Oudste ICM treinstel viert vandaag zijn veertigste verjaardag
Vandaag viert het oudste dienstvaardige ICM-treinstel van de NS zijn veertigste verjaardag. De ICM is één van de materieeltypes die bij NS het oudste is, samen met de ICR-rijtuigen. Het eerste ICM intercitystel met het nummer 4011 rolde op 14 december 1983 de werkplaats van Talbot uit.
Het gaat om treinstel 4011 die het eerste treinstel was voor een serieproductie nadat er zeven prototypes waren uitgekomen in de nummerreeks 4001-4007. Aan de wijzigingen van het nieuwe seriebouw-treinstel vielen onder meer: betere indeling van de ramen, betere indeling van de hoge machinistencabine met een veiliger geplaatste trap, toevoeging van luchtdouches bij de zitplaatsen, automatische schuifdeuren in plaats van klapdeuren bij de bakovergang en betere techniek voor de doorloopkoppen.
Vanwege de grote verschillen gingen de prototypes in 2003 terzijde omdat het vanwege de vele afwijkingen te duur was om ze te onderhouden. Twee stellen staan in desolate toestand terzijde als oefenobject voor hulpverlening, waaronder de 4001 die de allereerste ICM is.
Loopbaan
De 4011 heeft in zijn veertig-jarige bestaan een interessante loopbaan. Zo heeft het treinstel bij de NS in een speciale KLM-kleurstelling gereden, en later nog met een kleurstelling van bankbedrijf Aegon. Tegenwoordig zijn reklametreinen vrij zeldzaam, en richten ze zich nog enkel op het openbaar vervoer zelf.
In 2005 werd besloten tot een grote revisie van de ICM-treinstellen. Voor een bedrag van 190 miljoen euro worden tussen 2006 en 2010 de treinstellen 4011 - 4097 door de Haarlemse werkplaats NedTrain gereviseerd. Op 7 maart 2005 verliet de trein voor een anderhalf jaar het spoor om volledig te worden gemoderniseerd. Uiteindelijk kwam de trein op 9 oktober 2006 weer de werkplaats uit om na diverse testen, waaronder een bezoek aan de Oostenrijkse klimaatkamer, op 16 april 2007 in dienst te komen bij NS.
Inzet
Het treinstel bestaat vandaag precies 40 jaar en zal vandaag volgens Treinposities.nl worden ingezet tussen Leeuwarden en Rotterdam Centraal v.v. De 4011 is de eerste deelserie van de ICM-stellen in de reeks 4011 t/m 4050, en daarvan zijn er van de 39 stuks nog maar 10 overgebleven, waaronder deze eerste uit de seriebouw. Het is afwachten wat de toekomst zal doen met de 4011, en of deze ooit nog een bijzondere plaats zal krijgen of aan zal worden geboden aan een sloper. Het Spoorwegmuseum heeft eerder aangegeven een treinstel over te willen nemen, maar heeft benadrukt niet naar het nummer te kijken, maar naar de kwaliteit.