Ontwikkeling van Lelylijn en Nedersaksenlijn waarschijnlijk voorlopig in ijskast
De ontwikkeling van de toekomstig Lelylijn en de Nedersaksenlijn wordt voorlopig in de ijskast gezet. Het vooronderzoek doen naar de aanleg en financiering ervan wordt op de lange baan geschoven.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft woensdagavond in Den Haag overleg gevoerd met de commissarissen van de Koning van Groningen, Friesland en Drenthe. Tijdens deze bijeenkomst werd door het kabinet bekendgemaakt dat er voorlopig geen onderzoek komt naar de aanleg van de Lelylijn en de Nedersaksenlijn, ondanks dat deze projecten wel in het regeerprogramma en de troonrede werden genoemd. Er is tot nu toe niet meer dan 3 miljard euro vrijgemaakt voor de Lelylijn. De Nedersaksenlijn wordt begroot op 1,7 miljard euro, waarbij er al 85 miljoen euro is gereserveerd.
Lelylijn
De Lelylijn is een voorgestelde treinverbinding tussen Groningen en Lelystad, die de reistijd naar de Randstad met zo’n 45 minuten zou kunnen verkorten. Hoewel het kabinet in het coalitieakkoord aangaf deze snelle verbinding te willen realiseren, blijkt dat de kosten flink hoger zijn dan de oorspronkelijk geraamde 3 miljard euro. Afhankelijk van de gekozen route, variëren de kosten nu tussen de 8 miljard en 21,4 miljard euro, waarbij de meest waarschijnlijke optie op 13,8 miljard euro wordt geschat.
Nedersaksenlijn
Deze week presenteerde de Stichting Nedersaksenlijn, een samenwerkingsverband van gemeenten, provincies en het bedrijfsleven, een nieuw bidbook in de Tweede Kamer. Hierin stelt de stichting dat de aanleg van de Nedersaksenlijn, ondanks de kosten van 1,7 miljard euro, zichzelf kan terugverdienen en zelfs het driedubbele kan opleveren. De spoorlijn die Groningen met Enschede moet verbinden, mist nog het spoor tussen Stadkanaal en Emmen. De lijn zou volgens hen nieuwe investeringen aantrekken voor werkgelegenheid, onderwijs, woningbouw en andere infrastructuur in de regio.
Volgens Melle Mulder, voorzitter van de stichting, kan de rijksoverheid daarnaast rekenen op ongeveer 4,7 miljard euro aan belastinginkomsten als de plannen voor de bouw van 50.000 woningen en bedrijven langs de lijn gerealiseerd worden.
Strijd
De noordelijke provincies geven de strijd voor de aanleg van de Lelylijn en Nedersaksenlijn niet op. Ze blijven campagne voeren en spreken nog steeds met de staatssecretaris, in de aanloop naar het debat in de Tweede Kamer. De coalitiepartijen BBB en NSC hebben staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer gevraag dom wat meer helderheid te geven.
De Groningse Commissaris van de Koning, René Paas, benadrukt dat het kabinet niet vast hoeft te houden aan de 75 procent-norm voor investeringen. Volgens Paas is deze norm, bedoeld om het ministerie te beschermen tegen onderzoeken naar onhaalbare plannen, niet van toepassing op de Lelylijn en Nedersaksenlijn omdat deze wél kansrijk zijn.
Op 25 november zal de Tweede Kamer over deze spoorlijnen debatteren. Mochten de twee coalitiepartijen hun steun voor de plannen behouden, dan is er nog steeds kans dat de aanleg wordt doorgezet.