najaar verwacht.
Het artikel gaat na de foto verder.
Testfase ICNG naar Brussel
De NS is deze week gestart met de eerste testritten van de nieuwe ICNG naar België. Dit is de volgende stap van de introductie van deze snelle trein die met 200 km/u over de hogesnelheidslijn rijdt. Uiteindelijk zullen er straks 21 treinstellen zijn die tussen Amsterdam en Brussel-Zuid gaan rijden, en die bestaande getrokken ICR-Rijtuigen zullen vervangen. Deze nieuwe trein is kenmerkend aan het nieuwe 'flow'-design aan de buitenkant met grote witte NS-logo's op elk rijtuig. Afgelopen week is de ICNG-België variant toegelaten en deze week start NS met het besloten testprogramma van en naar Brussel. In de loop van volgend jaar mogen ook hier de reizigers instappen.
Okhuijsen vervolgt: "Ook zijn we blij dat we nu ook met de testritten van de Belgische variant kunnen starten. Deze snelle ICNG gaat rijden op een nieuwe verbinding naar Brussel waarmee reizigers in 2025 zo’n 45 minuten korter onderweg zijn dan nu. In iets meer dan twee uur verbinden we Amsterdam met Brussel.
Intercity Nieuwe Generatie
De NS heeft 99 enkeldeks-treinstellen van het type Coradia Stream bij Alstom besteld. Hiervan zullen er voor de binnenlandse dienst 49 vijfdelige treinstellen en 27 achtdelige stellen geleverd worden. Voor de treindienst van Amsterdam naar Brussel komen er 21 achtdelige stellen die een extra toilet en meer bagageruimte hebben. Ook loopt er een bestelling van twee treinstellen die hieraan gelijkwaardig is maar geschikt is om naar Duitsland te rijden als vooruitzicht op een eventuele Intercity naar Aken. Zodra hier meer zekerheid over kan de NS overgaan op de bestelling van extra treinen vanuit een optie in het huidige leveringscontract.
De NS heeft tegenover Treinenweb.nl laten weten dat de levering van de resterende niet-kwalitatieve treinstellen bij fabrikant Alstom wordt aangepakt. Het artikel is hierop aangepast.