Heurotrain wil vanaf 2027 naar Londen en Parijs rijden

Het uiteinde van de Kanaaltunnel in het Verenigd Koninkrijk waar mogelijk in 2027 ook nieuwkomer HeuroTrains langs zal zoeven. (Foto: Mutzy)
Het uiteinde van de Kanaaltunnel in het Verenigd Koninkrijk waar mogelijk in 2027 ook nieuwkomer HeuroTrains langs zal zoeven. (Foto: Mutzy)

Het spoorwegbedrijf Heurotrain heeft zich bij de ACM gemeld om een treindienst tussen Groningen en Parijs, en Amsterdam en Londen te exploiteren. Het bedrijf is een nieuwkomer op de spoorwegmarkt.

Het bedrijf Heurotrain is een maand geleden opgericht en heeft Amsterdam als vestigingsplaats. Het is een besloten vennootschap die opereert onder de Qbigg Holding B.V, die actief is de branche 'financiële holdings'. Naar verwachting zal Heuro het nieuwe merk worden waarmee het bedrijf treindiensten zal exploiteren. De naam 'Heuro' is een samentrekking van high-speed en Europa.

Heurotrain

De website SpoorPro meldt dat oprichter Roemer van Biggelaar achter het initiatief zit, hij is een zoon van Maarten van van Biggelaar die eigenaar is van Quote Media. De nieuwkomer in de spoorwegmarkt is momenteel al druk bezig om alle nodige certificaten binnen te halen, bij onder meer de vergunningsinstanties IL&T en de ERA, om toestemming te krijgen zodat ze in 2027 treinen kunnen en mogen laten rijden. Daarnaast heeft het bedrijf twee investeerders gevonden die bereid zijn om de organisatie op te bouwen. Verder hebben ze een brede kring mensen die hun zal helpen bij de opzet. Voor het kopen van treinen krijgen ze advies van oud-directie leden van de NS, en ook uit de omliggende landen houden experts zich bezig met het geven van advies op diverse vlakken.

Groningen - Parijs

Heurotrain heeft aangegeven in hun aanvraag aan de ACM dat ze met "nader te specificeren hogesnelheidsmaterieel" willen rijden. Ze stellen als referentie dat de Frecciarossa 1000 van Hitachi Rail, of te wel de Zefiro V300 die momenteel ontwikkeld kan worden door Hitachi Rail. De zitplaatscapaciteit zal tussen de 450 en 550 liggen.

De ambitie van het bedrijf is om 16 keer per dag Groningen-Amsterdam-Parijs te rijden en 15 keer per dag Amsterdam-Londen. De trein naar Parijs zal onderweg stoppen op Assen, Zwolle, Almere Centrum, Amsterdam Centraal, Schiphol, Rotterdam Centraal, Antwerpen Centraal, Brussel Zuid. Deze route is verrassend omdat Arriva in juni van dit jaar ook al aangegeven dezelfde treindienst te willen rijden. Tegenover RTV Noord verklaart een Arriva-woordvoerder dat ze blij zijn met concurrentie door 'open toegang' op het spoor: "Wij juichen concurrentie altijd toe. Dit is het resultaat van de Europese wetgeving die het mogelijk maakt om treindiensten in open toegang aan te bieden. De markt verzilvert kansen voor meer en nieuwe treinverbindingen. Dit is goed nieuws voor internationale treinreizigers, ook vanuit het Noorden."

Amsterdam - Londen

Daarnaast wil het bedrijf ook 12 keer per dag een trein naar het Verenigd Koninkrijk aanbieden. De trein naar Londen zal starten vanuit Amsterdam Centraal en rijdt via Schiphol, Rotterdam Centraal, Antwerpen Centraal en Brussel Zuid naar London St. Pancras International. Mogelijk zal de dienst in Amsterdam Zuid gaan starten als de capaciteit van Amsterdam Centraal een extra internationale trein niet meer toelaat.

Dit is dezelfde route die de Eurostar momenteel ook aflegt. Om deze treindienst op te starten zal HeuroTrain nog verder aan de slag moeten met de nodige formaliteiten omdat dit een niet-Schengen verbinding is. Er zal voor de douanefaciliteiten gebruik worden gemaakt van de douane waar momenteel de Eurostar gebruik van maakt. In tegenstelling tot de Eurostar is de ambitie van Heurotrain om wel op de stations Schiphol Airport en Antwerpen te stoppen, maar als daar geen douanefaciliteiten zijn, zullen deze reizigers in Brussel-Zuid daar de douane moeten passeren.

Open toegang

Binnenkort zal de ACM zich buigen over een eventuele goedkeur voor de exploitatie van de treindienst. Treinvervoerders mogen open-toegangsdiensten aanbieden, zolang deze diensten het economisch evenwicht van een concessie niet in gevaar brengen, stelt de marktwaakhond. Wanneer treinvervoerders dergelijke diensten willen aanbieden, dienen zij dit te melden, waarna de ACM de melding publiceert.

Betrokken partijen zoals concessiehouders en concessieverleners hebben de mogelijkheid om binnen een maand na de melding de ACM te vragen om een onderzoek naar mogelijke verstoring van het economisch evenwicht, op voorwaarde dat zij voldoende aanwijzingen hiervoor hebben.

De betreffende concessieverlener, concessiehouder, infrastructuurbeheerder of andere relevante autoriteit kan bij de ACM een aanvraag indienen voor een economische evenwichtstoets (EET). In voorgaande gevallen waarbij meldingen van open-toegangsdiensten zijn gedaan vanaf december 2022, heeft de ACM de aanvragen voor een analyse van het economisch evenwicht met betrekking tot de toekomstige hoofdrailnetconcessie als niet-ontvankelijk verklaard. Dit omdat op het moment van de melding van de open-toegangsdiensten de toekomstige concessie nog niet was toegekend.