Trenitalia tekent contract voor levering Frecciarossa treinen die geschikt zijn voor in Nederland
Treinbouwer Hitachi Rail heeft een contract getekend om het Italiaanse Trenitalia te voorzien van nog eens 30 hogesnelheidstreinen van het type ETR1000, ook beter bekend als de Frecciarossa, meldt Railway Gazette vrijdag.
De nieuwe treinen zullen naast een vernieuwd interieur ook geschikt zijn op het Nederlandse spoor te rijden. Het contract heeft een waarde van 861 miljoen euro. Er is in het contract een optie vrijgehouden van 287 miljoen euro voor nog eens 10 extra treinstellen. Met dit laatst getekende contract komt het aantal treinstellen uit op 94 stuks. Sinds 2010 zijn er al 58 gebouwd, en zes staan al op de lijst om geleverd te worden. Als de levering van start gaat zullen ze vanaf het voorjaar in 2026 geleverd worden met een tempo van acht tot tien treinstellen per jaar. De bouw zal plaatsvinden in Pistoia en Napels.
Geschikt voor Nederland en andere landen
De 30 treinstellen in de laatste bestelling zullen de belangrijkste kenmerken van voorheen behouden, inclusief de rode kleurstelling. Wel zullen de nieuwe treinstellen een vernieuwd interieur krijgen. technisch worden ze ook geschikt gemaakt voor (hogesnelheids) spoorlijnen in Frankrijk, Duitsland, Spanje en Oostenrijk, Zwitserland, België en Nederland, waarbij de trein tijdens het rijden kan schakelen tussen verschillende spanningen en signaleringssystemen. De maximumsnelheid van deze hogesnelheidstrein is 350 kilometer per uur.
Internationale verbinding van Qbuzz
De aanschaf van de nieuwe treinen lijkt naadloos aan te sluiten op de plannen van Qbuzz, een in Nederland actief dochterbedrijf van het Italiaanse bedrijf FS Group, die ook Trenitalia exploiteert. De Nederlandse vervoerder is op het spoor momenteel enkel actief op de Merwedelingelijn tussen Dordrecht en Geldermalsen, maar gaf in juni van dit jaar aan een 'open-access' verbinding te willen realiseren tussen Amsterdam-Eindhoven, Amsterdam-Berlijn en Amsterdam-Parijs.