ProRail start bewustwordingscampagne tegen risicovol gedrag op spoorwegovergangen
Nog steeds vinden er ongelukken plaats op overwegen, een groot deel daarvan wordt veroorzaakt door risicovol gedrag. Dit jaar zijn er op overwegen al zeven doden gevallen door het negeren van het rode licht of door zigzaggend de spoorbomen voorbij te gaan. Om mensen hiervan bewust te maken heeft spoorbeheerder ProRail een campagne opgezet om veilig gedrag te vergroten.
De afgelopen zes jaar waren er in Nederland 206 aanrijdingen op overwegen. Uit cijfers blijkt dat ook het aantal incidenten waarbij de oorzaak risicovol gedrag is, is toegenomen. Daarom start ProRail een bewustwordingscampagne om veilig gedrag bij overwegen te vergroten. Hierbij wordt ook sociale media ingezet.
Onveilig gedrag
ProRail stelt een harde conclusie: "Er vallen meer dodelijke slachtoffers als gevolg van risicogedrag van de overweggebruiker dan gewonden. Dat betekent dat dit soort risico’s in de meeste gevallen een dodelijk gevolg heeft."
ProRail benadrukt het belang van veiligheid op overwegen, plekken waar verschillende verkeersstromen elkaar kruisen en gevaar op de loer ligt. De nieuwe campagne richt zich specifiek op langzame verkeersdeelnemers tussen de 18 en 55 jaar, zoals voetgangers, fietsers en bestuurders van brommers en scooters. Het doel is om het publiek te waarschuwen dat geen enkele reden goed genoeg is om het rode licht bij een overweg te negeren.
Maatregelen
Om het aantal ongelukken terug te dringen, voert ProRail meerdere initiatieven uit. Eén daarvan is het NABO-programma, waarbij Niet Actief Beveiligde Overwegen beveiligd of opgeheven worden. Daarnaast zijn begin dit jaar flitscamera’s geplaatst bij overwegen om hardere actie te ondernemen tegen bestuurders die door rood rijden. Het toenemende aantal incidenten door risicogedrag maakt de bewustwordingscampagne nog urgenter, waarbij het signaal duidelijk moet zijn: bij rood licht wachten, want ongeduld kan dodelijke gevolgen hebben.
ProRail heeft mensen opgeroepen hun ervaringen te delen, en de respons was groot. Verhalen kwamen binnen van onder andere hoofdconducteurs, incidentenbestrijders en machinisten, die dagelijks met de gevolgen van onveilige situaties te maken krijgen. Hun ervaringen maken duidelijk dat een aanrijding een diepe impact heeft op alle betrokkenen, van het slachtoffer en treinpersoneel tot de omstanders en nabestaanden.