Intercity naar Berlijn rijdt vanaf nu een half uur korter
Sinds afgelopen zondag is Berlijn sneller bereikbaar vanuit Nederland met de Intercity Berlijn. De nieuwe reistijd tussen Amsterdam en Berlijn is met ongeveer een half uur verkort naar is 5 uur en 52 minuten. De verkorting van de reistijd is mogelijk door het aanpassen van de infrastructuur, nieuwe locomotieven en een paar stops minder.
Met de versnelling gaat een lang gekoesterde wens van treinreizigers, NS, ProRail en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in vervulling. Dagelijks rijden er 7 rechtstreekse treinen heen en terug tussen Amsterdam en Berlijn.
In aanwezigheid van Wouter Koolmees, president-directeur NS, CEO van ProRail John Voppen en Kees van der Burg, Directeur-generaal Mobiliteit namens het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vertrok zondagmorgen een van de eerste versnelde treinen naar Berlijn
Andere treinen
De versnelling is onder andere mogelijk door het gebruik van de NS Vectron locomotieven. Deze locomotieven van Siemens kunnen in zowel Nederland en Duitsland rijden. Daardoor is de wissel van locomotief aan de grens bij Bad Bentheim, die voorheen tijd kostte, niet meer nodig. De locomotieven rijden door tot aan Berlijn en weer terug. Het gebruik van deze locomotieven in combinatie met de huidige rijtuigen is een tussenstap, in afwachting van de nieuwe ICE-L treinen van de Deutsche Bahn die naar verwacht in het najaar van 2024 in dienst komen. De Vectron locomotief is de afgelopen maanden al eerder met regelmaat ingezet naar Berlijn. Deze vervangt de 1700-locomotief die nu met pensioen gaat.
We zetten ons elke dag in voor meer en snellere verbindingen tussen ons land en Europese steden. Voor Brussel, Londen en Parijs lukt dat goed, maar Berlijn bleef altijd wat achter. Vanaf vandaag zijn we een half uur sneller in de Duitse hoofdstad. Dat is goed nieuws voor de reiziger. We blijven werken aan een snelle verbinding naar onze oosterburen.
Meer zitplaatsen
Naast de versnelling komen in de trein meer zitplaatsen beschikbaar. Het bistro-rijtuig van Deutsche Bahn gaat met pensioen (https://www.treinenweb.nl/nieuws/10247/deutsche-bahn-stuurt-restauratierijtuigen-met-pensioen.html) en deze wordt vervangen door een eersteklasrijtuig waarin een eenvoudige kiosk is gebouwd voor simpele lekkernijen en drankjes. In totaal heeft de trein nu plek voor maximaal 585 reizigers. De laatste bistro-rijtuigen zullen eind dit jaar buiten gebruik zijn.
Aanpassingen infrastructuur
Niet alleen de trein is aangepast, ook aan de spoorinfrastructuur in Nederland is gewerkt. Zo heeft ProRail onder andere een nieuwe perronvoorziening op Oldenzaal gebouwd en is er een nieuw keerspoor aan gelegd zodat de IC Berlijn nu een doorgaand spoor heeft. Dit kon voorheen niet, omdat de regionale trein daar keerde
Op het traject Wierden-Oldenzaal-Grens zijn ruim 3.600 sensoren in en rond de spoorbaan geplaatst. Die monitoren de ondergrond van de spoorbaan. Hiermee kunnen de zwaardere Vectron locomotieven op baanvlaksnelheid blijven rijden. De genoemde maatregelen aan de infrastructuur zoals het nieuwe perron in Oldenzaal zijn tijdelijk. Er wordt onderzocht hoe de verbinding robuuster gemaakt kan worden en hoe de verdere groei van internationaal treinverkeer mogelijk gemaakt kan worden. Dit onderzoek is in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Nieuwe dienstregeling
Sinds vandaag rijdt de trein naar Berlijn ook volgens een nieuwe dienstregeling. De IC Berlijn stopt niet meer op station Almelo. Reizigers vanuit Almelo stappen gemakkelijk over via Hengelo. Zij zijn alsnog 18 minuten sneller in Berlijn. De nieuwe reistijd voor deze reizigers is inclusief overstaptijd 4.21 uur. De trein blijft verder in Nederland stoppen op Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer en Hengelo. In Duitsland wordt niet meer gestopt op de stations Bad Oeynhausen, Minden en Wolfsburg. Vanuit Amsterdam is de reistijd naar Berlijn onegveer 5:52 uur, dus was voorheen 6:25 uur.
Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Vivianne Heijnen: "De versnelling van de IC Berlijn is een mooie en aanzienlijke verbetering voor de reiziger. Berlijn is nu met de trein een half uur dichterbij. We hebben dit samen mogelijk gemaakt. ProRail heeft hard gewerkt aan de maatregelen om op bepaalde trajecten sneller te kunnen rijden. NS en DB hebben er onder andere voor gezorgd dat de wisseling van de locomotief bij de grens niet meer nodig is. En het Rijk heeft dit mogelijk gemaakt door 50 miljoen euro beschikbaar te stellen voor alle aanpassingen. Zo maken we samen de treinverbinding met Berlijn nog aantrekkelijker."