Deutsche Bahn wil stations in Berlijn vernieuwen vanwege stijging van reizigers

Het station Berlin Hbf dreigt uit zijn jasje te groeien. (Foto: Treinenweb.nl)
Het station Berlin Hbf dreigt uit zijn jasje te groeien. (Foto: Treinenweb.nl)

De afgelopen jaren is het aantal reizigers op de treinstations van Berlijn sterk gestegen, waaronder ook op Berlijn Hauptbahnhof. Hierdoor staan de perrons met regelmaat overvol met reizigers, wat de veiligheid in het geding brengt. Om dit aan te pakken wil Deutsche Bahn diverse station, waaronder het centraal gelegen station, grondig vernieuwen.

Vanwege het sterk toenemende aantal reizigers wil Deutsche Bahn het hoofdstation van Berlijn renoveren, meldt de Duitse media N-TV. "Als reizigers daar met hun koffers staan, is het erg krap. Als we het aantal passagiers weer willen verdubbelen, moeten we ofwel extra uitgangen bouwen zodat de perrons sneller leeg raken, ofwel de ruimte daar vergroten", aldus bedrijfsvertegenwoordiger Alexander Kaczmarek van Deutsche Bahn in een interview met  "Tagesspiegel.

Ook redacteur Ariën van Treinenweb.nl kan dit beamen nadat hij vorig jaar in Berlijn op reis was. "Ook op het perron waar de Intercity van Berlijn naar Amsterdam aankomt is het soms gevaarlijk druk. Je kan op sommige plekken met moeite over het perron lopen om naar je juiste wagon te begeven. Ik kan mij indenken dat er nodig wat moet gaan veranderen om de veiligheid te kunnen garanderen als het passagiersaantal blijft groeien."

Lichtkoepels

De meeste drukte is te vinden langs vier regionale en langeafstandslijnen op de bovengelegen sporen van het hoofdstation. Deze perrons worden al lang bekritiseerd door reizigers. Zo zouden de lichtkoepels die een blik naar de stationhal bieden overbodig zijn, en zorgen deze voor smalle plekken op het perron.

Hoewel het ontwerp van het station is vastgelegd door het architectenbureau GMP Architekten, weerhoudt deze regel niet dat de Deustche Bahn alsnog een aanpassing wil doorvoeren. "Toch moet het station functioneren. Uiteindelijk is het een vervoersvoorziening en geen kunstwerk. We moeten naar oplossingen zoeken", staat er in het verkenningsrapport te lezen.

Stijging aantal passagiers

De aanleiding voor de verbouwing is de sterke stijging van het aantal passagiers, aldus Kaczmarek. Van de 50 grootste treinstations in Duitsland liggen er 24 in Berlijn. "Het aantal reizigers op deze stations is de afgelopen tien jaar met 30 procent toegenomen. De infrastructuur staat enorm onder druk." Dit is ook de reden waarom er problemen zijn met de stiptheid van de treinen.

Naast het centraal station wil de Deutsche Bahn ook de perrons van andere stations op de S-bahn vernieuwen, waaronder de stations Alexanderplatz, Friedrichstrasse en Zoologischer Garten. "Vooral op de S-bahn is de beperkende factor voor de frequentie nu het in- en uitstappen op de stations. Kijk naar de Alexanderplatz. Als daar veel passagiers uitstappen, staat alles op het perron", aldus Kaczmarek. Ook zouden volgens hem hekken op bepaalde locaties kunnen helpen.