ICE L maakt eerste testritten op Duits spoor

De ICE L, de nieuwe Duitse langeafstandstrein die in opdracht van de Deutsche Bahn door het Spaanse Talgo geproduceerd is, heeft inmiddels zijn eerste test- en toelatingsritten gemaakt op het Duitse spoor. Om de trein te testen werd afgelopen week het hogesnelheidsspoor tussen Nürnberg en Ingolstadt gebruikt.

De testritten vinden plaats in samenwerking met keuringsinstantie TÜV SÜD Rail en RailAdventure. Deze laatst genoemde is voornamelijk verantwoordelijk voor tractieaandrijving van het treinstel met een locomotief uit de Siemens Taurus familie. Maar uiteindelijk moet de ICE L ook ingezet kunnen worden met andere elektrische locomotieven.

ICE L

De ICE L is bekend vanwege de lage vloer waarmee er een gelijkvloers instap is vanaf het perron. De Deutsche Bahn heeft momenteel 79 ICE L besteld. De ICE L is kenmerkend door de kortere rijtuigen en het nieuwe interieurdesign. De trein zal gebruik kunnen maken van diverse verschillende soorten Duitse locomotieven, waaronder de Siemens Vectron, maar zal uiteindelijk in 2025 een speciale bijpassende locomotief van Talgo erbij krijgen.

De stellen bevatten 17 korte rijtuigen welke gezien de lengte overeenkomt met negen losse reguliere rijtuigen. De treinstellen hebben een lengte van 235 meter. De maximale snelheid zal 230 km/u zijn. Aan boord zullen er maar liefst 570 zitplaatsen zijn, maar ook een bistro voor lekkere hapjes en drankjes zal niet ontbreken.

De ICE-L zal naar verwachting vanaf eind 2024 de getrokken rijtuigen van de internationale intercity tussen Amsterdam en Berlijn uiteindelijk gaan vervangen. Ergens in 2024 zullen er in Nederland toelatingsritten met de ICE L van start gaat.