NS schrapt plannen voor spitsheffing vanwege gebrek aan draagvlak
De NS schrapt de plannen voor de spitsheffing waarbij de tarieven tijdens de spits omhoog zouden gaan, en verlaagd werden op de rustige momenten. Volgens NS-topman Wouter Koolmees zou er weinig draagvlak zijn. Binnen de politiek werden de plannen niet toegejuicht, maar ook reizigersorganisaties uitten kritiek.
De spitsheffing, die als omstreden werd beschouwd, moest ervoor zorgen dat treinen tijdens de spits minder druk zouden zijn. Deze aanpak kreeg echter veel kritiek, omdat niet iedereen de flexibiliteit kreeg om te kiezen wanneer ze met de trein kunnen reizen.
'Foute inschatting'
Koolmees heeft donderdag op Radio 1 aangekondigd dat de spitsheffing van tafel is. Eerder werd al in het nieuwe concessiecontract van de NS opgenomen dat de organisatie eerst naar alternatieve maatregelen moet kijken voordat ze overgaan tot het verhogen van de treintarieven tijdens de spitsuren. De topman geeft toe dat er door hen een foute inschatting gemaakt is: "We hadden een systeem bedacht waarbij 80 procent van de kaartjes goedkoper zou worden in de daluren. Om dat te financieren hadden we de spitsheffing bedacht."
Klimaatticket mogelijk
De NS-topman benadrukt nog steeds het belang van het spreiden van reizigers, maar de NS zal niet meer kijken naar spitsheffing. "We hebben geconstateerd dat daarvoor geen draagvlak is."
Als mogelijk alternatief staat hij positief tegenover het idee van een klimaatticket, zoals voorgesteld in verkiezingsprogramma's van GroenLinks-PvdA en D66. Dit betreft een ticket waarmee reizigers goedkoper buiten de spitsuren kunnen reizen, waardoor de trein een duurzamer en kostenefficiënter vervoermiddel wordt dan de auto. De kosten hiervoor zouden dan door de overheid worden gedragen in plaats van door de spitsreiziger. In de omliggende landen is een dergelijke ticket ook in de verkoop gegaan.