Kosten elektrificatie en spoorverdubbeling Maaslijn lopen opnieuw op
De elektrificatie van de Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond loopt mogelijk op tot 358 miljoen euro. Dat heeft het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bekend gemaakt. Al eerder werd er 346 miljoen euro verwacht. De bijkomende 12 miljoen euro wordt verdeeld tussen de provincie Limburg en de overheid.
De aanbesteding voor dit project is gewonnen door Swietelsky Rail Benelux. De vernieuwde Maaslijn moet naar verwachting tegen het einde van 2027 gereed zijn. Momenteel maken dagelijks 22.000 reizigers gebruik van een dieseltrein op enkel spoor, maar de spoorlijn zal deels worden verdubbeld en geëlektrificeerd. Voor de elektrificatie van de spoorlijn zullen er nieuwe elektrische FLIRT-treinen worden geleverd.
Vertraging
Nadat in 2008 al afspraken waren gemaakt voor de uitbreiding van de infrastructuur is er als gevolg van wijzigingen in het project vertraging opgetreden en zijn er inmiddels hogere kosten. Voor het project was aanvankelijk 154,6 miljoen euro uitgetrokken, waarvan 50 miljoen euro door het Rijk. In maart 2019 werd besloten om het budget te verhogen tot 213 miljoen euro. Het Rijk betaalt totaal 60 miljoen euro, terwijl Limburg 99,9 miljoen euro neertelt, Noord-Brabant 31,6 miljoen euro en Gelderland 21,5 miljoen euro.
De Maaslijn zou in 2020 geëlektrificeerd moeten zijn, maar vanwege de vertragingen en de extra kosten zal dit pas in 2027 worden afgerond. Als gevolg van grote risico’s in de levering van materialen, prijsverhogingen en daardoor vertragingen in de oplevering als gevolg van de oorlog in Oekraïne heeft spoorbeheerder ProRail op 14 april 2022 na uitstel de aanbestedingsprocedure voor de elektrificatie van de Maaslijn besloten in te trekken. Door deze stap is een vertraging van de realisatie van het project naar eind 2027 onvermijdelijk geworden.
'Een belangrijke stap'
Gedeputeerde Jasper Kuntzelaers (mobiliteit) van de provincie Limburg reageert verheugd: "Dit is een belangrijke stap, waardoor onze scholieren, studenten, en iedereen die met de Maaslijn naar zijn of haar werk of andere bestemming reist, vanaf 2027 met nieuwe, betrouwbare en duurzame treinen kan reizen. De kans op vertragingen is door gedeeltelijke verdubbelingen aanzienlijk kleiner."
Demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen: "Het is ongelofelijk goed nieuws dat de schop nu echt de grond in kan. Voor reizigers is het enorm belangrijk dat de Maaslijn wordt opgewaardeerd en dat er straks minder kans op vertragingen is."