Groen sein gegeven voor aanleg van verdiept spoor in Vught
De plannen lagen er al ongeveer 10 jaar, maar maandag is het startsein gegeven voor de aanleg van een verdiept spoor bij Vught. De operatie die zes tot acht jaar zal duren moet ervoor gaan zorgen dat de Brabantse stad meer capaciteit krijgt voor reizigers- en goederentreinen en wat tot minder geluidsoverlast moet leiden.
Het startsein werd met veel gejuich en confetti gegeven nadat er op een rode knop werd gedrukt. "Een belangrijk moment", zegt Vivianne Heijnen, demissionair staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat. "Het gaat nu echt beginnen. Iedere tien minuten een passagierstrein en ruimte voor meer goederentreinen, dat willen we in heel Nederland. Dat vraagt om meer capaciteit en een betrouwbaar, veilig spoor met minder verstoringen."
Werkzaamheden
Een deel van het spoor in Vught zal verdiept worden aangelegd, wat gunstig zal zijn voor zowel de leefbaarheid als de veiligheid in de omgeving van het spoor. Deze ontwikkeling moet uiteindelijk een aanzienlijke verbetering te zijn voor de inwoners van Vught. De verdwijning van overwegen en de realisatie van onderdoorgangen zal gaan resulteren in minder tot geen wachttijden en zal tevens de overlast van passerende treinen verminderen voor omwonenden.
Zo komt er een extra vierde spoor tussen ’s-Hertogenbosch en Vught, tot aan de aftakking van het spoor richting Tilburg. Ook wordt het spoor bij Vught verdiept aangelegd en zal het station ook verdiept worden aangelegd. Het monumentale station zal dan een stukje verhuisd worden. De kruising van de N65 en het spoor wordt omgekeerd: waar nu de N65 onder het spoor door gaat, gaat de N65 straks over het verdiepte spoor heen. Ook komen er onderdoorgangen onder het spoor door voor wegverkeer, fietsers en voetgangers.
Hinder
Marieke Schöningh, Chief Operating Officer (COO) bij ProRail, heeft benadrukt dat er alles aan wordt gedaan om de overlast voor reizigers en omwonenden tot een minimum te beperken. Bij de aanbesteding voor de aannemers was dit ook een eis die gesteld werd. Zo zullen het aantal vrachtwagenbewegingen worden beperkt door het gebruik van speciale bouwhubs. Daarnaast wordt er ook materieel gebruikt dat emissieloos is en niet teveel geluidsoverlast maakt.