Stichting 2454 CREW breidt collectie uit met een oude diesellocomotief en rijtuig
De Stichting 2454 CREW heeft opnieuw een nieuwe locomotief verworven. Het gaat om locomotief 662, een oude diesel-elektrische rangeerlocomotief die jarenlang in Drachten als een stilstaand monument zijn tijd heeft doorgebracht. Het voertuig is op woensdag 11 oktober met een dieplader naar een nieuwe bestemming gebracht.
De locomotief vormt een uitbreiding op de grote verzameling aan locomotieven en railvoertuigen waarover de Stichting 2454 CREW bezit. Voornamelijk zijn dat een aantal diesel-elektrische locomotieven, maar ook een elektrische MotorPost, een Materieel '64 trein en een oude elektrische 'Blokkendoos' uit 1924. Met de komst van de verworven locomotief maakt de organisatie de belangrijkste reeks aan diesellocomotieven van NS compleet.
Geschiedenis van de 'Hippels' en 'Bakkies'
De NS-locseries 500, 600 en 700 zijn diesel-elektrische locomotieven die tussen 1946 en 1998 werden ingezet door de Nederlandse Spoorwegen. Locomotieven van dit type dragen de bijnamen Bakkie of Hippel. Hun geschiedenis komt uit de periode toen de Tweede Wereldoorlog ten einde was. Vanuit Engeland bracht de Engelse defensie een aantal van deze locomotieven mee. Tien daarvan bleven na een ruil bij NS die uiteindelijk nog eens honderd locomotieven van dit type aanschafte bij English Electric Company (EEC) te Londen. In de jaren dat ze bij NS als rangeerlocomotief dienst deden zijn de locomotieven verder doorontwikkeld met andere remsystemen, motoren en zelfs radiografische bediening. Door deze acties zijn er een aantal locomotieven vernummerd. In totaal beschikte de NS op het hoogtepunt over 125 van deze diesel-elektrische locomotieven die een maximumsnelheid hadden van 32 kilometer per uur en een maximaal vermogen van 400 pk.
Levensloop diesellocomotief 662
De 662 is in 1956 door de fabriek afgeleverd aan NS en is in 2004 in met pensioen gegaan bij NedTrain, wat tegenwoordig NS Techniek heet. Omdat de NS af wou van hun diesellocomotieven uit de 600-serie, werden er een aantal te koop gezet. Uiteindelijk was het Rotterdam Rail Feeding die er zeven heeft overgenomen waarbij de 662 als pluk-locomotief werd ingezet, een status waarbij de trein niet meer zal rijden en enkel gebruikt wordt om er reserveonderdelen uit te halen om de andere locomotieven op de baan te kunnen houden.
Op 6 mei 2010 werd de locomotief overgedragen aan de stichting Spoorverleden Drachten die de herinnering aan de tramlijn tussen Groningen en Drachten en het spoorvervoer bij Philips levend wou houden, en verhuisde deze vanaf Rotterdam Feijenoord naar Drachten, waarna die uiteindelijk jarenlang bij de Philipsfabriek als monument gestaan heeft. Vanwege de herinrichting van het fabrieksterrein moest de locomotief uiteindelijk gaan wijken waarna de de Stichting 2454 CREW zich over de locomotief ontfermd heeft.
Extra aanwinst: Postrijtuig
Al eerder had de Stichting 2454 CREW het voormalige motorpost-rijtuig mP2029 overgenomen. Inmiddels is sinds deze week bij de collectie een bijpassende Hpost-rijtuig (van het type Hbbkkss) bijgekomen. Deze is van de S.T.A.R. uit Stadskanaal overgenomen nadat deze geruild is voor een ander rijtuig. Met het overgenomen rijtuig zal de Motorpost, die geregeld op het spoor te zien is in de kleurstelling van het vroegere PTT Post, compleet zijn. Een ander postrijtuig uit deze serie is eigendom van het Spoorwegmuseum.